Gå til innhold

Fravær i barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, de går i 2. klasse og 3. klasse. I begge klassene er det høyt fravær blant lærerne - både kort-og langtidsfravær. Dette går utover elevene i stor grad mtp oppfølging, turer som blir avlyst, lesing med elevene som faller bort og generelt lite struktur i skolehverdagen. Jeg har snakket med foreldre i 1. og 4. klasse også, og der også er det høyt fravær. Gjennomsnittsalderen på lærerne i barneskolen er relativt lav (vil jeg tro), den eldste er rundt 45 år. Hvorfor er det da så høyt fravær, og er dette vanlig på barneskoler generelt?

Anonymkode: d4b1f...8dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan fort ha noe med ledelse og trivsel å gjøre. Om skolen ikke drives bra og arbeidstagerne er frustrerte så kan det gi mer fravær.

Det kan også være at det på deres skole er mange lærere som har vært syke den siste tiden, kanskje har det gått mye sykdom i vinter.

Skrevet

Om lærerene er unge og dermed har små barn hjemme kan dette være en del av grunnen. Har de barnehagebarn kan de fort ha mye fravær på jobb pga små bagateller som gjør at de ikke kan sende ungen i barnehagen. Er de gravide kan kvalme og andre ting fort gi de mye fravær osv. 

Mye positivt med yngre lærere, men det har også negative sider som med fravær. Slikt fravær må det nesten bli når en har små barn, det har vi alle hatt men vi ser det så godt når ting og tang på skolen blir avlyst. Fikk tilfeldigvis høre lærern til mitt minste barn hadde vært sykemeldt i to uker. Ungen min hadde ikke sagt noe for alt var som det pleide på skolen, vikaren gikk det greit med og ingen ting ble avlyst slik at jeg merket noe. Når ungene er eldre blir ting litt lettere for en vikar, det r lettere p bare hoppe utidet enn en turdag med ørten unger de ikke aner hvordan oppfører seg på tur. Tror ikke jeg hadde tort å gjøre det om jeg var vikar i en ukjent klasse feks. Helt greit i 6kl som min datter går i, der kan ungene reglene, de husker, hjelper hverandre og de vet hva de skal. Men 2klasse er fortsatt så små at det er som å gå på gjeng med en sauseflokk til tider. (Bor ved siden av skolen, og ser de går på tur)

Anonymkode: 68544...1cb

Skrevet

Siste årene jeg jobbet som støttepedagog hadde jeg mye fravær. Først pga syke barn og så fordi jeg ble gravid og fikk ekstrem kvalme. Hvis man har 3 barn som er mye syke sier set seg selv at det blir mye fravær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...