Anonym bruker Skrevet 26. mai 2017 #1 Skrevet 26. mai 2017 Var på brillebutikk i dag for undersøkelse. Flere år siden sist, men har brukt linser før. Nå vil jeg prøve å starte opp igjen, for jeg syns synet har blitt dårligere. De siste linsene jeg fikk var ikke behagelig å ha på, så jeg sluttet bare med dem. Har ikke problemer med dårlig syn i hverdagen, men blir mer behagelig å bruke PC/lese med linser. Vel, under undersøkelsen tok hun som undersøkte meg tak i øyelokket og prøvde å vrenge det da hun skulle undersøke under øvre øyelokk. Hun sa ikke fra på forhånd. Jeg er veldig sensitiv på øynene og sa ifra om at det var forsøkt før og at det ikke går på mine øyne. Hun fikk det ikke til på første øyet, men skulle prøve på det andre. Jeg spurte om det virkelig var nødvendig for jeg syns det er veldig ekkelt, og da ble hun litt streng og sa ja, hvis jeg skulle ha linser så måtte hun det. Men hun fikk det uansett ikke til og måtte gi opp. Er det virkelig vanlig at de vrenger øyelokkene??? Anonymkode: 57fb8...7ab
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2017 #2 Skrevet 26. mai 2017 Tull! Jeg har hatt linser siden 1989 og har ikke en eneste gang vrengt øyelokket på kontroll. Ikke av optikeren og ikke selv heller. Dette tror jeg ikke kan stemme. Anonymkode: 68e6f...46b
Pobie Skrevet 27. mai 2017 #3 Skrevet 27. mai 2017 Mine ble ikke vrengt da jeg skulle ha linser. Var ingen som rørte øynene mine i det hele tatt faktisk. Minimum er jo at man sier ifra hvis man skal vrenge øyelokkene til en annen person. Hun der ville jeg klaget på.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #4 Skrevet 27. mai 2017 Takk for svar! Jeg syntes det var veldig rart ja - og ubehagelig! Det har aldri blitt gjort på meg heller før. Hun var ikke norsk så mulig de gjør det der hun er fra da... men hun burde sagt fra først og latt være når jeg sa at det ikke går an og at jeg syns det var veldig ubehagelig. HI Anonymkode: 57fb8...7ab
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #5 Skrevet 27. mai 2017 Jeg har brukt linser i 31 år, har hatt minst 7 (trolig flere) optikere på disse årene, og de har alle "vrengt" (som dere kaller det) øyelokkene. Det er jo knapt at de løfter litt på øyelokket, jeg merker det knapt, det er bare å slappe godt av. Var forresten hos optiker i USA en gang som også gjorde dette. Helt normalt og en del av en god undersøkelse om man har eller skal ha linser. Anonymkode: baec4...f29
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #6 Skrevet 27. mai 2017 Det var ikke bare å løfte litt på øyelokket nei - mulig du misforsto (eller jeg?) men når man vrenger dem så bretter man dem som et skjorteerme slik at de ligger over resten av øyelokket med innsiden ut. Anonymkode: 57fb8...7ab
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #7 Skrevet 27. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke bare å løfte litt på øyelokket nei - mulig du misforsto (eller jeg?) men når man vrenger dem så bretter man dem som et skjorteerme slik at de ligger over resten av øyelokket med innsiden ut. Anonymkode: 57fb8...7ab Jeg har linsekontroll to ganger i året, og den større brettingen gjør de ca. en gang i året. Synes ikke det er noe særlig anderledes enn den de gjør ellers. Mulig du har vært uheldig med den som har gjort det, for det har aldri vært ubehagelig for meg. Hvis du øver deg opp til å være mer borti øyet og øyelokket (husk rene fingre) så tror jeg det går bra. Anonymkode: baec4...f29
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #8 Skrevet 27. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har linsekontroll to ganger i året, og den større brettingen gjør de ca. en gang i året. Synes ikke det er noe særlig anderledes enn den de gjør ellers. Mulig du har vært uheldig med den som har gjort det, for det har aldri vært ubehagelig for meg. Hvis du øver deg opp til å være mer borti øyet og øyelokket (husk rene fingre) så tror jeg det går bra. Anonymkode: baec4...f29 Men hvorfor må de vrenge øyelokket? Det har jeg aldri vært borti Anonymkode: 7886f...c59
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #9 Skrevet 27. mai 2017 Helt vanlig, har noe med å se på blodkarene og oksygenet eller noe Anonymkode: 4d3dd...18f
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #10 Skrevet 27. mai 2017 Det hører egentlig med. Det er for å se at man ikke har sår eller skader på innsiden av øyelokkene, og at linsene ikke ødelegger slimhinnen. Anonymkode: c0f0a...16b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #11 Skrevet 27. mai 2017 Min optiker gjør det alltid. Hvis du skal bruke linser må du uansett øve på å ta på øyet (med rene hender). Anonymkode: 09a68...9f9
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #12 Skrevet 27. mai 2017 Ok, da ser jeg at det er ganske vanlig... Har jo brukt linser en del og det går greit å ta på øyet, og har hatt flere slike undersøkelser men de har aldri vrengt dem før. Da jeg var yngre prøvde jeg å vrenge dem selv, og en gang jeg hadde fått noe på øyet som hadde kilt seg fast opp under øvre øyelokk og da forsøkte legen å gjøre det. Men jeg har for stramme øyelokk, så det blir veldig ubehagelig. Takk for svar! 😊 HI Anonymkode: 57fb8...7ab
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #13 Skrevet 27. mai 2017 Har alltid vrengt øyelokk ved linsekontroll. De sjekker at øyelokk ikke har sår/rifter/er rødt pga irrritasjon. Jeg er som deg helt hysterisk med øyne. Sier ifra om dette. Setter meg godt tilbakelent i stolen så jeg ikke får rykket unna. Optiker støtter ansiktet med en hånd og løfter med andre. Jeg har intet mindre enn tre optikere i familien, den ene jobber på øyeavdelingen på et sykehus. Spurte henne nå, hun sa det var kritikkverdig å IKKE sjekke innsiden av øyelokk. Det er et sjekkpunkt som skal sjekkes ved årlig kontroll. Sykdom kan avdekkes ved sjekk av øyelokk, ikke bare øyeeplet. Anonymkode: aceb2...b0f
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #14 Skrevet 27. mai 2017 Har opplevd det, ja. Har hatt linser i 25 år, men det har bare blitt gjort på et par undersøkelser. Da "rullet" optikeren øyelokket opp på en eller annen slags liten dings. Veldig ekkelt, men ikke vondt. Synes det verste med det var at jeg ikke fikk beskjed på forhånd. Ber nå alltid optiker om å gi meg beskjed dersom undersøkelsen innebærer mer enn bare synstest. Jeg tar selvsagt de undersøkelsene som kreves, en vil vite hva som gjøres med øynene mine. Anonymkode: 95099...bba
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #15 Skrevet 27. mai 2017 Vanlig og viktig - for å fange opp om det finnes irritasjoner på øyet. Anonymkode: 6f25d...adc
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #16 Skrevet 27. mai 2017 Jeg har brukt linser i 18 år og gått til kanskje ti forskjellige optikere i Norge og Storbritannia. Jeg har ALDRI opplevd at noen har vrengt øyelokkene mine!!! Anonymkode: 517df...745
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #17 Skrevet 27. mai 2017 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har linsekontroll to ganger i året, og den større brettingen gjør de ca. en gang i året. Synes ikke det er noe særlig anderledes enn den de gjør ellers. Mulig du har vært uheldig med den som har gjort det, for det har aldri vært ubehagelig for meg. Hvis du øver deg opp til å være mer borti øyet og øyelokket (husk rene fingre) så tror jeg det går bra. Anonymkode: baec4...f29 Jeg har gått til kontroll jevnlig i 29 år og har aldri hørt om dette. Anonymkode: 68e6f...46b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2017 #18 Skrevet 27. mai 2017 20 år og 40 ordinære kontroller hos, Hmm, minst ti optikere, og ingen vrenging noen sinne. Anonymkode: c49a4...2c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå