Gå til innhold

Liker ikke å "bare" være guttemamma :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er så innmari sårt for meg. Vi får vår tredje gutt om noen uker, og da er jeg den komplette guttemoren. Men jeg liker ikke alle disse supermann-figurene, skal vi leke så er det slåssing, roping og voldsomt rabalder. De spiller hockey og fotball, jeg liker ikke noe av det. De er tydelig mer knyttet til sin far pga samme interesser.

Jeg liker fletting, fine kjoler, negellakk, ballett, turn etc. Jeg liker cafe og shopping. Spurte gutta om vi skulle dra på cafe og kjøpe oss bolle og kakao i dag, kose oss litt sammen før minstebroren kom. Men det ville de ikke. De vil bare gjøre gutte-ting :( Og når de blir store så forlater de oss og blir bare til kjæresten og hennes familie (etter hva jeg har lest på forumet her).

Jeg blir nesten irritert over at de er gutter noen ganger. Jeg blir irritert på faren som ikke kan lage en jente. Og ja- jeg vet jo at jeg vil elske deres lillebror skyhøyt, og at babyen vil foretrekke meg først i starten. Men så blir det samme regle om igjen...

åh, jeg er så deprimert over at det ble slik til meg!!!!!!

Anonymkode: 0f29b...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de ikke vil på kafé feks handler jo ikke om at de er gutter, men om deres personligheter. Jeg har en 5år gammel gutt, og han elsker "alenetid med mamma" fordi da gjør vi det stas med å dra på kafé og spise skolebrød, eller vandrer langs stranden og samler pene stener. Samtidig digger han "pappa-tid" for da drar de på bil show, eller ser på anleggsmaskiner eller tog.  Han herjer og lekeslåss med pappaen, og koser armkrok og leser med meg.

Mamma er kos, pappa er "gutteting" her :)

Du er ikke garantert noe annet med jente, du vet det?! Jeg var "guttejente", ikke noe glitter, dilldall eller andre jenteting her... 

Elsker å være guttemamma. Har en i magen nå, og håper litt at det er en gutt til <3 Men etter mange års prøving så er selvfølgelig alt velkommen :) 

 

Anonymkode: b9c61...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sjebnen ville hatt ironisk sans hadde du fått en jente som hoppest høyest, slo hardest med ishockey-kølla og forkastet alle dine fjollerier med perler etc.

Dine barn..de fikk bare deg til mamma. Kan vel mistenke de også kunne ønsket seg mer

Anonymkode: 94c5e...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt å føle det slik, du er ikke en dårlig person av den grunn!:) 

Ei jeg kjenner har 3 jenter, hun skulle så gjerne ønske hun hadde fått en gutt også. Det samme, og spesielt mannen hennes hadde også et sterkt ønske om å få en gutt også. Men det ble ikke slik, å de elsker jentene sine utrolig høyt og gjør det beste ut av det:)

Anonymkode: 9358f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig rart hvis de drar til sine kjæresters familie om noen år værtfall, med de tankene du har. Dvs. tankene dine er EN ting, men virker som dette skinner gjennom til barna også. Blir litt provosert jeg.... Samtidig så synes jeg litt synd på dere som familie. Men hvorfor få et tredje barn når du allerede vet hvordan det er med guttene? Du bruker sikkert mye av din tid på å jobbe med relasjonen når det ikke kommer naturlig? 

Hva med å lufte tankene for helsesøster? Det synes jeg guttene dine virkelig fortjener! 

Anonymkode: 1288d...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jenter. Ingen av dem har sansen for å sitte på cafee. De hater å handle klær, går meget motvillig i kjole ol. Det passer meg utmerket, men jeg tror ikke det er så annerledes å ha jenter enn å ha gutter.

Du kan jo satse på at lillebror blir som en karikatur på en homofil mann. ;)

Anonymkode: 5cf03...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gamle er de? 

Jeg har fire barn, to av hvert, og den av ungene som er likest meg er gutten på 16 år. 

Selvfølgelig har det vært Sabeltann og fotball, men nå som han er i ferd med å bli voksen har vi et helt annet forhold enn før. Han er på en måte ferdig oppdratt, nå må han ta egne valg og bli det mennesket han ønsker å være selv. Og han har en personlighet som er veldig lik min. Vi snakker så godt sammen, jeg tror nesten det er mulig å få et nærere forhold til en datter, og jeg er helt sikker på at han ikke kommer til å "forlate meg og bare være med kjærestens familie" 

Jeg har et godt forhold til alle barna mine jeg altså, men de har veldig forskjellig personlighet og den ene sønnen min er veldig lik sin far og den andre meg i personlighet. Det påvirker jo forholdet vi har til dem. Min 16-åring har ikke samme fortrolighet med pappaen som han har til meg. 

De "gale" guttene dine vokser til de også, og du kan få et veldig tett og nært forhold til dine voksne sønner. Du kan også bli en perfekt svigermor med et nært forhold til dine svigerdøtre, og hvem sier mormor er bedre enn farmor. 

Jeg skal ihvertfall bli en fantastisk farmor, med et tett og nært forhold til mine barnebarn 

Anonymkode: f0933...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese. Du har to, snart tre friske unger men du er lei deg for at du ikke får videreført dine interesser som er neglelakk og kjoler? 

At guttene dine er mer knyttet til far kan ha andre årsaker en at de er samme kjønn. Jeg har to gutter. De er rolige med allsidige interesser, vi kan ha gode samtaler, både faren og jeg. Vi går gjerne på cafe hele gjengen og den yngste er glad i å kjøpe nye klær. De er veldig forskjellige og knyttet til både meg og faren. 

 

Lykke til med lillebror, håper du skjerper deg og knytter bånd til de ungene du har og får. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt i dine baner. Jeg er mamma til en gutt, og vi skal ikke ha flere barn. Jeg elsker, slik som deg, tyll, neglelakk, sminke, kjoler og ballett. Noen ganger kjenner jeg på at det er litt sårt at jeg aldri vil få jente som jeg kan pynte og dille med. 

Barn former sineomgivelser, MEN de er også svært formbare. De blir det du gjør dem til. Det er imidlertid ikke gitt at en jente liker tradisjonelle jente-ting. Du kan risikere å få en skikkelig "tomboy".

Det går forøvrig fint an å pynte en gutt. I dag har Herr Sønn (iført hvit kortermet skjorte, stråhatt og rutete shorts) og jeg vært på shopping og på café. Han har bl.a.fått nye solbriller.

Du må få dekket ditt neglelakk/tyll/kjole-behov et annet sted. Jeg underviser i barneballett; bare jenter, glitter, høy tuetue-faktor, paljetter, tiaraer og stæsj! Her får jeg dekket dette behovet. I tillegg er jeg ekstremt jentete selv. Hjemmet vårt er også preget av dette. 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er så innmari sårt for meg. Vi får vår tredje gutt om noen uker, og da er jeg den komplette guttemoren. Men jeg liker ikke alle disse supermann-figurene, skal vi leke så er det slåssing, roping og voldsomt rabalder. De spiller hockey og fotball, jeg liker ikke noe av det. De er tydelig mer knyttet til sin far pga samme interesser.

Jeg liker fletting, fine kjoler, negellakk, ballett, turn etc. Jeg liker cafe og shopping. Spurte gutta om vi skulle dra på cafe og kjøpe oss bolle og kakao i dag, kose oss litt sammen før minstebroren kom. Men det ville de ikke. De vil bare gjøre gutte-ting :( Og når de blir store så forlater de oss og blir bare til kjæresten og hennes familie (etter hva jeg har lest på forumet her).

Jeg blir nesten irritert over at de er gutter noen ganger. Jeg blir irritert på faren som ikke kan lage en jente. Og ja- jeg vet jo at jeg vil elske deres lillebror skyhøyt, og at babyen vil foretrekke meg først i starten. Men så blir det samme regle om igjen...

åh, jeg er så deprimert over at det ble slik til meg!!!!!!

Anonymkode: 0f29b...3c4

Du får føde flere barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din relasjon til dine barn er det du som må bygge. Hvis dine gutter heller vil være hos svigers enn hos dere når de blir voksne kan du takke deg selv. Du brukte barndommen deres på å ergre deg over at de hadde feil interesser og personlighet, de tilpasset seg ikke til deg. 

Som man reder, ligger man!

Anonymkode: a81e1...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Din relasjon til dine barn er det du som må bygge. Hvis dine gutter heller vil være hos svigers enn hos dere når de blir voksne kan du takke deg selv. Du brukte barndommen deres på å ergre deg over at de hadde feil interesser og personlighet, de tilpasset seg ikke til deg. 

Som man reder, ligger man!

Anonymkode: a81e1...ee3

Noen mødre tror tydeligvis at det å få barn er det samme som å leke med dukker.

Stakkars jenter som må sitte oppspjåket i tyllkjoler og vente til neglelakken har tørket før de får klatre i trærne, eller det kan de kanskje ikke uansett for da kan jo "prinsessen" bli møkkete?!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter. 4 år og 9 mnd. Foreløpig er dyr og dinosaurer som er det store hos 4 åringen. Ikke det jeg er mest interessert i, men jeg er interessert så lenge gutten er interessert  og jeg lærer mye! Jeg har også fått han inn på noe jeg er interessert som turn og språk( han snakker litt engelsk) vi kan dra på cafetur eller kino, eller lekeplass eller sparke fotball. Som foreldre så synes jeg det er viktig å engasjere seg i det barna engasjerer seg i, om det så er fotball eller hockey. Vis interesse for det de ønsker å drive med! 

Anonymkode: f45c0...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp fått 3gutten. 

Vi har nå 4gutter pluss min ektemann. Kan si jeg føler meg veldig "ensom" opp mot alle gutta, og det er veldig trist å tenke at jeg ikke skal oppleve det å få en datter. Har alltid sett for meg å få døtre. 

Jeg var IKKE en jente jente selv som liten, var en av gutta😉 Men det er noe med det å ha en datter. Det er noe spesielt ved det, også for en pappa. Det å få føre henne opp alteret feks. 

Jeg elsker mine gutter og eldste har begynt å spille fotball å det har jeg gledet meg til i mange år🙈😁 må bare finne det positive i deres hobbyer og sette enda større pris på det de vil gjøre sammen med meg. For til eldre de blir til mer søker de kanskje pappaen for råd og diverse. 

Men, jeg skulle også ønske jeg ikke "bare var" guttemamma av den grunn😳

Anonymkode: d0755...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge kjønn og kjenner meg ikke igjen. Selv om vi ikke har delt interessen for de typiske guttetingene så har vi da mye til felles likevel. Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har bygget Lego, puslet, spillt brettspill og lest bøker. Vi har vært på shopping med fokus på deres interesser og jeg har stått ringside på både fotballkamper og vinteridrett. 

Så selv om å bygge monstertruck i Lego ikke er min største interesse så gjør det at vi møtes på en arena som åpner for de gode samtalene. Grunnlaget for hva slags kontakt dere kommer til å ha når de vokser til legges nå, og det er opp til deg å skape den 

Men biler og 'krig' leker jeg ikke! 

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stinkerbelle skrev:

Du får føde flere barn da.

ja, jeg vurdererer det! Og da blir det kjerringtriks ut av en annen verden.

Anonymkode: 0f29b...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stinkerbelle skrev:

Noen mødre tror tydeligvis at det å få barn er det samme som å leke med dukker.

Stakkars jenter som må sitte oppspjåket i tyllkjoler og vente til neglelakken har tørket før de får klatre i trærne, eller det kan de kanskje ikke uansett for da kan jo "prinsessen" bli møkkete?!

 

Er jo ikke akkurat noen spesielt givende interesser Hi ønsker at sine tenkte jenter skal ha heller - de må like å sitte på kafe og shoppe, for det liker hun.

Jeg er så enig med deg - det å få barn betyr ikke at man får dukker som gjør som du bestemmer. Det å få barn er et privilegium! Man får muligheten til å bli kjent med et selvstendig menneske og får privilegiet å gjøre barnet til en trygt person med sunne interesser.

Hi, du virker ikke til å se sønnene dine. Det virker ikke som om du bidrar med noe. Lån bøker om natur og stein, kom dere ut i naturen og finn det dere har lest om i bøkene. Gjør enkle prosjekt fra naturfagtimene. Ut og fiske. Lær dere hvilke fugler som synger hvilke sanger. Spiller ingen rolle - finn noe å gjøre som gir sønnene dine positive opplevelser. Jeg tenker at du vil lære minst like mye som ungene dine, hvis du går inn for det og har vilje til det. Men det virker dessverre som om du bare ser det negative, du skriver som en prinsesse-vil-ikke! Og som flere andre da har vært inne på, om du ikke endrer dine holdninger og din navlebeskuelse så er det ingen som blir forundret om sønnene dine som voksne vil søke mot sine svigerforeldre fremfor deg. Forholdet til guttene dine blir hva du gjør det til, men da må du også ut av den rosabobla di og begynne å finne andre interesser som dere kan ha felles.

Anonymkode: 1ae81...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Jeg har fulgt mine barns interesser, ikke krevd at de skal følge mine, uavhengig av kjønn. Ungene dine har nok bare vært særs uheldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja, jeg vurdererer det! Og da blir det kjerringtriks ut av en annen verden.

Anonymkode: 0f29b...3c4

Eventuelt kan du vurdere adopsjon hvis det skulle bli en ny gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt, vi får ikke flere. Hadde gitt mye for at sønnen min hadde fått ett søsken å leke med. Den sorgen må vi leve med, men jeg gleder meg hver dag over en frisk og velskapt gutt.

Jeg er ikke interessert i biler, men lytter så godt jeg kan når han vil snakke om det. Jeg liker klær og cafe jeg også, men strengt tatt kan jeg ikke snakke om det mer enn 5-10 min, så blir det kjedelig. Man kan alltids finne felles interesser på tvers av kjønn, hva har du felles med mannen din f.eks?

Elsker actionhelter og filmer, gleder meg til han blir større og jeg kan introdusere ham for alle bøkene jeg likte som barn. 

Tenk at du slipper all drama det er med jenter og mellom veninner, hvis du ikke liker sånt da 😛

Anonymkode: 3d719...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg har begge kjønn og kjenner meg ikke igjen. Selv om vi ikke har delt interessen for de typiske guttetingene så har vi da mye til felles likevel. Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har bygget Lego, puslet, spillt brettspill og lest bøker. Vi har vært på shopping med fokus på deres interesser og jeg har stått ringside på både fotballkamper og vinteridrett. 

Så selv om å bygge monstertruck i Lego ikke er min største interesse så gjør det at vi møtes på en arena som åpner for de gode samtalene. Grunnlaget for hva slags kontakt dere kommer til å ha når de vokser til legges nå, og det er opp til deg å skape den 

Men biler og 'krig' leker jeg ikke! 

Jeg har "bare" jenter. Pet shop, barbie og my little pony er ikke midt i mitt interessefelt for å si det slik. Likevel leker jeg jo med det. Monstertruck-lego høres jo snasent ut sammenlignet med pet shop😝

Anonymkode: 3e421...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre gutter. Jeg tror du bør jobbe skikkelig med deg selv og dine stereotypiske holdninger til kjønn. Det fortjener alle barna dine, ikke bare den lille i magen! Dette var bare trist å lese. Lillegutt i magen fortjener en mamma som elsker ham uten forbehold. 

Anonymkode: 104b1...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Din relasjon til dine barn er det du som må bygge. Hvis dine gutter heller vil være hos svigers enn hos dere når de blir voksne kan du takke deg selv. Du brukte barndommen deres på å ergre deg over at de hadde feil interesser og personlighet, de tilpasset seg ikke til deg. 

Som man reder, ligger man!

Anonymkode: a81e1...ee3

Hør, hør!

Har 3 gutter selv, og her er verken roping, slåssing eller hockey, altså. Det MÅ ikke være sånn...

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler, hvorav ene er jente som kun liker gutteleker, klatrer i trær, spiller fotball og går på karate og skal bli ninja når hun blir stor. Neglelakk og kjoler og glitter får jeg ikke på henne et øyeblikk.

Barn er egne mennesker og ikke små dukker vi voksne kan ha som hobby.

Du burde lese denne her- denne jenta er mer oppegående enn de fleste dullemammaer:

 

http://www.dagbladet.no/kultur/guro-11-er-skuffet-over-marcus-og-martinus-video---jenter-skal-ikke-bare-vaere-til-pynt/67629849

Jenter er ikke bare til pynt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis du hadde endelig fått en jente, og hun ikke likte fletting, fine kjoler, negellakk, ballett, turn etc, cafe og shopping? Hva hvis hun ble mest knyttet til pappa og ville gjøre det han ville gjøre?

Anonymkode: 96365...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...