Gå til innhold

Noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake 2 kaker i rundform 22 cm, så har jeg bare oppskrifta på 26 cm.

Har drevet og regnet litt, og må bare høre om jeg gjør det riktig, fikk nemlig 2 helt ulike svar.

Først tok jeg bare ingrediensene i den 26 cm oppskrifta og delte på 26 og ganget med 22.
Eks 200 gr sukker: 200:26= 7,69..... x22= 169 gram sukker i 22 cm forma.

Lå og grublet på dette i hele går kveld. Fant ut at jeg ikke kunne gjøre det sånn, men måtte regne ut grunnflata og så regne om.

Regnet da ut grunnflata på begge formene med formelen (pi)r2. Altså 3,14x11x11=380 og 1,14x13x13=531

Så gjorde jeg det samme, altså 200 gr sukker: 200/531x380= 143 gram sukker i 22 cm forma.

Kanskje litt rotete skrevet, men kan noen fortelle meg om den andre framgangsmåten som jeg tror mest på selv er den riktige?

Anonymkode: 4c997...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare lage kaka etter oppskriften og ikke ha alt i forma?😉 Mye enklere😁

Anonymkode: b6553...306

Skrevet

Hva slags kake er det? Om den ikke er ekstremt høy fra før av hadde jeg bare lagd den etter oppskriften og stekt den litt lenger...

Skrevet

Hva slags kake er det?

Jeg ville laget den etter oppskriften og bare holdt igjen litt røre, evt laget muffins av røren som blir til overs.

Anonymkode: a3bfe...98e

Skrevet

Den ene kaka kan jeg holde av litt, er en Gunhilds sjokoladekake, er bare å Google om dere er interessert. Den er for øvrig veldig god. en andre kaka er en ostekake som skal stekes i 3 omganger, kan nok ikke holde igjen noe der, da det er 3 forskjellige rører, og må stemme ganske nøyaktig for ikke å bli helt feil.

Ingen som vet noe ang regnemåter? Får vel bare satse på at den siste regnemåten stemmer best da.

HI

Skrevet

Litt av poenget med å lage disse kakene litt mindre er også fordi det alltid blir så sinnsykt mye kake igjen, og vi må spise rester i flere dager, og ender med å kaste mye kake da de rett og slett ikke er gode lenger.

HI

Skrevet

Den siste fremgangsmåten din er riktig. :)

Anonymkode: 18a06...d8e

Skrevet

Takk :)

HI

Skrevet

Formelen for volum i sylinder er 3,14 x radius x radius x høyde. Hvis jeg tipper at kaken blir 3 cm høy, trenger du ca 70% av ingrediensene for å lage i den minste formen. Det er lettere å regne med 75% (3/4) så da hadde jeg gjort det.

Anonymkode: 2d248...794

Skrevet

Derfor baker ikke jeg kaker innser jeg nå 😳

Anonymkode: 5a7e9...8d0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Derfor baker ikke jeg kaker innser jeg nå 😳

Anonymkode: 5a7e9...8d0

Går som regel fint å ta det sånn delvis på gefülen også ;)

Men HI er nok mer viderekommende, og vil ha det helt korrekt, noe som er beundringsverdig :)

Hi, jeg er imponert! :) Jeg fikk en oppskrift en gang som var oversatt fra en gammel engelsk oppskrift til norske mål, der var det f.eks. 117 gram av den ene ingrediensen og samme urundede tall på de andre ingrediensene - riktige forhold skulle det være :D Jeg har gitt den oppskriften til flere andre, og alle stønner når de ser den. Jeg har aldri hatt digital kjøkkenvekt, så jeg har rundet litt opp og ned og det har gått veldig bra likevel - er en grunn til at så mange har ønsket seg oppskriften ;)

Anonymkode: 93332...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...