Gå til innhold

Hvordan forklare familie at....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....vi ikke kan passe barna deres så ofte? Mannen og jeg har begge to søsken hver. Min søster er alenemor, så vi har fra fødselen av barnet passet jenta hennes en del. Far har aldri vært i bildet. 

Min manns bror har et barn med spesielle behov som vi har passet litt som avlastning. I tillegg har vi passet storesøstra masse. Det minste barnet krever mye i perioder. 

Selv har vi to barn, og tredje på vei. Svangerskapet har gått fint, men med kun noen uker igjen begynner det å bli tungt. Søstra mi spurte om barnepass ei helg om fire uker. I tillegg har mannens bror spurt to dager neste uke(henting i bhg), OG ei langhelg når babyen er en mnd gammel. 

Vi liker å hjelpe altså, men jeg orker ikke mer. Helt ærlig har jeg litt nok med meg selv og egne barn. De er 6 og 8 år, så nokså selvstendige, men fritidsaktiviteter osv krever sitt. 

Har prøvd å si fra til både min søster og mannens bror, men å forklare at jeg er sliten gikk ikke helt inn. Hvis jeg sier nei, spør de om en annen dato.... Hjelp meg?

Anonymkode: cd823...467

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Nei

Nei

Bare å legge seg i hardtrening...

Anonymkode: b603b...b92

Skrevet

Si nei.

Hver gang.

Hver eneste gang.

Stopp deg selv fra forklaringer, bare gjenta etter meg: nei.

Øv forran speilet. 

Lykke til! 👍

Skrevet

Det de sa..... De må da vel tenke litt og forstå? Si nei du er sliten og har en nyfødt nå også. Gud, du er snill altså :)

Anonymkode: d817c...69b

Skrevet

Spør dem tilbake. Si at nå kommer baby snart og da trenger dere litt tid før den tid. Litt kjærestetid. Samt at når baby er kommet så vil dere også ha barnepass. Da er det jo så tungt med våkennetter. Det skulle jo bare mangle siden dere har passet. Slik at de får kjenne litt på det å må stille tilbake.

Eller si nei, nei, nei. Når de spør om ny dato, si at en gang etter jul passer fint. Da er ikke baby så liten lengre. Si de er hjertelig velkommen alle mann, men som familiehygge og ikke barnepass. Nå kommer det baby og dere trenger kreftene til deres.

Anonymkode: a0b70...3cb

Skrevet

Forresten, kan ikke besteforeldre passe? Andre søsken?

Anonymkode: d817c...69b

Skrevet

Nå er ikke jeg den som mener at alt skal være helt "likt" i regnskapet oss imellom men her mener jeg at du bare må be om gjentjenester. Trenger ikke dere avlastning noen ganger? Spør om hjelp like mye som dere blir spurt.

Klart en familie skal hjelpe hverandre, men dette må jo gå begge veier.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

....vi ikke kan passe barna deres så ofte? Mannen og jeg har begge to søsken hver. Min søster er alenemor, så vi har fra fødselen av barnet passet jenta hennes en del. Far har aldri vært i bildet. 

Min manns bror har et barn med spesielle behov som vi har passet litt som avlastning. I tillegg har vi passet storesøstra masse. Det minste barnet krever mye i perioder. 

Selv har vi to barn, og tredje på vei. Svangerskapet har gått fint, men med kun noen uker igjen begynner det å bli tungt. Søstra mi spurte om barnepass ei helg om fire uker. I tillegg har mannens bror spurt to dager neste uke(henting i bhg), OG ei langhelg når babyen er en mnd gammel. 

Vi liker å hjelpe altså, men jeg orker ikke mer. Helt ærlig har jeg litt nok med meg selv og egne barn. De er 6 og 8 år, så nokså selvstendige, men fritidsaktiviteter osv krever sitt. 

Har prøvd å si fra til både min søster og mannens bror, men å forklare at jeg er sliten gikk ikke helt inn. Hvis jeg sier nei, spør de om en annen dato.... Hjelp meg?

Synes for øvrig det er uhørt at søsknene deres spør om dere kan passe barn når dere har en nyfødt baby i hus. Om jeg forstår tidsaspektet rett. Mangler de vanlig folkeskikk?

Skrevet

Hva med å "spleise" mannens bror og familie med din søster, kanskje de kan avlaste hverandre? ;)

Jeg synes du og mannen din må si helt klart fra til din søster og din manns bror. Og nå har dere den perfekte anledning, du er høygravid og dere får snart ny baby!

"Vi har passet Ole/Lise stadig vekk, og det har vi satt pris på. Vi ser imidlertid at vi fremover vil ha lite kapasitet til å passe barna deres. Hi er nå gravid, er sliten av svangerskapet, og når vi får babyen hjem så trenger vi som familie ro og mer energi. Derfor må dere nesten finne noen nye som kan være primære barnepassere for dere. En gang iblant kan vi kanskje passe barna, men dere må nesten spørre andre først. Vi vil gjerne finne på ting sammen fremover, for vi setter veldig pris på dere og det at barna har så godt forhold, vi må bare få det til på en annen måte enn tidligere. Vi kan ikke passe barna flere ganger før HI har født, og ønsker ikke å forplikte oss til noe barnepass på en god stund etterpå heller. Vi sier fra når vi ev. kan passe barna. Hvem andre har dere til å avlaste dere? Har dere ingen så må dere finne noen, for vi har dessverre ikke kapasitet til å gjøre det på samme måte og så ofte som før."

Må si dere har svært så stor-forventende søsken, du og mannen din. At dere en måned etter fødsel (kan jo bli kortere også om du går på overtid) blir bedt om å passe et barn med spesielle behov en langhelg er helt urimelig.

Er du og mannen din tydelige nå og sier fra på en måte som både er ordentlig og ikke til å misforså, da bør det ikke være noe problem. Det å si at dere er slitne osv., det vil ikke fungere på personer som deres søsken, ergo er det opp til deg og mannen å være så tydelige at dere ikke kan misforstås. Er dere det så vil dere også unngå misnøye og misforståelser fremover. Klar tale så fort som mulig! Og du og mannen må være sammen om dette og enige i hva dere skal si!

Anonymkode: af930...9bf

Skrevet

Du bør helt klart be om gjentjenester.

Si: "Svangerskapet tærer på og jeg er så sliten nå, men jeg kan alltids passe Trine og Olav om du tar Halvor og Pia de neste to dagene, da får jeg hvilt ut etterpå"

Anonymkode: 4f766...d84

Skrevet

Nei, du det passar ganske dårlig. Faktisk passar det dårlig i alle fall det neste halvåret, vi vil ha baby i hus. Kunne du forresten tenke deg å hjelpe oss litt med kvardagslogistikken ei tid framover? Hestfrid og Balthazar har hektiske ettermiddagar tirsdagar og onsdagar, om du kunne tatt på deg å følge Balthazar på ballett hadde det hjelpt enormt.

Skrevet

De er rimelig selvsentrerte som ber om avlastning fra en høygravid kommende trebarnsmor. Her tror jeg det bare er å sette ned foten og si nei til å passe i overskuelig fremtid om du ikke skal brenne deg ut. Ikke avtal noen ny dato, bare si at dere må bruke energien på deres egne barn fremover.

Skrevet

Jeg synes de viser liten forståelse eller omsorg for deg! Rett og slett egoistisk! Kjenner jeg blir litt sint når jeg leser dette. Hadde du ikke hatt egne barn, så ja. Men du har to, og er høygravid! Da er det jammen heller du som hadde trengt barnepass! 

Øv deg på å si nei, spør de om en ny dato, svar f.eks.: "jeg kan ikke binde meg til noe nå, jeg er veldig sliten". 

Anonymkode: 2403b...c49

Skrevet

Tusen takk for svar! Min søster er nok litt egoistisk og vil ikke gå glipp av noe som er gøy. Den andre familien er nok bare så utslitte at de ikke klarer å se/tenke seg til at de med barn uten spesielle behov også kan bli litt slitne. 

Skal øve oss på å si nei! Kan uansett ikke fortsette slik. Til deg som lurte på om barna har besteforeldre; ja, det har de. Men har nok brukt opp de også. Å be om noen gjentjeneste har jeg gjort EN gang til min søster. Hun kunne ikke. HUN har lært seg å si nei🙈 

Min manns bror har passet våre et par ganger. Tror de VIL ha overskudd til å hjelpe tilbake, men klarer ikke. 

HI

Skrevet

Trur vi har same familie... Eg hadde hyperremesis og fekk spm om å passe tanteungar då eg " likevel var sjukemeld og hadde fri kvar dag". Eit godt råd eg fekk var "Sei nei. Og ikkje kom med forklaring og/eller unnskyldning. Sei nei, det passar dessverre ikkje". Er veldig ubehagelig fyrste gangane, eg føler alltid eg må forklare meg. Og endar opp til slutt med å seie ja fordi eg ikkje klarar å argumentere godt nok. Men har øvd meg på å seie "beklagar, det passar ikkje", også har eg fortsatt unnskyldningene i hovudet mitt i staden. Fyrste gangane var det ekstremt ubehagelig, men blir lettare etterkvart! Og husk det er dei som bør forklare og unnskylde seg. DU er gravid og skal ha baby. Er det nokon som treng avlasting er det du.

Skrevet

Du over her beskriver det godt, det er ubehagelig å si nei! Jeg var også så innmari kvalm i flere uker. Spydde så jeg ble innlagt til slutt. Jeg ble også spurt om å være barnevakt. Men til familien min sitt forsvar, så var det et vennepar som spurte. 

Jeg har liksom aldri kommet helt ovenpå igjen etter de første mnd av svangerskapet, og tenker at jeg nå skal prioritere å samle litt krefter til fødsel og barsel. 

HI

Skrevet

Synes de er frekke. Selv har jeg 3 barn med diagnose og er alene. Er i full jobb. Hadde barnevakt sist onsdag pga en konsert men det var det eneste også for min egen opplevelses skyld. Hatt noen få pga jobb.

Sett foten ned.

Klem fra meg.

Anonymkode: 0a50c...8b1

Skrevet

Jeg er enig med Nebbdyret: Øv deg på å si nei uten å gi en begrunnelse for avslaget.

I det øyeblikk du gir dem en begrunnelse, gir du dem også en mulighet til å overkjøre deg. De kan altså argumentere din begrunnelse i filler og hevde at dine grunner ikke er gode nok grunner. Fortsetter du da å argumentere, har du i tillegg legitimert deres argumentasjon og mer eller mindre gitt dem rett til å diskutere dette med deg. 

Visst er det ubehagelig, spesielt siden de er så nære slektninger. Og mest sannsynlig vil de bli sure, muligens også sinte. Da må du klamre deg til ditt nei, og tenke at du har skjemt dem bort med å være så snill og at du slett ikke er urimelig som er sliten nå og sier nei.

Jeg heier på deg!

Skrevet

Jeg er kronisk syk og trenger endel hjelp av familien. Men! Jeg hadde aldri i livet spurt om hjelp fra en som er gravid, eller en som har en nyfødt altså ❤ De har ikke noen naboer som er ungdommer som kan være barnevakt ?

Anonymkode: 58778...3a9

Skrevet

Det er selvfølgelig helt greit å si nei, særlig til din søster - har man valgt å få barn kan man ikke få med seg alle fester, turer, konserter mm - selv ikke vi med fedre i barnas liv. De som har barn med behov, har de søkt avlastning gjennom kommunen? Det må jo være bedre å få det om de er så slitne...? Be om en "karantenetid" de siste mndene i svangerskap og til baby er minst 8 mnder. Da har du/ dere nok med dere selv og 3 barn, det burde i grunnen være unødvendig å si, men.... Lykke til! 

Anonymkode: 86dd2...75a

Skrevet

Ville nok sagt det som det er at du er veldig utslitt nå, så du må prioritere å samle deg før fødselen. Å til de som spør om pass etter fødsel ville jeg nok svart at det er vanskelig å si ja til det når du ikke vet hvordan babyen sover, om det er noen ekstra utfordringer som blir slitsomt (eks amming, mye gråt....) Så det kan du desverre ikke love på forhånd. Så hadde jeg fortalt alle etter fødsel at babyen sover dårlig, vpkner mye etc. å sagt i lang tid at du er helt utslitt til å klare noe annet enn hva egne barn krever...

Anonymkode: cc1f0...268

Skrevet

Hadde bare fortsatt å stille med åpent hus for mine tante barn. Det lønner seg i lengden. Det er da ikke så veldig krevende med en baby? 

Hvor gamle er barna? Snart er det over. Hadde sparka søstera mi litt på leggen og bedt henne avlaste deg litt akkurat nå. 

Hadde heller forsøkt å prate sammen mer enn å si nei. 

Anonymkode: 5bca5...a30

Skrevet

Barna er 7 og 3. Hun minste som trenger ekstra oppfølging. 

Min søsters barn er 8 år. De største er forsåvidt selvstendige og klarer mye selv, men når egne barn vil ha venner på besøk, skal på fritidsaktiviteter osv. blir det rett og slett for mye for meg. 

Å fortsette å ha "åpent hus" er dessverre ikke et alternativ selv om tiden går aldri så raskt. Jeg MÅ sette på bremsene og takker så mye for gode råd!☺

HI

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville nok sagt det som det er at du er veldig utslitt nå, så du må prioritere å samle deg før fødselen. Å til de som spør om pass etter fødsel ville jeg nok svart at det er vanskelig å si ja til det når du ikke vet hvordan babyen sover, om det er noen ekstra utfordringer som blir slitsomt (eks amming, mye gråt....) Så det kan du desverre ikke love på forhånd. Så hadde jeg fortalt alle etter fødsel at babyen sover dårlig, vpkner mye etc. å sagt i lang tid at du er helt utslitt til å klare noe annet enn hva egne barn krever...

Anonymkode: cc1f0...268

Helt uenig. Bare si nei uten begrunnelse. HI skylder dem ingen forklaring.

Anonymkode: 2e8c8...296

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde bare fortsatt å stille med åpent hus for mine tante barn. Det lønner seg i lengden. Det er da ikke så veldig krevende med en baby? 

Hvor gamle er barna? Snart er det over. Hadde sparka søstera mi litt på leggen og bedt henne avlaste deg litt akkurat nå. 

Hadde heller forsøkt å prate sammen mer enn å si nei. 

Anonymkode: 5bca5...a30

Det finnes faktisk krevende babyer... Det er forskjell, selvfølgelig, men hvis hun får en som er som min eldste, så har hun ingen overskudd til å ta vare på andres barn. 

Det er veldig kjekt å passe tantebarn, men da må det også gå begge veier, og utnytting er aldri greit!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...