Gå til innhold

Var dette å skryte så veldig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen på13 var på fotballturnering forrige helg. 

Treneren fortalte at de laget hadde hatt det veldig gøy, og at min sønn hadde vært veldig populær blandt jentene. 

Jeg fortalte dette til mine foreldre, syntes jo det er hyggelig og litt søtt.

Da får jeg beskjed fra min far (guttens bestefar) om at jeg må slutte å skryte så veldig. 

Jeg sa at det var treneren som sa det, ikke jeg. Men, at jeg syntes det var koselig. 

Fikk da beskjed om at jeg skrøt, og ikke måtte gå rundt og fortelle slike ting. 

Kjente jeg ble sur, veldig sur. 

Er ikke noe jeg går rundt og forteller, jeg sa det siden det er guttens beste foreldre. 

Dessuten er jeg jo stolt av gutten min, og syntes han er en flott gutt. 

Er det dumt å si slike ting ( som sagt så går jeg ikke rundt og sier det, men siden det er besteforedrene sa jeg det.) 

Anonymkode: ba246...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes han kanskje at du skryter mye til vanlig? Merkelig å slå ned på bare én skrytekommentar, da.

Vilke ikke tenkt så mye på det. Kanskje han foretrekker å høre prestasjonsskryt framfor populærskryt?

Anonymkode: 3a9ef...f27

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes han kanskje at du skryter mye til vanlig? Merkelig å slå ned på bare én skrytekommentar, da.

Vilke ikke tenkt så mye på det. Kanskje han foretrekker å høre prestasjonsskryt framfor populærskryt?

Anonymkode: 3a9ef...f27

Nei, skryter aldri av gutten, de ser han ofte og vet hvordan han er så har ikke behov for det. 

Har jo fortalt (skrytt?) hvis han har gjort det veldig bra på f.eks en prøve, men trodde det var helt normalt å gjøre. 

Skrevet

Tror ikke noe på at denne reaksjonen kom av én kommentar. 

Tenker du er en som skryter uten å tenke over det. Fordi barnet ditt er absolutt helt enestående og fantastisk. 

Anonymkode: 81009...91e

Skrevet

Synes det var helt ok å fortelle besteforeldre. Ville dog vært mer forsiktig å si slik til andre, for det kan fort oppfattes skrytete.

Anonymkode: 18633...a39

Skrevet

Han er gammeldags. I enkeltes oppdragelse er det jo sånn at man ALDRI må si (ikke engang referere) noe positivt om seg selv, og herunder også sine barn. 

Mamma har svart belte i denne kunsten, noe som førte til at jeg i hele oppveksten var flau over å være flink på skolen... Jeg passet på å av og til stille litt for dumme spørsmå og å "plante" noen feil i mine egne utsagn eller arbeider, for hvis man var altfor feilfri, var det også skrytete. Selv uten å ha påpekt det for andre også - altså, bare det å gjennomføre f eks en feilfri matteprøve var synonymt med å være selvopptatt.

Det tok nesten 30 år å skjønne at mamma faktisk var stolt av meg for visse ting. Men jeg forlot jo tanken om en akademisk karriere, ingen liker jo sånne altfor flinke folk? 

I stedet begynte jeg å holde på med musikk. Da het det at jeg kun var heldig fordi begavelsen selvfølgelig var arvet fra et sted. Morfar kunne nemlig synge! (Det var jammen flaks, for da kan vi jo hoppe galant bukk over all min egen øving! Det ville være veldig skrytete å si at jeg var blitt god av egen innsats....? 

Syns du skal bare ignorere besteforeldrenes mening her, altså. Selv om man i 1950 skulle være beskjeden og late som ingenting hvis man var populær eller god til noe, så trenger det faktisk ikke være tabu. 

Anonymkode: f3df1...d81

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke noe på at denne reaksjonen kom av én kommentar. 

Tenker du er en som skryter uten å tenke over det. Fordi barnet ditt er absolutt helt enestående og fantastisk. 

Anonymkode: 81009...91e

Herlig forsøk på å prøve å provosere 😊

Dessverre lar jeg meg ikke provosere....

mvh HI 

Skrevet

Synes det var helt ok å fortelle besteforeldre. Ville dog vært mer forsiktig å si slik til andre, for det kan fort oppfattes skrytete.

Anonymkode: 18633...a39

Ja, nei går jo ikke rundt og fortelle det, men de spurte hvordan han hadde hatt det, både på bane og ellers på turneringen. 

Så var i den sammenhengen. 

Skrevet

Han er gammeldags. I enkeltes oppdragelse er det jo sånn at man ALDRI må si (ikke engang referere) noe positivt om seg selv, og herunder også sine barn. 

Mamma har svart belte i denne kunsten, noe som førte til at jeg i hele oppveksten var flau over å være flink på skolen... Jeg passet på å av og til stille litt for dumme spørsmå og å "plante" noen feil i mine egne utsagn eller arbeider, for hvis man var altfor feilfri, var det også skrytete. Selv uten å ha påpekt det for andre også - altså, bare det å gjennomføre f eks en feilfri matteprøve var synonymt med å være selvopptatt.

Det tok nesten 30 år å skjønne at mamma faktisk var stolt av meg for visse ting. Men jeg forlot jo tanken om en akademisk karriere, ingen liker jo sånne altfor flinke folk? 

I stedet begynte jeg å holde på med musikk. Da het det at jeg kun var heldig fordi begavelsen selvfølgelig var arvet fra et sted. Morfar kunne nemlig synge! (Det var jammen flaks, for da kan vi jo hoppe galant bukk over all min egen øving! Det ville være veldig skrytete å si at jeg var blitt god av egen innsats....? 

Syns du skal bare ignorere besteforeldrenes mening her, altså. Selv om man i 1950 skulle være beskjeden og late som ingenting hvis man var populær eller god til noe, så trenger det faktisk ikke være tabu. 

Anonymkode: f3df1...d81

Ja, jeg tenker også at han er gammeldags. 

Bestemoren lo bare, og syntes det var hyggelig. 

Hun sa også at hun skjønte jentene, han er jo en kjekk gutt. 

Skrevet

Men,....guttens beste foreldre? Har han flere par å velge mellom;)

Anonymkode: 3d385...518

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men,....guttens beste foreldre? Har han flere par å velge mellom;)

Anonymkode: 3d385...518

Huffda, beklager at det ble en skrivefeil, slik at du ikke forstod. 

Det skulle stå besteforeldre. Les gjennom en gang til, så kanskje du forstår hva innlegget dreier seg om 😉

Mvh HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huffda, beklager at det ble en skrivefeil, slik at du ikke forstod. 

Det skulle stå besteforeldre. Les gjennom en gang til, så kanskje du forstår hva innlegget dreier seg om 😉

Mvh HI

En smule hårsår...

Anonymkode: 729fa...d93

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En smule hårsår...

Absolutt ikke 😊

Blir bare så lei av at alle innlegg her på DiB alltid må ha en eller annen kommentar om skrivefeil. 

Jeg har ikke problemer med å skrive, men selvfølgelig kan det snike seg inn en feil hit og dit. 

HI

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke 😊

Blir bare så lei av at alle innlegg her på DiB alltid må ha en eller annen kommentar om skrivefeil. 

Jeg har ikke problemer med å skrive, men selvfølgelig kan det snike seg inn en feil hit og dit. 

HI

Skryter du av skriveegenskapene dine også nå?

Anonymkode: 7d45d...44d

Skrevet

Du virker rett og slett bare slitsom, hi..

Skrevet
4 minutter siden, Evablaum skrev:

Du virker rett og slett bare slitsom, hi..

Hvorfor? 

Hi

Skrevet

Her er det noen troll på gang. 

Men til innlegget ditt. Synes det du sa er helt innafor, ikke for skrytete. Det er jo hyggelig å høre slike ting om barnebarn. Dessuten er det jo fint for sønnen din om du sier positive ting om han til andre når han hører det også. Trist at bestefaren ikke tenker slik, men er sikker som mange skriver her av den gamle skolen

Anonymkode: 0a472...421

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det noen troll på gang. 

Men til innlegget ditt. Synes det du sa er helt innafor, ikke for skrytete. Det er jo hyggelig å høre slike ting om barnebarn. Dessuten er det jo fint for sønnen din om du sier positive ting om han til andre når han hører det også. Trist at bestefaren ikke tenker slik, men er sikker som mange skriver her av den gamle skolen

Anonymkode: 0a472...421

Jada, jeg må bare se på det som gammeldags.

Trist at det er slik, egentlig. 

Skrevet

Hi, jeg syns ikke det var skrytete, og enda mindre når det var besteforeldre du sa det til. 

Skrevet
37 minutter siden, Lagerfrakk skrev:

Hi, jeg syns ikke det var skrytete, og enda mindre når det var besteforeldre du sa det til. 

Takk, jeg følte heller ikke det. 

Skrevet

Viderformidling av ros er noe av det fineste man kan gjøre, og besteforeldre er som regel dem man virkelig kan skryte uhemmet av barnet sitt til.

Men har faren din alltid vært sånn, hi? Da går dette på ham, ikke deg. Lite du får gjort for å endre det, men vær litt obs på det, slik at han ikke reagerer på en dårlig måte den dagen barna dine forteller ham noe de er stolte over selv.

Anonymkode: 08853...6ea

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viderformidling av ros er noe av det fineste man kan gjøre, og besteforeldre er som regel dem man virkelig kan skryte uhemmet av barnet sitt til.

Men har faren din alltid vært sånn, hi? Da går dette på ham, ikke deg. Lite du får gjort for å endre det, men vær litt obs på det, slik at han ikke reagerer på en dårlig måte den dagen barna dine forteller ham noe de er stolte over selv.

Anonymkode: 08853...6ea

Ja, jeg mener også det å fremsnakke er positivt, men tydeligvis ikke blandt den eldre garde..

Skrevet

Sånn var faren min også, det verste man kan være er å "være høy på pæra" og han var sjelden eller aldri åpenbart stolt av meg. Han ba meg slutte å være "myrsnipe" når jeg var fornøyd med barna. Ros til meg var kun indirekte; "Skjønner ikke at du orker å sentre til henne på banen, hun mister bare ballen, det er bedre at du gjør det selv" eller "Jeg synes jo det er litt bortkasta at du med et så godt hode blir psykolog, jeg synes du burde satse på sivilingeniør". 

Anonymkode: 4efe0...127

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? 

Hi

Fordi uansett hva noen skriver, så går rett i selvforsvar. Slike mennesker er slitsomme. 

Skrevet
Akkurat nå, Evablaum skrev:

Fordi uansett hva noen skriver, så går rett i selvforsvar. Slike mennesker er slitsomme. 

Du snakker om å være slitsom...........du er jo ordets betydning av slitsom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...