Gå til innhold

bli kjent med pappa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på 6 år har aldri hatt noe fast samvær med pappa`n sin, sett han 2-3t max 4 ganger i året. 

Barnefaren flyttet hjem for noen mnd siden å har nå mer samvær med guttungen. Hvordan legge opp samværet? Noen med litt erfaring? 

Guttungen vil som oftest ikke vær alene med pappa`n enda noe som vi respekterer.

Har kontakt med helsesøster (da famkontoret har lang ventetid), men er greit å høre hva andre tenker:) 

Anonymkode: 7e844...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med at dere prøver å legge opp til at dere møtes en dag i uken og mer annenhver helg?

Pappaen er oppriktig mtp. at han ønsker samvær? I så fall tenker jeg at jo oftere dere møtes, jo fortere vant blir gutten med sin far. Gjør ting sammen, etter hvert gjør ting hvor dere er sammen, men hvor far kan leke mer med gutten enn du gjør (f.eks. stranden når sommeren kommer, du kan slappe av mens far og sønn leker i vannet, eller picknik i parken hvor du kan se på far og sønn sparke fotball, eller ta gutten med et sted hvor de kan drive med drager i vinden). Bli med til fars leilighet, planlegg rommet til gutten der sammen hvis han får eget rom, hvis ikke fortelle ham på hvordan soveordningen blir etterhvert. Lag middag sammen, først hos deg, så hos far.

Ikke egenerfaring, men en venninne gjorde det slik i en veldig lik situasjon, tror barnet var ett år yngre enn ditt og hadde aldri hatt kontakt med far før det. De forsøkte begge to å legge fra seg alle egne følelser og for sterke meninger, de ble enige i at de skulle gjøre alt for å unngå at det ble vanskeligheter, at begge to skulle fokusere på barnets beste. Jeg vet min venninne svelgte noen kameler innimellom, men hun oppdaget fort at det var det verdt. Når hun fikk litt mer avstand fra den første tiden så så hun også at barnets far hadde strukket seg og nok svelgt noen kameler også i begynnelsen. Hver gang de begynte på en diskusjon så minnet de hverandre på at nå skulle de bli enige om noe som var best for barnet. Det gikk forbausende kort tid før barnet vennet seg til far og ville på overnatting. Barnet og far har veldig godt forhold i dag :)

Anonymkode: 1340e...23e

Skrevet

Takk for svar:) Er faktisk akkurat sånn vi har gjort det:)

Jeg og bf har heldigvis et ok forhold så vi klarer å vær sammen alle 3 uten problem. Farfaren til guttungen har hatt kontakt hele veien, han har guttungen endag i uken det han henter i bhg å kommer hjem med han litt før leggetid:) Siden bf nå bor hos farfaren så er han der sammen med de:) 

Merker at bf må "læres" litt mer opp for det er jo ikke bare lett å bli pappa til en 6 åring! Så det at vi må vær mer sammen alle 3 må vi få mer til! Tenker som du annenhver helg der vi alle 3 kan finne på noe. 

Så tenker jeg at kanskje bf kan etterhvert ta del i legging hjemme hos oss, kanskje vær her alene med guttungen så han kan bli trygg på legging hjemme. 

Bf er oppegående å vil som meg ta det etter guttungen sine behov. merker at han ikke alltid klarer å se grunnen bak til at guttungen feks maser 50 ganger mer på han enn meg..osv! Så litt veiledning og råd må til:)

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar:) Er faktisk akkurat sånn vi har gjort det:)

Jeg og bf har heldigvis et ok forhold så vi klarer å vær sammen alle 3 uten problem. Farfaren til guttungen har hatt kontakt hele veien, han har guttungen endag i uken det han henter i bhg å kommer hjem med han litt før leggetid:) Siden bf nå bor hos farfaren så er han der sammen med de:) 

Merker at bf må "læres" litt mer opp for det er jo ikke bare lett å bli pappa til en 6 åring! Så det at vi må vær mer sammen alle 3 må vi få mer til! Tenker som du annenhver helg der vi alle 3 kan finne på noe. 

Så tenker jeg at kanskje bf kan etterhvert ta del i legging hjemme hos oss, kanskje vær her alene med guttungen så han kan bli trygg på legging hjemme. 

Bf er oppegående å vil som meg ta det etter guttungen sine behov. merker at han ikke alltid klarer å se grunnen bak til at guttungen feks maser 50 ganger mer på han enn meg..osv! Så litt veiledning og råd må til:)

Synes dere høres fornuftige ut i hvordan dere takler det, jeg :)  Det er nok veldig positivt for gutten din at han allerede kjenner farfaren så godt også.

Jeg husker at min venninne snakket om at barnets far fikk seg noen overraskelser også mtp. grensesetting, at det ikke bare var å komme inn og være "bestekompis", men at det å være far innebærer også de upopulære bestemmelsene og grensesettingene.

Sikkert lurt å la far få delta litt mer i rutinene dere har også, som du skriver med legging osv., det er en trygg måte å gjøre det på. Da er det sikkert lurt at du og far diskuterer litt grenser og leggerutiner på forhånd slik at det ikke blir for mye diskusjon mellom dere midt i leggingen ;)

Når du og far har et såpass godt forhold og begge tenker på guttens beste hele veien så tenker jeg dere vil fikse dette på en god måte for gutten deres :)

Anonymkode: 1340e...23e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...