Gå til innhold

Kanskje dumt, men er missunelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

på de som kan handle mat, klær, gå til frisør og annet uten å tenke. Her har jeg lite penger og må nøye vurdere kjøp av mat og klær + handle på salg. Slitsomt.

Anonymkode: fc505...d74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle også ønske at jeg hadde et så ubekymret liv når det kom til økonomi, men jeg nekter å si at jeg er misunnelig på andre. Jeg unner virkelig alle å ha god nok økonomi uten bekymringer, jeg gleder meg over alle som slipper slike bekymringer, for jeg unner ingen å ha det så stramt som jeg har hatt det i flere år pga. sykdom.

Jeg føler at hvis jeg bruker energi på å misunne andre, da tapper jeg meg selv for energi, og energien trenger jeg til andre ting. Så jeg tenker at jeg håper jeg får det bedre en gang, og gleder meg i mellomtiden med andre som har det bedre.

Anonymkode: 2d11d...195

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle også ønske at jeg hadde et så ubekymret liv når det kom til økonomi, men jeg nekter å si at jeg er misunnelig på andre. Jeg unner virkelig alle å ha god nok økonomi uten bekymringer, jeg gleder meg over alle som slipper slike bekymringer, for jeg unner ingen å ha det så stramt som jeg har hatt det i flere år pga. sykdom.

Jeg føler at hvis jeg bruker energi på å misunne andre, da tapper jeg meg selv for energi, og energien trenger jeg til andre ting. Så jeg tenker at jeg håper jeg får det bedre en gang, og gleder meg i mellomtiden med andre som har det bedre.

Sitat

Ja, beklager. Tenker ikke at jeg ikke unner andre det. Ville bare hatt det sånn selv og. Er absolutt glad på andres vegne. Er bare slitsomt å ha det sånn og måtte snu på kronen.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er veldig enig med deg i det. Jeg tror ikke de som ikke har opplevd det selv over lang tid kan forstå hvor slitsomt og tappende det er.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er veldig enig med deg i det. Jeg tror ikke de som ikke har opplevd det selv over lang tid kan forstå hvor slitsomt og tappende det er.

Det er helt sikkert.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt sikkert.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

på de som kan handle mat, klær, gå til frisør og annet uten å tenke. Her har jeg lite penger og må nøye vurdere kjøp av mat og klær + handle på salg. Slitsomt.

Jeg er misunnelig på dem som ikke har opplevd at deres ektemann er død i en ulykke, som min. Ingen penger i verden kan kjøpe ham tilbake.

Anonymkode: fe52a...0d4

Skrevet

Jeg er misunnelig på alle naturlig tynne mennesker. De som ikke trenger å gå med et regnestykke i hodet hver dag på inn og uttak. Det er også slitsom 

Anonymkode: c292c...af7

Skrevet

Når jeg var yngre så hadde jeg det kjempe trangt økonomisk, husker vi pantet flasker som en del av matbudsjettet -Og en bursdag jeg hadde unnet vi oss luksusen av en fersk kylling fra Meny, og bordet var en bruskasse med duk ☺️ Jeg lovet meg selv den gang at dette skulle kun være en fase, sånn skulle jeg IKKE leve ut livet. (Jeg var 16år når jeg måtte flytte hjemmefra, og ingen fortalte meg om sosialhjelp etc man kunne få, så da var det vgs på dagen, og butikk jobb på kvelden)

Mye hard jobb senere sto jeg med to fagbrev i hånden, hus, mann, bil, og økonomi som gjør at jeg kan handle når jeg vil, gå til frisøren, kjøpe klær uten å snu kronen. Da først turte jeg å få barn, for det er iallefall et pengesluk 😂 

Men fortsatt handler jeg på salg, får litt vondt av å bruke mer en 1000kr på meg selv, kjøper "FirstPrice", må ha minst 5lønninger på sparekonto "i tilfelle" osv. Det henger igjen fra den gangen, og det er jeg litt glad for :) Det gjør meg takknemlig. Elsker å spare, og må passe på så ikke jeg blir gjerrig... 

For meg handler det "bare" om å ville det nok. Jeg har vært på bunn, uten hjelp fra noen (heller ikke Nav, som "alle" går på nå), og klarte det. Lett var det ikke, men vil man så kan man.

(vet at dette vil produsere mye sutring fra folk som mener de er fattige og prøvd alt, men jeg står på mitt) 

Anonymkode: 55f1d...133

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg var yngre så hadde jeg det kjempe trangt økonomisk, husker vi pantet flasker som en del av matbudsjettet -Og en bursdag jeg hadde unnet vi oss luksusen av en fersk kylling fra Meny, og bordet var en bruskasse med duk ☺️ Jeg lovet meg selv den gang at dette skulle kun være en fase, sånn skulle jeg IKKE leve ut livet. (Jeg var 16år når jeg måtte flytte hjemmefra, og ingen fortalte meg om sosialhjelp etc man kunne få, så da var det vgs på dagen, og butikk jobb på kvelden)

Mye hard jobb senere sto jeg med to fagbrev i hånden, hus, mann, bil, og økonomi som gjør at jeg kan handle når jeg vil, gå til frisøren, kjøpe klær uten å snu kronen. Da først turte jeg å få barn, for det er iallefall et pengesluk 😂 

Men fortsatt handler jeg på salg, får litt vondt av å bruke mer en 1000kr på meg selv, kjøper "FirstPrice", må ha minst 5lønninger på sparekonto "i tilfelle" osv. Det henger igjen fra den gangen, og det er jeg litt glad for :) Det gjør meg takknemlig. Elsker å spare, og må passe på så ikke jeg blir gjerrig... 

For meg handler det "bare" om å ville det nok. Jeg har vært på bunn, uten hjelp fra noen (heller ikke Nav, som "alle" går på nå), og klarte det. Lett var det ikke, men vil man så kan man.

(vet at dette vil produsere mye sutring fra folk som mener de er fattige og prøvd alt, men jeg står på mitt) 

Forskjellen på deg og hun ene som svarer i tråden er enorm da du hadde muligheten til å stå på og komme deg opp og frem, mens hun andre er syk. 

Jeg har en jobb med meget god lønn og kjøper akkurat hva jeg vil, og jeg er enig med deg at alle i utgangspunktet burde ha mulighet til å få et godt økonomisk liv. Men jeg innehar også evnen til å se at de som er syke ofte ikke har den muligheten, og de trenger heller ikke å få høre fra deg at det bare er å ville noe nok så får de det til. Det er ofte ikke viljen som skaper sykdom.

Anonymkode: 70aa1...a42

Skrevet

Det er verken rart eller dumt at du ønsker deg det samme, HI, økonomiske bekymringer kan gnage en helt i filler. Jeg unner deg å komme økonomisk ovenpå etterhvert, ikke slik at du aldri trenger å tenke på penger (det tror jeg nemlig ingen har godt av), men sånn at du kan unne deg de små ekstra gledene i hverdagen som faktisk koster - noe man ikke tenker over hvis man alltid har hatt godt med penger, da er det lett å si "gled deg over det som er gratis".

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen på deg og hun ene som svarer i tråden er enorm da du hadde muligheten til å stå på og komme deg opp og frem, mens hun andre er syk. 

Jeg har en jobb med meget god lønn og kjøper akkurat hva jeg vil, og jeg er enig med deg at alle i utgangspunktet burde ha mulighet til å få et godt økonomisk liv. Men jeg innehar også evnen til å se at de som er syke ofte ikke har den muligheten, og de trenger heller ikke å få høre fra deg at det bare er å ville noe nok så får de det til. Det er ofte ikke viljen som skaper sykdom.

Anonymkode: 70aa1...a42

Åja, glemte å si at jeg også har kronisk (fysisk) sykdom. Så jeg kan ha sympati for det. Den var mindre "krevende" når jeg var yngre, så jeg var heldig sånn da. (Spennet og graden av uførhet er jo individuell) Og jeg ser helt klart poenget ditt om at det gjør det vanskeligere. Innlegget var sånn sett rettet mer mot de som ikke er 100% uføre, selv om jeg også har vært der -sykemeldt i 2år, aap og 60% lønn, men klarte fortsatt å legge av penger-, men veldig mange med dårlig råd er ikke det. 

Skrevet

Jeg kan se den.. Føler litt på det selv, unner andre å ha det de har, tipper de fleste har jobbet hardt for det.

Prøver å ikke fokusere så mye på det da. Den eneste som kan gjøre noe med det er jo meg. Nå har jeg driti på draget og rotet det til flere ganger, men også møtt motgang jeg ikke har hatt kontroll over. Nå gjør jeg det beste ut av det og prøver å finne nye løsninger som vil bedre situasjonen økonomisk. Men jeg skal også ha et liv utenom, hjelper ikke å ha mye penger om jeg må hvile i all fritid jeg har.

Anonymkode: 9f4a1...3d2

Skrevet

Åja, glemte å si at jeg også har kronisk (fysisk) sykdom. Så jeg kan ha sympati for det. Den var mindre "krevende" når jeg var yngre, så jeg var heldig sånn da. (Spennet og graden av uførhet er jo individuell) Og jeg ser helt klart poenget ditt om at det gjør det vanskeligere. Innlegget var sånn sett rettet mer mot de som ikke er 100% uføre, selv om jeg også har vært der -sykemeldt i 2år, aap og 60% lønn, men klarte fortsatt å legge av penger-, men veldig mange med dårlig råd er ikke det. 

Skryt, arroganse og hovmod. Noe snever og påståelig, var det jeg fikk ut av innlegget ditt.

Får håpe du har noen gode kvaliteter også,  som du kanskje kan videreføre til "pengeslukene" dine.

Anonymkode: 83f8e...0ab

Skrevet

dette er kun din egen feil ingen andres, har ikke fluss med penger jeg heller,men trenger ikke kjøpe på slag for det... du prioterer feil

Anonymkode: 5e965...a3e

Skrevet

Men du har en mann og, med en inntekt. Du har i hvert fall ikke evnen til å se andre sine situasjoner. Og at andre kan ha større utfordringer enn deg. Det er bare den, fordi jeg har klart det, må alle andre klare det.

Hva om du ble sykere, ikke kunne jobbe, mannen din gikk, så viste det seg, at han hadde satt dere i et økonomisk rot uten like. Så du satt syk, alene, med barn og gjeld.

Du vet ikke hva som kan skje, du vet heller ikke hvilken historie mennesker bærer på.

Anonymkode: 66c7e...f6b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette er kun din egen feil ingen andres, har ikke fluss med penger jeg heller,men trenger ikke kjøpe på slag for det... du prioterer feil

Anonymkode: 5e965...a3e

Men hvis hun har ekstremt lav inntekt, grunnet sykdom og har barn å forsørge. Hvordan er det hennes feil?

Skrevet

Alltid blir det krenk 😂

Skrevet

Vil bare si at jeg skjønner deg godt. Det er utrolig tøft å gå i flere år, med veldig dårlig råd. Jeg har selv vært der i mange år. Grunnet sykdom, en mann som spilte bort alle pengene våre og mer. Og jeg prøvde å omskolere meg, så jeg kunne ha en framtid. Vi har og hatt så dårlig råd, at jeg gikk masse ned i vekt, for barna måtte få mat, og da hadde jeg omtrent ikke råd til mat selv. Og det er slitsom å vite at det kommer til å være sånn over lang tid. Her kvittet jeg meg med bilen, selv om jeg egentlig trenger den grunnet sykdom. Men jeg hadde bare ikke råd til det. Og jeg er veldig økonomisk da det kommer til mat. Sånn så vi kan unne oss litt ekstra iblant. Og barna har det de trenger. Og det har blitt lettere etter bilen forsvant. Må jo fortsatt tenke over hva jeg kjøper. Men nå får vi mat, og det barna trenger. Og nå i våres, fikk jeg meg litt nye klær på tilbud og.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er misunnelig på dem som ikke har opplevd at deres ektemann er død i en ulykke, som min. Ingen penger i verden kan kjøpe ham tilbake.

Anonymkode: fe52a...0d4

Det er veldig trist å høre men skal ikke folk få lov til å klage over situasjonen din fordi du har opplevd verre? 

Anonymkode: 007d7...bb6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...