Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Har nabo med sykt høye trær, ca. 30 m, som laget utrolig skygge for oss... har sagt ifra i mars,at de må ta det bort, pga skyggen , de var enige og skulle hugge dem, må bare få tilbud fra forskjellige trefelling firmaer. Nå er vi i slutten av mai og ingenting har skjedd... hva er det lurt å gjøre nå? Skal jeg sende skriftlig klage eller få hjelp fra advokat? Trenger råd! ...🤔🙁 Anonymkode: 79185...353
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Du kan purre på dem, men du kan ikke kreve at de tar dem pga skygge. Vi har også noen sånne naboer, mange kjempehøye furuer på en stor naturtomt (de har sikkert 3 mål tomt, men disse furuene står akkurat så de tar ettermiddags og kveldssola fra vår veranda). De nekter å ta dem siden de liker furuer, og vi kan ikke kreve at de tar dem. Anonymkode: 74b72...696
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 Du har tatt det opp med naboen én gang? I så tilfelle tenker jeg at det er altfor drastisk å tenke advokat/skriftlig klage... Da risikerer du virkelig å ldelehhe naboforholdet. Anonymkode: e0f6f...861
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du har tatt det opp med naboen én gang? I så tilfelle tenker jeg at det er altfor drastisk å tenke advokat/skriftlig klage... Da risikerer du virkelig å ldelehhe naboforholdet. Anonymkode: e0f6f...861 Ødelegge skal det stå.. Anonymkode: e0f6f...861
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Kan du ikke spørre igjen? Hvis det er sånn at de egentlig ikke er til plage for naboen men bare dere, hva med å tilby dere å betale og tilby dere å ordne slik at noen feller dem? Anonymkode: 963d4...921
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 Det er kjempedyrt å felle trær, faktisk, så hvis de har hentet inn priser har de kanskje fått sjokk og håper du glemmer hele greia. Purr på dem og mas til de finner en løsning. PS Vi fikk et tre felt pga skygge på vår tomt, så det går an, men mulig ulike regler rundt om i landet. Anonymkode: b9c3e...2b4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har pratet med de engang til, spurte om de har fått noe prisforslag, noe de fikk på 75000kr, så skulle de høre med noen andre. Det som er, at de furuene står helt inntil grensa vår, og skygger hele tomta vår, som er ganske lita... så hele huset og hagen er i skyggen... mener har lest et sted at det kan ikke skygge mer enn tredjedel av tomta?🤔Eller noe i den duren. Men har jeg noen rettigheter? Hi Anonymkode: 79185...353
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 Jeg hadde ikke betalt 75 000 for å fjerne skygge på naboens tomt ved mindre jeg ble tvunget av rettssystemet😱 Spesielt ikke om jeg hadde hatt en naturtomt, trærne er jo en del av pakka da. Anonymkode: c152f...416
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 Du får tilby å betale halve summen da vett du, siden det er så viktig for deg det er ikke alle som har 75 000 kr å gi til naboen sånn uten videre Anonymkode: 62df2...6d2
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #10 Skrevet 25. mai 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du får tilby å betale halve summen da vett du, siden det er så viktig for deg det er ikke alle som har 75 000 kr å gi til naboen sånn uten videre Anonymkode: 62df2...6d2 Jeg er ikke klar å betale, det er ikke mine trær, og det er dems problem at de har ikke styret over hagen sin. Furuene står helt på grense til tomta vår, og da mener jeg at vi skal ikke ha plage av noen sine trær, jeg har like stor rett på sola som de har! Hi Anonymkode: 79185...353
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #11 Skrevet 25. mai 2017 Vi fikk anbud på fjerning i slutten av mars. Inngikk avtale, men de har ennå ikke vært her for å ta trærne. Har purret et par ganger. Hvis vi ikke ser eller hører mer til dem før utgangen av mnd spør vi noen andre. Hør med naboen du, hi. Mulig det bare er forsinkelser. Dialog er bedre enn advokater, i alle fall hvis du er interessert i et ok naboforhold. Vi hadde ikke hatt mulighet til å bruke den summen, mulignoe ligger der også? Anonymkode: 947d8...b9f
sug lut Skrevet 25. mai 2017 #12 Skrevet 25. mai 2017 Trær vokser. Du får flytte om trærne mine plager deg, for de blir stående.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #13 Skrevet 25. mai 2017 2 minutter siden, sug lut skrev: Trær vokser. Du får flytte om trærne mine plager deg, for de blir stående. Jeg vet at trær vokser, men det er forskjell på 15 m og 30+ m høye furuene. Man må ha styret over hagen sin!!! Hadde du vært naboen min, så hadde jeg gått direkte til rettsak, og jeg VET at jeg hadde vunnet! 😜Så da måtte du flytte i såfall!😀 Men mine naboene er ganske søte, og jeg vil ikke foreta noen draskiske handlinger. Anonymkode: 79185...353
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #14 Skrevet 25. mai 2017 Om de står så nære kan du kreve de fjernet med loven i hånd. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-som-gir-deg-rett-til-a-fjerne-naboens-trr/3422788783.html Anonymkode: 74b72...696
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #15 Skrevet 25. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Om de står så nære kan du kreve de fjernet med loven i hånd. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/reglene-som-gir-deg-rett-til-a-fjerne-naboens-trr/3422788783.html Anonymkode: 74b72...696 Problemet er bare at det kan koste hi dyrt å gå igjennom en slik prosess dersom man skal ha advokatmegling eller gå rettens vei. I media hauses det opp rundt de få dommene hvor naboen med skyggen/blokkert utsikt vant. Vanligvis er ingen som vinner, men rettens dom er et slags kompromiss. Det er bortkastet penger for begge parter. Man burde virkelig kunne finne en løsning uten at det skal koste samfunnet en haug av penger. Anonymkode: c152f...416
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #16 Skrevet 25. mai 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Problemet er bare at det kan koste hi dyrt å gå igjennom en slik prosess dersom man skal ha advokatmegling eller gå rettens vei. I media hauses det opp rundt de få dommene hvor naboen med skyggen/blokkert utsikt vant. Vanligvis er ingen som vinner, men rettens dom er et slags kompromiss. Det er bortkastet penger for begge parter. Man burde virkelig kunne finne en løsning uten at det skal koste samfunnet en haug av penger. Anonymkode: c152f...416 Det er jeg enig i, men det kan ofte hjelpe på å fortelle naboen om lovverket Jeg bor i et eldre boligfelt med litt mer kupert terreng enn dagens boligfelt som er flatet ned som et jorde før de bygger hus, pluss at vi har utsikt her, så det har vært flere episoder i nabolaget her hvor naboer ønsker å fjerne trær. De aller fleste blir enige, og veldig ofte er det de som blir plaget av trærne som bekoster helt eller delvis fjerning. Naboen vår nekter å fjerne trærne, vi har tilbudt han å ta de ned for vår regning og la han få veden ferdig kappet, men nei, han liker å ha digre furutrær på tomta og blåser i at vår veranda ligger i skyggen om ettermiddagen. Vi tar det ikke til retten, men jævlig irriterende er det jo... Anonymkode: 74b72...696
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #17 Skrevet 25. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet at trær vokser, men det er forskjell på 15 m og 30+ m høye furuene. Man må ha styret over hagen sin!!! Hadde du vært naboen min, så hadde jeg gått direkte til rettsak, og jeg VET at jeg hadde vunnet! 😜Så da måtte du flytte i såfall!😀 Men mine naboene er ganske søte, og jeg vil ikke foreta noen draskiske handlinger. Anonymkode: 79185...353 Det du sier der er bare piss. Det er ingen automatikk i at noen må endre på sin hage for at du skal trives i din. Anonymkode: 75b45...66c
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #18 Skrevet 25. mai 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du sier der er bare piss. Det er ingen automatikk i at noen må endre på sin hage for at du skal trives i din. Anonymkode: 75b45...66c Er det mulig å være så kort og frekk? Start med å lese linken lenger opp, så ser du at lovverket, dvs. nabolovens § 3 regulerer dette. Så har naboen høye trær som skygge på en terrasse, så kan de bli pålagt å hugge de ned! Anonymkode: 5021f...219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå