Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #1 Skrevet 22. mai 2017 Nav krav at jeg tar disse timene, så jeg har egentlig ikke noe konkret og gå dit for. Har heller ingen erfaring med psykologer generelt. Jeg har forsøkt å spørre hva jeg kan gjøre hjemme etc, men jeg får ingen svar og jeg sliter derfor litt med å forstå hvorfor jeg går dit... Jeg har hatt 10 timer og en typisk samtale er som følger; han: "har du hatt en bra 17. mai" og jeg svarer på det, hva jeg har gjort osv også forteller han hva han har gjort... Er det slik det er å gå til psykolog? Jeg forstår ikke noe 😵 Anonymkode: e580f...7f3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #2 Skrevet 22. mai 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nav krav at jeg tar disse timene, så jeg har egentlig ikke noe konkret og gå dit for. Har heller ingen erfaring med psykologer generelt. Jeg har forsøkt å spørre hva jeg kan gjøre hjemme etc, men jeg får ingen svar og jeg sliter derfor litt med å forstå hvorfor jeg går dit... Jeg har hatt 10 timer og en typisk samtale er som følger; han: "har du hatt en bra 17. mai" og jeg svarer på det, hva jeg har gjort osv også forteller han hva han har gjort... Er det slik det er å gå til psykolog? Jeg forstår ikke noe 😵 Anonymkode: e580f...7f3 Hvis det er et NAV-krav at du går, da er det vel fordi du skylder på psykisk helse i en eller annen sammenheng der? De ringer jo ikke tilfeldige personer og ber dem gå til psykolog...? Anonymkode: 9a329...670
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #3 Skrevet 22. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er et NAV-krav at du går, da er det vel fordi du skylder på psykisk helse i en eller annen sammenheng der? De ringer jo ikke tilfeldige personer og ber dem gå til psykolog...? Anonymkode: 9a329...670 Du har litt lite greie på dette, men det finnes sykdomsbilder som er omstridt/lite erfaring rundt og alt man ikke får ei pille for må utelukkes også psykisk. Nå er det utelukket allerede flere ganger hos meg, men nå skal vi altså bedrive kongnitiv adferdsterapi, noe jeg bare har lest om, men gjerne skulle forstått hva er i praksis. Syns disse samtalene våres er litt trivelielle, uten mål og konkrete forslag til tankeendring etc Hvis noen har erfaring hadde det vært hyggelig med svar hi Anonymkode: e580f...7f3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #4 Skrevet 22. mai 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har litt lite greie på dette, men det finnes sykdomsbilder som er omstridt/lite erfaring rundt og alt man ikke får ei pille for må utelukkes også psykisk. Nå er det utelukket allerede flere ganger hos meg, men nå skal vi altså bedrive kongnitiv adferdsterapi, noe jeg bare har lest om, men gjerne skulle forstått hva er i praksis. Syns disse samtalene våres er litt trivelielle, uten mål og konkrete forslag til tankeendring etc Hvis noen har erfaring hadde det vært hyggelig med svar hi Anonymkode: e580f...7f3 Jeg HAR erfaring, men må nesten vite hva du går der for. Og når du bare henviser til NAV, så kan det bety minst 3 ting: 1) Din diagnose kan være psykosomatisk, men er det ikke i dette tilfellet, og derfor er timene hos psykologen unødvendige 2) Din diagnose kan være psykosomatisk, men du tror ikke selv noe på det og er derfor "tildekkende" og lite samarbeidsvillig i din samtale med psykologen. 3) Din diagnose er psykisk, men du er så syk at du helt mangler sykdomsinnsikt og nekter derfor å gå inn i timene med en motivasjon om å bli frisk. Men hvis svaret er nr 1, og du ikke feiler noe psykisk, så er det klart at timene hos psykologen vil virke rare og "hverdagslige". Den som ikke har noen issues skal jo ikke gå der, da har man jo mer bruk for en time på kafé med en venninne. Anonymkode: 9a329...670
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #5 Skrevet 22. mai 2017 Du må jo spørre psykologen og ikke oss. Hva er målsetningen med timene? Har du funnet noe jeg kan jobbe med? Vanker det en diagnose eller to? Hvorfor får du penger fra NAV? Hvor lenge har du vært uten arbeid? Er det ikke noe fysisk galt med deg, så er du nok på rett sted. Beklager. Anonymkode: 2d689...112
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #6 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du må jo spørre psykologen og ikke oss. Hva er målsetningen med timene? Har du funnet noe jeg kan jobbe med? Vanker det en diagnose eller to? Hvorfor får du penger fra NAV? Hvor lenge har du vært uten arbeid? Er det ikke noe fysisk galt med deg, så er du nok på rett sted. Beklager. Anonymkode: 2d689...112 Det kan jo fortsatt være noe fysisk galt, bare at årsaken ikke lar seg finne. Anonymkode: 9a329...670
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #7 Skrevet 22. mai 2017 Hi skriver så lite at dette blir en stor gjettelek. Jeg hadde ikke sendt en med fysiske smerter til psykolog. Anonymkode: 2d689...112
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #8 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hi skriver så lite at dette blir en stor gjettelek. Jeg hadde ikke sendt en med fysiske smerter til psykolog. Anonymkode: 2d689...112 Ca 1/3 av de smertene folk kommer til fastlegen med, har sitt opphav i psykosomatiske lidelser... Så den der er litt vanskelig. Mye rygg-, mage-, nakke- og hodesmerter er stressrelatert. Anonymkode: 9a329...670
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #9 Skrevet 22. mai 2017 Er det noe som er relativt sikkert så er det at psykologisk behandling ikke virker hvis pasienten ikke ønsker det.. Spør psykologen hva dere jobber for. Anonymkode: 95d8e...c9f
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #10 Skrevet 22. mai 2017 Jeg har ME og en strategi på veien fra nav er å forsøke kognitiv adferdsterapi, noe som er høyst omdiskutert virkningen av. Jeg har ikke psykiske lidelser, det er allerede utelukket to ganger, men alle som er i nav systemet over noen år vet de ikke gir seg før alt er forsøkt og det er jo helt rett, men også litt vanskelig. Jeg har spurt psykologen, men han sier vi bare må bli bedre kjent, så der sitter vi nå og prater om ikke noe spesielt... Jeg visste ikke det var slik og gå til psykolog for jeg har aldri gjort det over tid som dette. Og jo, jeg ønsker å bli frisk, bare aner ikke hva jeg skal prate med han om og hvorfor jeg vet ca like mye om han som han om meg selv... hi Anonymkode: e580f...7f3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #12 Skrevet 22. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen? 🙃 Anonymkode: e580f...7f3 Tror du må følge psykologens rute her. Anonymkode: 9a329...670
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #13 Skrevet 22. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tror du må følge psykologens rute her. Anonymkode: 9a329...670 Ja, jeg gjør jo det. Bare lurte på om noen hadde vært med på lignende og hva som kom ut av det hi Anonymkode: e580f...7f3
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #14 Skrevet 22. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg gjør jo det. Bare lurte på om noen hadde vært med på lignende og hva som kom ut av det hi Anonymkode: e580f...7f3 Har vært hos psykiater, ja, og gått i terapi. Men i mitt tilfelle visste jeg godt hva jeg feilte, og terapeuten hadde ikkevurdere oppgave å finne skjulte sykdommer. Så ditt tilfelle blir litt spesielt. Du har jo ikke bruk for den behandlingen du får. Anonymkode: 9a329...670
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #15 Skrevet 22. mai 2017 Jeg kunne lagt ut om min erfaring med terapi, men jeg har psykiske lidelser, ikke ME. Så å sammenligne utbytte blir jo helt feil her. Men om du "kun" har ME så er det ikke voldsomme endringer du kan forvente. Men kanskje dra nytte av noe, er du god på å sette grenser for deg selv? Har du fått noen utfordringer etter at du ble syk? Følger det med noe skam, mindreverdsfølelse ved å være syk? Er det vanskelig å kanskje ikke få vært like delaktig som du skulle ønske? Det er kanskje et eller annet du kan ta opp og få hjelp med(har ikke alle et eller annet som ikke er "perfekt")? Fortsett i behandlingen, psykologen kan uansett være til hjelp hvis han kan hjelpe med riktig dokumentasjon på at lidelsen du har ikke sitter i hodet. Anonymkode: 305ec...b2d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #16 Skrevet 22. mai 2017 Når alt dette er sagt: jeg tror du blander definisjonene litt. Atferdsterapi er én retning (fokuserer på handlingsmønstre og mestringsstrategier omkring handling/atferd) og kognitiv terapi er en annen (fokuserer på å snu tankemønstre og dermed endre innstilling.) Anonymkode: 9a329...670
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå