Gå til innhold

Jobb Oppsigelse og brudd på Arbeidslov ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger litt hjelp. Mannen min har vært ansatt i en firma som sjåfør i 3år og 5 måneder, han har aldri vært borte fra jobb i disse årene. Har jobbet veldig mye i forskjellige byer men han ble aldri betalt for veien fra hjem og til arbeid og tilbake, mens han andre sjåføren som er i firmaet ble betalt. Mannen min har kontrakt som sjåfør men når han ikke hadde noe oppdrag så sa sjefen han kan komme og klippe gress og handle mat hvis han ikke har jobb. Vi har også bevis på hvor sjefen oppmuntret mannen min å bryte loven om hviletid på lastebil. Det siste som skjedde nå er at mannen min var veldig syk i 2 dager torsdag og fredag etter 17mai, hvor vi også har bevis. På lørdag var han bedre og ringte sjefen og sa han er klar til jobb på mandag. Da mandagen kom fikk han sparken, og en annen kjører for han nå, og sjefen sa at mannen min trenger ikke å kjøre nå lenger fordi han andre gjør det. I oppsigelsen sto det at siste dagen på jobb er 22 juni. Er dette her riktig ? og i steden for å kjøre så sier sjefen til mannen min at han kan gå og klippe gresset på onsdag 24.05.2017. Idag 25.05.2017 ringte sjefen igjen og sa at han hadde ikke gjort bra i hagen hans og at han må gå igjen fredag 26.06.2017 for å gjøre mer hagearbeid. På kontrakten står at mannen min er ansatt i denne firma som lastebil sjåfør og ikke Hagearbeider! Mannen min fikk klar beskjed hvis han ikke går og gjør alt sjefen sier så får han ikke betalt på oppsigelsetiden. En annen ting var at mannen min ifjor har hatt bare 7 dager ferie i hele året, da han har også jobbet i sommerferien. Vi har bevis på alt dette og trenger hjelp! Mannen har også skadet seg på jobb og skulderen hans kom ut av ledd men han var redd å gå til legen for å sjekke det fordi han visste at med første dagen han skulle ta fri så skulle han bli erstattet. Og det siste som skjedde er at sjefen truet mannen min at han skal aldri finne seg en jobb her i norge.

Anonymkode: a5cc4...92e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som kan gi et svar ? 

Anonymkode: a5cc4...92e

Skrevet

Ta kontakt med fagforeninga hvor din mann er organisert! :)

Skrevet

Fy søren for en sjef. Sånn han driver på er ulovlig. Snakk om å utnytte mennesker... Er dessverre ikke unikt. Ta kontakt med arbeidstilsynet for råd.

Anonymkode: a8d4a...3ab

Skrevet

Dette høres ut som en av våre nye landsmenn som driver et firma slik det er vanlig der vedkommende kommer ifra.

Han har gått over grensen flere steder her. Både når det kommer til usakelig oppsigelse og arbeidsoppgaver utover stillingen. I oppsigelsen skal en selvfølgelig utføre de oppgaver en ble ansatt til, med mindre noe annet er avtalt mellom begge parter.

Skaff en advokat eller gå til fagforbundet hvis mannen din er organisert, og gå til sak på begge punkter. Dere kommer garantert til å vinne, og han må føye seg etter norske regler i framtiden.

Anonymkode: 29f35...4cd

Skrevet

Tenk dere godt om før dere går til sak. Selv om dere har rett kan det bli vanskeligere å få jobb senere om mannen blir kjent som en bråkmaker. Miljøet er ikke så stort. I praksis tror jeg det er bedre å få en ny jobb med bedre betingelser enn å vinne over den gamle arbeidsplassen.

Sørg for å være medlem i en fagforening og be om hjelp der hvis det er noe mannen din reagerer på. Ikke vent til det topper seg. 

Anonymkode: 2c59d...5d5

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres ut som en av våre nye landsmenn som driver et firma slik det er vanlig der vedkommende kommer ifra.

Han har gått over grensen flere steder her. Både når det kommer til usakelig oppsigelse og arbeidsoppgaver utover stillingen. I oppsigelsen skal en selvfølgelig utføre de oppgaver en ble ansatt til, med mindre noe annet er avtalt mellom begge parter.

Skaff en advokat eller gå til fagforbundet hvis mannen din er organisert, og gå til sak på begge punkter. Dere kommer garantert til å vinne, og han må føye seg etter norske regler i framtiden.

Anonymkode: 29f35...4cd

Heeelt utenktelig at det er en nordmann som utnytter innvandrere? Bare folk som ikke er født i dette kulturrike verdilandet som kan gjøre sånne ting?

"Jeg er ikke rasist, men..." ?

Anonymkode: 5dde6...db9

Skrevet

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med fagforeningen til mannen din, og Arbeidstilsynet. Du kan lese masse nyttig her: http://www.arbeidstilsynet.no/. Men ikke bare les, faktisk ta kontakt med dem. Det har skjedd mange brudd her, og dere har retten på deres side.

Anonymkode: 0b31f...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...