Gå til innhold

trenger desperat råd om barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså en sønn på 5;5 år som utredes for autisme,jeg tror det kan være asperger. Jeg kommer til å be om råd av hun som ureder sønnen min men det er så lenge til at jeg spør om råd her i mens.

Som jeg har nevnt her før har en gutt som slår og sparker meg. Nå er han også begynt å skrike at mamma kniper/slår når han er sint på meg,sånn ay barnefaren hører det. Han har sagt mange ganger når vi er alene at han skal si sånne til pappaen så jeg får kjeft.Han sier også at de ansatre i barnehagen kniper å tror ikke det heller stemmer. Han svarer også utrolig frekt til oss og andre voksne,å kaller de for stygge ting. Han er også begynt å tisse i sengen med vilje for han håper at han slipper å legge seg da.

Hva i all verden gjør jeg? Er det skadelig om jeg bruker timeout om dagen når han ikke oppfører seg fint? Å snakke med han har jo overhodet ikke hjelpet,å han blir jo bare verre sikkert nettopp fordi oppførselen ikke får noe konsekvens.

Anonymkode: 20b6c...ff7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Jeg har et barn som nettopp har fått diagnosen autisme. Hun er 12, så vi har noen strevsomme år. Jeg gikk på kurset De utrolige årene. Det har hjulpet utrolig mye! Hvordan du snakker til barnet, gir oppmerksomhet for det som er bra osv. Fokus på gode ting. Å kjefte på et barn med autisme er som å snakke til en vegg. Selvfølgelig må den dårlige oppførselen få konsekvenser, og de må være naturlige. Altså, ikke sett han i timeout. 

De utrolige årene finnes og i bokform. 

Kan du snakke med bhg om hva du kan gjøre? Jeg skjønner at det er frustrerende for deg. Er det noe spesielt mønster du kan se de gangene han slår og sier stygge ting? Har han det forutsigbart? Har han mye å tenke på? Barn med autisme kan bli fortere sint enn andre. Det skal noen ganger svært lite til for at verden raser. Det tar han tydeligvis igjen på deg.

Anonymkode: 20d8e...85d

Skrevet

Snakk med bup ang foreldreveiledning som heter PMTO. Det høres fryktelig slitsomt ut...tisse i sengen for å slippe å legge seg? Hva gjør du når han gjør slikt? Jeg hadde blitt så forbanna til slutt at han pent måtte ligge der...for en stund hvertfall.

Men om det er snakk om asberger så gjør du lurest i å snakke med bup som har kompetanse på slikt.

Anonymkode: f418a...a9a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk med bup ang foreldreveiledning som heter PMTO. Det høres fryktelig slitsomt ut...tisse i sengen for å slippe å legge seg? Hva gjør du når han gjør slikt? Jeg hadde blitt så forbanna til slutt at han pent måtte ligge der...for en stund hvertfall.

Men om det er snakk om asberger så gjør du lurest i å snakke med bup som har kompetanse på slikt.

Anonymkode: f418a...a9a

Takk! Skal spørre om det neste gang. 

Når han tisset i sengen med vilje så tok dessverre tolmodigheten slutt å ble ganske sint. Han har hatt så dårlig oppførsel store deler av dagen idag så nå var det bare nok! Vet at det ikke gjør saken bedre av å bli sint. 

Jeg skiftet fort på sengen,byttet undertøy å rett i seng igjen.Han skal ikke få være minst mulig ekstra oppe pga av sånt.

Han har veldig mange tegn på autisme å er absolutt ikke på nivå med en 5 åring,men likevel vet han at det ikke er lov å tisse i sengen,ikke lov å være frekk eller si skikkelig stygge ting osv. Han jo uansett lære seg at sånn oppførsel overhodet ikke er greit! Men usikker på fremgangsmåten jeg bør bruke med barn som muligens har asperger.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn som nettopp har fått diagnosen autisme. Hun er 12, så vi har noen strevsomme år. Jeg gikk på kurset De utrolige årene. Det har hjulpet utrolig mye! Hvordan du snakker til barnet, gir oppmerksomhet for det som er bra osv. Fokus på gode ting. Å kjefte på et barn med autisme er som å snakke til en vegg. Selvfølgelig må den dårlige oppførselen få konsekvenser, og de må være naturlige. Altså, ikke sett han i timeout. 

De utrolige årene finnes og i bokform. 

Kan du snakke med bhg om hva du kan gjøre? Jeg skjønner at det er frustrerende for deg. Er det noe spesielt mønster du kan se de gangene han slår og sier stygge ting? Har han det forutsigbart? Har han mye å tenke på? Barn med autisme kan bli fortere sint enn andre. Det skal noen ganger svært lite til for at verden raser. Det tar han tydeligvis igjen på deg.

Det kurset høres intressant ut,jeg må se om de har kurset her i nærheten.

Dessverre blir det en del kjefting i mangel på noe bedre metode å få han til å oppføre seg fint.Men som sier så hjelper ikke det nei.Timeout har fungert her før,men sluttet å bruke det når begynte å mistenke asperger.

Utbruddene hans med å si stygge ting til folk kommer uten at vi skjønner noe om hvorfor. De gangene han slår og sparker så er det enten fordi jeg har sagt nei til noe,eller at jeg tar opp at det ikke var lov å slå "ole" i barnehagen,når de ansatte har fortalt meg at det skjedde før på dagen.

Han er jo en gutt som bekymrer seg for alt mulig,at mamma skal dø,at barnehagen brenner opp osv. Itellegg har han jo ikke lyst å begynne på skole,now han vet at han snart skal.

Skrevet

Oppførselen mye verre i barnehagen og veldig mye utagering der,så er ikke bare hjemme. Han oppfører seg stort sett bra når det er bare han og jeg alene,men hos barnefaren har han samme oppførsel som i bhg.Jeg er stortsett med på alle samvær med far.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kurset høres intressant ut,jeg må se om de har kurset her i nærheten.

Dessverre blir det en del kjefting i mangel på noe bedre metode å få han til å oppføre seg fint.Men som sier så hjelper ikke det nei.Timeout har fungert her før,men sluttet å bruke det når begynte å mistenke asperger.

Utbruddene hans med å si stygge ting til folk kommer uten at vi skjønner noe om hvorfor. De gangene han slår og sparker så er det enten fordi jeg har sagt nei til noe,eller at jeg tar opp at det ikke var lov å slå "ole" i barnehagen,når de ansatte har fortalt meg at det skjedde før på dagen.

Han er jo en gutt som bekymrer seg for alt mulig,at mamma skal dø,at barnehagen brenner opp osv. Itellegg har han jo ikke lyst å begynne på skole,now han vet at han snart skal.

At det ikke er lov å slå "Ole" må bhg ta seg av. Kan du si nei på en annen måte? Jenta mi vil ikke snakke om det som har skjedd på skolen, det som har skjedd der, blir der. 

Det er mulig du må kontakte bup og få snakke med hun som utreder han. Alle følelsene han sliter med må han jo få bukt med. Hvordan dere skal gjøre det, kan være greit å få gode og konkrete råd på. Jeg tror mye er gjort når han slipper å bekymre seg og du har knepene for å slippe inn i "systemet" hans. 

Bruker du enkle setninger når du gir en beskjed? Selv om du vil at han skal sette på plass skoene, henge opp jakka og ta matboksen ut av sekken, kan du bare gi en av beskjedene. Feks: "Jeg vil at du setter på plass skoene dine". Eller: "Du må henge opp jakka". Når han har gjort det, kan du si: "Så bra at du hang opp jakka. Kjempebra. Nå må du sette på plass skoene."                                         Hver dag må du gjøre det sånn. Det er tidkrevende, men jeg har tro på at det gir resultater. Lek sammen i 10 min hver dag. La han bestemme leken, la han styre. 

Jeg har erfart at jeg ikke kan spørre om hun kan gjøre en ting. Da har hun et reelt valg. Jeg kan ikke si: Kan du hente gulrøttene i kjøleskapet. Jeg kan heller ikke si: Vil du hente gulrøttene i kjøleskapet. Det jeg kan si er: Du må hente gulrøttene i kjøleskapet. Ingen valg og konkret. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At det ikke er lov å slå "Ole" må bhg ta seg av. Kan du si nei på en annen måte? Jenta mi vil ikke snakke om det som har skjedd på skolen, det som har skjedd der, blir der. 

Det er mulig du må kontakte bup og få snakke med hun som utreder han. Alle følelsene han sliter med må han jo få bukt med. Hvordan dere skal gjøre det, kan være greit å få gode og konkrete råd på. Jeg tror mye er gjort når han slipper å bekymre seg og du har knepene for å slippe inn i "systemet" hans. 

Bruker du enkle setninger når du gir en beskjed? Selv om du vil at han skal sette på plass skoene, henge opp jakka og ta matboksen ut av sekken, kan du bare gi en av beskjedene. Feks: "Jeg vil at du setter på plass skoene dine". Eller: "Du må henge opp jakka". Når han har gjort det, kan du si: "Så bra at du hang opp jakka. Kjempebra. Nå må du sette på plass skoene."                                         Hver dag må du gjøre det sånn. Det er tidkrevende, men jeg har tro på at det gir resultater. Lek sammen i 10 min hver dag. La han bestemme leken, la han styre. 

Jeg har erfart at jeg ikke kan spørre om hun kan gjøre en ting. Da har hun et reelt valg. Jeg kan ikke si: Kan du hente gulrøttene i kjøleskapet. Jeg kan heller ikke si: Vil du hente gulrøttene i kjøleskapet. Det jeg kan si er: Du må hente gulrøttene i kjøleskapet. Ingen valg og konkret. 

Det er jo barnehagen som ber meg snakke med han om situasjonene som har oppstått i barnehagen.

BUP har litt ventetid så er derfor jeg ikke har fått tatt dette om med henne enda. 

Jeg kan nok meg på kortere og mer konkrete beskjeder og bli flinkere til å gi ros selv på "småting".

Skrevet

Jeg kan nok øve meg på*

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo barnehagen som ber meg snakke med han om situasjonene som har oppstått i barnehagen.

BUP har litt ventetid så er derfor jeg ikke har fått tatt dette om med henne enda. 

Jeg kan nok meg på kortere og mer konkrete beskjeder og bli flinkere til å gi ros selv på "småting".

Bhg er ikke eksperter på aspekter og autisme. Ikke snakk med ham hvis de alt har gjort det, da får han dobbelt opp og det er blodig urettferdig. 

Korte tydelige beskjeder. 

Begynn dagen med å si hva som skal skje, og HOLD DEG TIL DET. Har du sagt pølser til middag lager du det.  Rutiner er det viktigste du må ha helt kontroll på.

Sønnen min kan ikke være med på f.eks juleverksted på skolen fordi det ødelegger rytmen hans.  Dagene må være like, eller meget godt planlagt og forberedt. 

Kontakt BUP og få time til veiledning.

Anonymkode: 40273...bac

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du kan snakke med han om de situasjonene på et litt mer generelt grunnlag da. Feks at man skal være greie med hverandre. Kanskje du har noen eksempler fra da du gikk i bhg/skole. Og snakk om det hvis det faller seg naturlig. Ikke samme dag som det skjedde i bhg. Han var nok ferdig med det da han dro fra bhg. 

Skrevet

Kanskje du kan snakke med han om de situasjonene på et litt mer generelt grunnlag da. Feks at man skal være greie med hverandre. Kanskje du har noen eksempler fra da du gikk i bhg/skole. Og snakk om det hvis det faller seg naturlig. Ikke samme dag som det skjedde i bhg. Han var nok ferdig med det da han dro fra bhg. 

Ja kan kanskje prøve det

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bhg er ikke eksperter på aspekter og autisme. Ikke snakk med ham hvis de alt har gjort det, da får han dobbelt opp og det er blodig urettferdig. 

Korte tydelige beskjeder. 

Begynn dagen med å si hva som skal skje, og HOLD DEG TIL DET. Har du sagt pølser til middag lager du det.  Rutiner er det viktigste du må ha helt kontroll på.

Sønnen min kan ikke være med på f.eks juleverksted på skolen fordi det ødelegger rytmen hans.  Dagene må være like, eller meget godt planlagt og forberedt. 

Kontakt BUP og få time til veiledning.

Barnehagen har alltid snakket med han om episodene før jeg kommer,å når han får tilsnakk av de så slår/sparker han de også.

Ja jeg skal ringe på mandag å høre om hun ikke har en time litt tidligere,vi trenger hjelp nå. 

Skrevet

Barnefaren sin løsning er å straffe han med å ikke kjøpe en leke han hadde lovet han skulle få,å det syns jeg blir helt feil. Når vi har barn med asperger er det ekstra viktig at vi holder det vi har lovet,ellers raser verden hans sammen og oppførselen blir bare enda verre.

Skrevet

Barnehagen har alltid snakket med han om episodene før jeg kommer,å når han får tilsnakk av de så slår/sparker han de også.

Ja jeg skal ringe på mandag å høre om hun ikke har en time litt tidligere,vi trenger hjelp nå. 

Be dem kalle inn bhg på møtet også, det må være likt både hjemme og i bhg. Tydelig at bhg ikke har kompetanse på dette. 

Skrevet

Barnefaren sin løsning er å straffe han med å ikke kjøpe en leke han hadde lovet han skulle få,å det syns jeg blir helt feil. Når vi har barn med asperger er det ekstra viktig at vi holder det vi har lovet,ellers raser verden hans sammen og oppførselen blir bare enda verre.

Huff, får håpe han kan få veiledning når diagnosen er på plass. Eller før. Er ikke rart gutten gutten utagerer...

Skrevet

Svarte deg i den andre tråden da gutten min også var veldig utagerende da han var yngre (Asperger og Tourettes). 

Som nevnt tidligere må du ha en konsekvens for ALT. Kommenter ALT bra han gjør (så bra at du sa takk, vær så snill, satte jakka på plass etc) slik at det ikke bare blir negativt. Si ifra konstruktivt når gutten din har gjort noe han ikke skal (f.eks: her hjemme er det ikke lov til å snakke stygt. Snakker du stygt en gang til nå så fjerner vi ipad/TV for f.eks 10 min eller noe annet som "svir" litt uten å gå helt amok- vi fjernet alt elektronisk opptil en dag i de verste periodene). Er han utagerende vil ikke timeout fungere så det er lettere å forholde seg til konsekvenser. IKKE gi valg før utageringen er ferdig. Gi korte konkrete beskjeder uten noe "vil", "kan" & "bør". Prøv å snakke kun med normal stemme. Autister kan veldig ofte misforstå kroppskontakt (hypersensitive). Konfliktnivået blir derfor enormt høyt med en gang og han vil gå i forsvarsposisjon og bli aggressiv. 

Den siste halvtimen eller timen før leggetid bør IKKE benyttes til noe stimulerende som TV/spilling. Snakk sammen, les en bok eller ro ned helt. Når det gjelder tissing i sengen får du kjøpe tisselaken. Begrens drikke de siste timene før leggetid. Tisser han med vilje må han først være med å skifte sengetøy sammen med deg og legge det inn i vaskemaskinen. Han må deretter dusje og ta på seg nytt tøy igjen. Mange autister har problemer med hygiene. Om det er vedvarende bør du ta det opp videre med BUP og fastlege. 

Spør om hans versjon av ting som har skjedd i barnehagen. Ta han på alvor fordi han trenger å bearbeide inntrykkene. Du vil da kunne avverge eskalering og forklare ting på en bedre måte (f.eks: Skjedde det noe bra i dag? Ja, jeg fikk leke med bilen. Skjedde det noe dårlig i fag? Lise slo meg). Du vil da kunne nøste opp i hva problemet var, hvor det skjedde, om voksne så det eller om han fortalte dem det og om de voksne snakket med dem. Du MÅ holde tett kontakt med både barnehage og BUP.

Gå på autismekurs!

Gå inn på denne siden og sign deg opp på nyhetsbrevet deres:

https://www.aspergerexperts.com/

De er kjempeflinke til å forklare diverse problemstillinger foreldre og barna har. PMTO er ikke designet for de med barn med autisme. Selvsagt har de noen gode punkter, men fremgangsmåten blir noe helt annet. Det ble desverre for det meste bortkastet tid for oss.

Anonymkode: 3ad91...650

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

På en måte forstår jeg dette. Leken skal ikke være en belønning for dårlig oppførsel. Det faren bør si er at denne leken skal du få som belønning for at du har vært snill/hjulpet til/gjort noe positivt. Man skal aldri ta vekk en opptjent gode. Man skal heller ikke gi en gode uten god oppførsel. Man burde derfor ikke love en leke på denne måten igjen. Det får du informere faren om. Gutten kan komme med ønsker til bursdag eller jul, men må informeres om at man ikke får alt man ønsker seg. Man skal si takk selv om man får ting man ikke har ønsket seg eller ikke liker.

Belønningsskjemaer kan fungere eller små konkrete belønninger for spesifikk god oppførsel. Kjøp billige ting på Ebay eller Wish som småbelønninger som han interesserer seg for.

Faren trenger mer informasjon om autisme og trenger virkelig et slikt kurs!

Anonymkode: 3ad91...650

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, får håpe han kan få veiledning når diagnosen er på plass. Eller før. Er ikke rart gutten gutten utagerer...

Jeg gjør langt ifra alt rett selv heller så det håper virkelig vi får veiledning etter han eventuelt får en diagnose

Skrevet

Ny dag der han oppfører seg skikkelig dårlig og sier masse stygge ting.Brukte til slutt timeout ettersom ingenting annet fungerte å det hjalp faktisk. Da sluttet han med den oppførselen selv om det er av feile grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...