Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har tre barn to på 50% en på 100%. Min datter er uhyrlig populær blant både jentene og guttene både på skolen (går litt lenger unna ikke på nærskolen) og her vi bor. I tillegg bedriver hun en aktivitet som tar mye av uken hennes. Men med en gang hun setter sine bein inn i huset begynner telefonen hennes å ringe. Alle vill at hun skall være med ut å leke. Som regel er hun sliten og ønsker ikke og da må jeg trå til å si nei. Men de maser IG maser på henne. Så jeg er den kjipe nei moren. Er jeg urimelig som ikke slipper henne ut å leke hver dag hun er her? Helgene blir noe annet men uke dagene er veldig stressede og slitsomme. Når vi da endelig har en liten puste pause så begynner telefonene... Anonymkode: 1c392...6db
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Tror ikke det er noe enkelt svar på dette, mye kommer jo an på alderen hennes også. Hun er hos deg 50 %, om jeg forstår deg rett? I så fall er det jo viktig at hun opprettholder et sosialt liv også der du bor, ikke bare på skolen eller hos far. Om hun bare vil gjøre ting i helgene så risikerer hun at andre kanskje ikke blir så gira på å leke med henne. At hun ikke skal ut og leke noen av hverdagene, det synes jeg blir merkelig. Hvis hun er så sliten så kanskje dere må se litt på hvordan dere legger opp dagene deres slik at hun blir mindre sliten? Det går jo også an å avtale at hun f.eks. mandag og onsdag er hjemme, det vil jo andre unger også få med seg og trolig respektere etterhvert. En annen ting, se på kostholdet hennes hvis hun er så sliten, kanskje også få sjekket om hun ev. har noen mangler (f.eks. D-vit.) hos legen. Om hun er høysensitiv og trenger å trekke seg tilbake så må du lære henne å sette grenser for seg selv også, hun kan ikke alltid være avhengig av at du gjør det. Der kan også forutsigbarhet mtp. hvilke dager hun bare skal hvile og hvilke hun leker med andre hjelpe noe. Tror ikke dette har med å være rimelig eller urimelig å gjøre. Dere må finne en løsning som fungerer, og jeg ville tatt tak i hvorfor hun er så sliten. Kanskje blir det feil for henne å leve 50/50 hos deg og far, kanskje er det pendling til skolen som tar på, kanskje mangler hun noe, kanskje hun ikke spiser nok/bra nok til å holde blodsukkeret stabilt, kanskje er hun høysensitiv, kanskje hun ikke sover nok? Anonymkode: 129f3...d73
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #3 Skrevet 24. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke det er noe enkelt svar på dette, mye kommer jo an på alderen hennes også. Hun er hos deg 50 %, om jeg forstår deg rett? I så fall er det jo viktig at hun opprettholder et sosialt liv også der du bor, ikke bare på skolen eller hos far. Om hun bare vil gjøre ting i helgene så risikerer hun at andre kanskje ikke blir så gira på å leke med henne. At hun ikke skal ut og leke noen av hverdagene, det synes jeg blir merkelig. Hvis hun er så sliten så kanskje dere må se litt på hvordan dere legger opp dagene deres slik at hun blir mindre sliten? Det går jo også an å avtale at hun f.eks. mandag og onsdag er hjemme, det vil jo andre unger også få med seg og trolig respektere etterhvert. En annen ting, se på kostholdet hennes hvis hun er så sliten, kanskje også få sjekket om hun ev. har noen mangler (f.eks. D-vit.) hos legen. Om hun er høysensitiv og trenger å trekke seg tilbake så må du lære henne å sette grenser for seg selv også, hun kan ikke alltid være avhengig av at du gjør det. Der kan også forutsigbarhet mtp. hvilke dager hun bare skal hvile og hvilke hun leker med andre hjelpe noe. Tror ikke dette har med å være rimelig eller urimelig å gjøre. Dere må finne en løsning som fungerer, og jeg ville tatt tak i hvorfor hun er så sliten. Kanskje blir det feil for henne å leve 50/50 hos deg og far, kanskje er det pendling til skolen som tar på, kanskje mangler hun noe, kanskje hun ikke spiser nok/bra nok til å holde blodsukkeret stabilt, kanskje er hun høysensitiv, kanskje hun ikke sover nok? Anonymkode: 129f3...d73 Hun er veldig a menneske så jeg tror problemet ligger der. Hun legger seg tidlig og står opp grytidlig uansett dette har hun gjort helt siden hun var baby. Jeg tror forskjellen på henne og de andre barna her er at de ikke har noe særlig med hobbier. Hun trener da 3-4 ganger i uken og i tillegg tur med hunden hver dag. Hun står opp mellom 5-6 hver dag. Hun spiser veldig sunt utrolig mye frukt og grønt og veldig lite godtteri da hun ikke liker det. Hun går også på en krevende privat skole og der har hun mye å gjøre. Hun er forresten 12 år. Så føler ikke for at hun skall ut etter klokken 19 på en hverdag når det er skole dagen etter. En del dager er vi ikke hjemme før klokken 19 allikevel. Er det virkelig så vanlig å være med ut i uke dagene? Anonymkode: 1c392...6db
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er veldig a menneske så jeg tror problemet ligger der. Hun legger seg tidlig og står opp grytidlig uansett dette har hun gjort helt siden hun var baby. Jeg tror forskjellen på henne og de andre barna her er at de ikke har noe særlig med hobbier. Hun trener da 3-4 ganger i uken og i tillegg tur med hunden hver dag. Hun står opp mellom 5-6 hver dag. Hun spiser veldig sunt utrolig mye frukt og grønt og veldig lite godtteri da hun ikke liker det. Hun går også på en krevende privat skole og der har hun mye å gjøre. Hun er forresten 12 år. Så føler ikke for at hun skall ut etter klokken 19 på en hverdag når det er skole dagen etter. En del dager er vi ikke hjemme før klokken 19 allikevel. Er det virkelig så vanlig å være med ut i uke dagene? Anonymkode: 1c392...6db Det blir jo noe annet når hun trener 3-4 dager i uken. Er det ikke bare å si fra at de dagene hun trener så kan hun ikke ut etterpå? Da blir det jo bare 1-2 dager i uken det ev. blir "mas" fra de andre ungene. Anonymkode: 129f3...d73
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir jo noe annet når hun trener 3-4 dager i uken. Er det ikke bare å si fra at de dagene hun trener så kan hun ikke ut etterpå? Da blir det jo bare 1-2 dager i uken det ev. blir "mas" fra de andre ungene. Anonymkode: 129f3...d73 Hun prøver men det virker ikke som om de forstår. En gang ringte det på 21.15 og de ville ha henne ut å leke da hadde hun allerede lagt seg🙄 Jeg var ikke blid akkurat... stakkars hun sier ifra nei det går ikke, mamma sier nei osv. Men de slutter jo ikke å mase.. er dette vanlig blant dagens ungdom?? Hun blir jo helt fortvilet stakkars. I dag hadde de treningsdag på skolen og var ute og løp hele dagen. Så var vi endelig hjemme klokken 18.30 og spiste middag. Uansett hva hun sa til de ville de ikke la henne være, til slutt måtte jeg ta telefonen og si NEI hun kommer ikke for å leke, sykle, tur med hunden, kjøpe is eller noen av de andre tingene foreslått i dag. Hun sa de kunne møtes i morgen hele dagen om de vill. Anonymkode: 1c392...6db
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 Tenker at du må lære din datter å sette grenser som er gode for henne. Ikke hva fremmede på DIB, eller du synes, men hva hun selv synes. Vil hun gjerne ut? Anonymkode: 1f03a...db0
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 Trening 3-4 ganger per uke er da veldig mye for en 12- åring? Jeg tenker at det er minst like viktig at hun har overskudd til å være sammen med venner noen ganger i uka, som til å trene. Anonymkode: 27ed1...77c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #8 Skrevet 24. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trening 3-4 ganger per uke er da veldig mye for en 12- åring? Jeg tenker at det er minst like viktig at hun har overskudd til å være sammen med venner noen ganger i uka, som til å trene. Anonymkode: 27ed1...77c Det er hennes ønske ene og alene. Hun konkurrerer i en gren hun ønsker å bli god i. Her er det nærmest jeg som holder igjen mens hun ønsker å gjøre det mer. I tillegg er det konkurranser i helgene. Hun har også mye sosialt samvær med de hun trener med. Anonymkode: 1c392...6db
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #9 Skrevet 24. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er hennes ønske ene og alene. Hun konkurrerer i en gren hun ønsker å bli god i. Her er det nærmest jeg som holder igjen mens hun ønsker å gjøre det mer. I tillegg er det konkurranser i helgene. Hun har også mye sosialt samvær med de hun trener med. Anonymkode: 1c392...6db Ok. Ja, da hadde jeg nok fortsatt litt i samme spor som du allerede gjør, med å hjelpe henne å sette grenser. Anonymkode: 27ed1...77c
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #10 Skrevet 24. mai 2017 Litt samme her, bare at vi er en kjernefamilie, og de bor her 100%. Aktiviteter krever mye. Det skal spises, gjøres lekser mellom skole/kulturskole aktivitetene og ettermidahsaktivitetene. Jeg har en avtale med min datter, at når de driver å spør om leking etter skolen, så svarer JEG nei. Så slipper hun å avvise vennene sine. Det er bra tenker jeg. Hun føler hun må spre seg ut, på alle som har lyst på en bit av henne. Kommer når de blir større, det å sette grenser for andre, akkurat enn så lenge er jeg hsppy, med å begrense dette for henne, Anonymkode: 43853...926
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #11 Skrevet 25. mai 2017 Fins det ikke av-knapp på den telefonen, tro...? Anonymkode: 2848c...760
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #12 Skrevet 25. mai 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Fins det ikke av-knapp på den telefonen, tro...? Anonymkode: 2848c...760 Jo men bedre at de ringer PÅ telefonen en PÅ døren. Det er nemlig det som skjer om hun ikke tar telefonen🙄Har prøvd.... Anonymkode: 1c392...6db
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2017 #13 Skrevet 25. mai 2017 Først og fremst synes jeg du skal forsøke å endre innstilling. Det å spørre om hun vil være med å leke eller gjøre andre ting er ikke å mase. Det er ikke Evas skyld at Tone og Britt har spurt tidligere. Ved å plassere jenta på privatskole og på en idrett som tar såpass med tid har dere laktose opp til at hun må håndtere venner fra 3 miljøer. Det blir travelt. Når hun også må flytte mellom hjem hver uke blir det slitsomt. Hun har også en døgnrytme som ikke er vanlig for jenter på hennes alder. Jeg synes derfor dere skal vurdere om det er riktig å fortsette på privatskolene eller om det hadde vært bedre å gå på nærskolen. I tillegg synes jeg dere bør vurdere om hun bør få et fast sted å bo. Det vil sansynlig vis være mindre slitsomt. I hverdagen tenker jeg også at hun bør gjøre lekser om morgenen. Da slipper hun å ha det på ettermiddagen. Helger og ferier kan dere passe på å ikke reise bort. Da kan hun bruke dem på venner. Det kan avhjelpe litt det at hun ikke klarer å følge opp vennene så godt i hverdagen. Anonymkode: 6a390...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå