Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #1 Skrevet 21. mai 2017 Noen som har prøvd å følge spesielle matråd for å lette allergien? Tenker å prøve å minske inntak av sukker, melk og hvete. Har aldri hatt så kraftig allergi som i år og de siste dagene skremmer meg, tungt å puste, konstant kløende og rennende nese, hovne kløende røde øyne som er sammenklistret om morgenen. Kløe i huden. Reaksjoner hvis jeg spiser eple, pære osv aldri hatt det så ille før, føler meg syk og sliten Er det bare tull eller kan det ha noe for seg å endre kosten? Leste at tulskudd av selen også kunne være bra, er desperat. Anonymkode: 3cc48...6a4
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #2 Skrevet 22. mai 2017 Jeg tviler sterkt på at endring av kostholdet hjelper. Du blir jo ikke mindre eksponert for pollen bare fordi du kutter ut mel eller sukker, liksom. Jeg for ut ifra at du har kontaktet lege?? Anonymkode: b8255...6f5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #3 Skrevet 22. mai 2017 Å kutte inntak av sukker er lurt i seg selv, det er svært mange som får i seg for mye sukker. Påvirkning på symptomene på pollenallergi har det nok ikke. Men mindre sukker inn, sunnere kosthold (å kutte melk og hvete uten å være allergisk er usunt og kan føre til enda mer slapphet fordi du kan få mangler i kroppen) vil hjelpe. Ta i tillegg vitaminer, prøv å spise frukt/grønt du ikke kryssreagerer på. Er ekstremt allergisk. Tar (etter avtale dem fastlegen) 3 piller hver dag og nesespray. Har hatt ekstreme reaksjoner siden midten av februar, så er sliten. Sliten av virkningene på kroppen samt av alle tiltak jeg må gjøre hele tiden. Bl.a: - alltid bruke solbriller ute - dusje hver kveld (inkl vaske håret) - skifte sengetøy hyppig - ikke ha åpent vindu på soverom (ja det blir varmt!) - minst mulig ute - sove på dagtid (1-3 timer etter behov) Det er noen år det blir sterkere reaksjoner. I år er et sånn år. Mange som har kraftigere reaksjoner enn normalt. Det er fryktelig plagsomt. For meg handler det om å være sta nok til å ikke klø i øyne, det minste hvor mye igjenklistret de er neste morgen og jeg blir mindre hoven når jeg ikke klør. Jeg vasker hendene etter hver gang jeg har vært ute. Jeg har alltid hatt reaksjonene du har beskrevet, i år har jeg i tillegg slitt med ekstremt kraftig hoste (hoster ti jeg kaster opp) som følge av allergien. Det pågår gjennom hele natten, fryktelig slitsomt å hoste om natten (og ekstra gale de gangene de har ført til oppkast, har lært noen triks for å minske risikoen etter å ha hatt det sånn i 3 mnd). Jeg har i tillegg glutenallergi. Det har ingen påvirkning på hvordan jeg reagerer på pollen. Jeg spiser selvfølgelig glutenfritt og er i år verre enn jeg var før jeg fikk diagnosen og spiste mat med gluten. Det er null påvirkning. Men det kan være direkte farlig å kutte ut viktige næringsstoffer uten å ha kunnskap om kosthold, det vil kunne føre til mangler i kroppen og i første omgang en slapphet uten like. Kroppen trenger et sunt og godt sammensatt kosthold. For de fleste holder det å spise normalt, men tenke litt ekstre frukt/grønt og lit mindre sukker. Kutt ned på usunne matvarer, godteri en dag i uken, spis variert og sunt og tving deg ut på en slags tur eller trening i løpet av dagen (når du kjenner det er best mtp allergien) og det kan gi litt overskudd. Sov nok!!! Legg deg tidlig!!! Anonymkode: 21e64...e96
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #4 Skrevet 22. mai 2017 Har vært hos lege ja, tar tabletter spray og dråper. Har hørt om folk som har blitt bedre med et strikt kosthold, noe med at immunforsvaret da blir på topp? Men ja, jeg ønsker ikke å ha det for strengt derfor jeg sa kutte ned på å ikke kutte ut.Har slitt siden februar jeg også, var ille i fjor, mye verre i år, leverer i bhg med solbriller selv når det regner så alle tror vel jeg blir banket 😝 såå sliten og lei så prøver å tenke alternative løsninger. Takk for svar. HI. Anonymkode: 3cc48...6a4
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #5 Skrevet 22. mai 2017 En tidligere kollega av meg er ekstremt allergisk og basicly sykmeldt hvert år i pollensesongen (for det pollenet hun reagerer på da). Hun oppholder seg da i kjellerstuen sin i den perioden (fordi det er det rommet som blir svalest når man ikke kan lufte), og går rett og slett ikke ut i den perioden. Hun blir rett og slett ekstremt dårlig. Hun går IKKE på noe spesielt kosthold av den grunn, bortsett fra å ikke spise matvarer hun har (alvorlige) kryssreaksjoner på. Det kan nevnes at vi var kolleger på et sted med svært høy kompetanse på dette området. Anonymkode: b8255...6f5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #6 Skrevet 22. mai 2017 Ok fint med flere tilbakemeldinger. Jeg har også en kollega som er like plaget som meg, i fjor var hun så og si helt bra og spiste da helt "rent" så hun har veldig troen på dette. I år har hun ikke orket å være så steng på kostholdet og har mye allergi. Kan så klart være tilfeldig, men jeg tror kroppen klarer å mostå mer når den får alle næringsstoffer den trenger og minst mulig negative stoffer. Var spent på om det var flere der ute som min kollega, men skjønner jo at det krever veldig mye så ikke alle som verken vil eller klarer. Og kanskje enkelte har større utbytte av det enn andre. Og så kan det jo ha betydning hvilket kosthold man har fra før osv. Skjønner godt at folk blir sykemeldt, jeg føler meg rett og slett syk, har heldigvis fri i dag. Anonymkode: 3cc48...6a4
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #7 Skrevet 22. mai 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok fint med flere tilbakemeldinger. Jeg har også en kollega som er like plaget som meg, i fjor var hun så og si helt bra og spiste da helt "rent" så hun har veldig troen på dette. I år har hun ikke orket å være så steng på kostholdet og har mye allergi. Kan så klart være tilfeldig, men jeg tror kroppen klarer å mostå mer når den får alle næringsstoffer den trenger og minst mulig negative stoffer. Var spent på om det var flere der ute som min kollega, men skjønner jo at det krever veldig mye så ikke alle som verken vil eller klarer. Og kanskje enkelte har større utbytte av det enn andre. Og så kan det jo ha betydning hvilket kosthold man har fra før osv. Skjønner godt at folk blir sykemeldt, jeg føler meg rett og slett syk, har heldigvis fri i dag. Anonymkode: 3cc48...6a4 Det der er helt umulig å dokumentere. Man reagerer ulikt av allergien sin hvert år fordi graden av pollenspredning aldri er helt lik. Anonymkode: b8255...6f5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #8 Skrevet 22. mai 2017 Jeg er heller ikke ute etter dokumentasjon, er ute etter andres erfaring. Min erfaring er at fjoråret også var veldig ille med tanke på pollenspredning og i år er det enda verre. Påstår ikke at jeg har riktig med dette, men er heller ikke ute etter at folk som heller ikke kan vite slår det helt bort. Søker etter folk som muligens har prøvd dette med godt eller dårlig resultat, kanskje fins det flere som har det såpass ille at de er villige til å teste litt alternative løsninger. Anonymkode: 3cc48...6a4
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #9 Skrevet 22. mai 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er heller ikke ute etter dokumentasjon, er ute etter andres erfaring. Min erfaring er at fjoråret også var veldig ille med tanke på pollenspredning og i år er det enda verre. Påstår ikke at jeg har riktig med dette, men er heller ikke ute etter at folk som heller ikke kan vite slår det helt bort. Søker etter folk som muligens har prøvd dette med godt eller dårlig resultat, kanskje fins det flere som har det såpass ille at de er villige til å teste litt alternative løsninger. Anonymkode: 3cc48...6a4 Vel... jeg har som sagt jobbet et sted med høy kompetanse på området og med de dårligste pasientene i landet, og ingen av båre pasienter ble satt på diett som et ledd i behandling av allergi. Det sier vel sitt? Anonymkode: b8255...6f5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #10 Skrevet 22. mai 2017 Noen spesifikk diet tror jeg ikke har innvirkning på allergien, men matvarer som kryssreagerer med pollen bør jo man holde seg unna selvsagt. Anonymkode: 20104...e45
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2017 #11 Skrevet 22. mai 2017 Niks det sier ikke sitt og du er tydeligvis ikke dem jeg etterspør i denne tråden, men takk for svar. Ja kryssallergimatvarer holder jeg meg selvsagt unna, epler og pærer er særlig ille. Anonymkode: 3cc48...6a4
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #12 Skrevet 10. juni 2017 På 22.5.2017 den 12.21, Anonym bruker skrev: Niks det sier ikke sitt og du er tydeligvis ikke dem jeg etterspør i denne tråden, men takk for svar. Ja kryssallergimatvarer holder jeg meg selvsagt unna, epler og pærer er særlig ille. Anonymkode: 3cc48...6a4 Så du mener seriøst at du vet bedre enn de fremste ekspertene på området? Artig. Anonymkode: b8255...6f5
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #13 Skrevet 10. juni 2017 På 22.5.2017 den 11.51, Anonym bruker skrev: Jeg er heller ikke ute etter dokumentasjon, er ute etter andres erfaring. Min erfaring er at fjoråret også var veldig ille med tanke på pollenspredning og i år er det enda verre. Påstår ikke at jeg har riktig med dette, men er heller ikke ute etter at folk som heller ikke kan vite slår det helt bort. Søker etter folk som muligens har prøvd dette med godt eller dårlig resultat, kanskje fins det flere som har det såpass ille at de er villige til å teste litt alternative løsninger. Anonymkode: 3cc48...6a4 Jeg har astma og allergier. Jeg merker stor forandring på pusten og slimdannelse når jeg spiser sukker og når jeg ikke spiser sukker. Anonymkode: b8019...d5c
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #14 Skrevet 10. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener seriøst at du vet bedre enn de fremste ekspertene på området? Artig. Anonymkode: b8255...6f5 Hvordan skal hi vite om du er ekspert eller ei? Anonymkode: b8019...d5c
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #15 Skrevet 10. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan skal hi vite om du er ekspert eller ei? Anonymkode: b8019...d5c Jeg sa aldri at JEG var ekspert, men at mine tidligere kolleger på et sted som behandler de dårligste pasientene i landet innen astma, allergi og lungesykdommer er eksperter. Anonymkode: b8255...6f5
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #16 Skrevet 10. juni 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg sa aldri at JEG var ekspert, men at mine tidligere kolleger på et sted som behandler de dårligste pasientene i landet innen astma, allergi og lungesykdommer er eksperter. Anonymkode: b8255...6f5 Beklager, da misforsto jeg Anonymkode: b8019...d5c
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #17 Skrevet 10. juni 2017 På 22.5.2017 den 12.08, Anonym bruker skrev: Vel... jeg har som sagt jobbet et sted med høy kompetanse på området og med de dårligste pasientene i landet, og ingen av båre pasienter ble satt på diett som et ledd i behandling av allergi. Det sier vel sitt? Anonymkode: b8255...6f5 Det trenger ikke si så mye. De som er spesialister på lunge og/eller allergi har ikke nødvendigvis særlig dyptgående kunnskap om kost og ernæring og hvordan dette påvirker immunsystemet. Hi, jeg vet mange som er blitt bedre eller bra ved kostomlegging og pollenallergi. Men hvis man skal legge om kosten nok til at det fungerer nok når man er såpass dårlig som du synes å være, da bør man søke hjelp hos personer som har riktig kunnskap på det området, og man må være villig til å være konsekvent. Det blir et valg, skal man prøve det så må man være konsekvent. Den verste jeg vet om gikk på medisiner, nesespray og øyedråper og var på sykehuset tre ganger i løpet av sesongen for sprøyter (tror det var kortison, men mulig jeg husker feil), i tillegg hadde personen som regel flere sykehusbesøk i løpet av sesongen når personen ble enda dårligere. Denne personen la om kostholdet (trodde ikke noe på det), begynte et par måneder før sesongen. Pollensesongen kom og etter noen uker fikk personen "panikk" for den hadde jo glemt å ta medisinene sine og glemt å bestille time til sykehuset Noen uker senere, fremdeles frisk, så fant personen ut at det sikkert var tilfeldig at det var kostholdet som hadde hjulpet så mye, og begynte å spise slik personen tidligere hadde gjort. Og ble etter få dager kjempedårlig av pollen igjen. La om kostholdet igjen, og alle symptomer forsvant. Og de som hevder de er eksperter på det, de spesialistene som hadde fulgt denne personen i årevis, nektet å høre på endringene, nektet å høre på teoriene bak. Mao, de avfeide alle sammenhenger. Så når spesialistene på pollenallergi ikke vil forholde seg til kost og ernæring og ikke har nok kunnskap om det, da er det ikke så rart de ikke bruker det i behandling. Dessverre. Jeg ville tatt kontakt med noen som er gode på slik individuell tilpasning, Hi, og som også har medisinsk kompetanse. Bor du i nærheten av Oslo eller har muligheten til å reise så kan f.eks. Balderklinikken være en mulighet. Anonymkode: 97ed7...e52
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #18 Skrevet 11. juni 2017 På 22.5.2017 den 7.31, Anonym bruker skrev: Har vært hos lege ja, tar tabletter spray og dråper. Har hørt om folk som har blitt bedre med et strikt kosthold, noe med at immunforsvaret da blir på topp? Men ja, jeg ønsker ikke å ha det for strengt derfor jeg sa kutte ned på å ikke kutte ut.Har slitt siden februar jeg også, var ille i fjor, mye verre i år, leverer i bhg med solbriller selv når det regner så alle tror vel jeg blir banket 😝 såå sliten og lei så prøver å tenke alternative løsninger. Takk for svar. HI. Anonymkode: 3cc48...6a4 Men immunforsvaret ditt er på "topp". Det har så mye overskudd og energi at det reagerer på helt ufarlige ting. Medisinen du tar er faktisk for å dempe immunforsvaret ditt! Helt sant! Anonymkode: dbc1b...6eb
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #19 Skrevet 19. juni 2017 På 11.6.2017 den 0.47, Anonym bruker skrev: Det trenger ikke si så mye. De som er spesialister på lunge og/eller allergi har ikke nødvendigvis særlig dyptgående kunnskap om kost og ernæring og hvordan dette påvirker immunsystemet. Hi, jeg vet mange som er blitt bedre eller bra ved kostomlegging og pollenallergi. Men hvis man skal legge om kosten nok til at det fungerer nok når man er såpass dårlig som du synes å være, da bør man søke hjelp hos personer som har riktig kunnskap på det området, og man må være villig til å være konsekvent. Det blir et valg, skal man prøve det så må man være konsekvent. Den verste jeg vet om gikk på medisiner, nesespray og øyedråper og var på sykehuset tre ganger i løpet av sesongen for sprøyter (tror det var kortison, men mulig jeg husker feil), i tillegg hadde personen som regel flere sykehusbesøk i løpet av sesongen når personen ble enda dårligere. Denne personen la om kostholdet (trodde ikke noe på det), begynte et par måneder før sesongen. Pollensesongen kom og etter noen uker fikk personen "panikk" for den hadde jo glemt å ta medisinene sine og glemt å bestille time til sykehuset Noen uker senere, fremdeles frisk, så fant personen ut at det sikkert var tilfeldig at det var kostholdet som hadde hjulpet så mye, og begynte å spise slik personen tidligere hadde gjort. Og ble etter få dager kjempedårlig av pollen igjen. La om kostholdet igjen, og alle symptomer forsvant. Og de som hevder de er eksperter på det, de spesialistene som hadde fulgt denne personen i årevis, nektet å høre på endringene, nektet å høre på teoriene bak. Mao, de avfeide alle sammenhenger. Så når spesialistene på pollenallergi ikke vil forholde seg til kost og ernæring og ikke har nok kunnskap om det, da er det ikke så rart de ikke bruker det i behandling. Dessverre. Jeg ville tatt kontakt med noen som er gode på slik individuell tilpasning, Hi, og som også har medisinsk kompetanse. Bor du i nærheten av Oslo eller har muligheten til å reise så kan f.eks. Balderklinikken være en mulighet. Anonymkode: 97ed7...e52 Dette er faktisk det største sprøytet jeg har lest på lenge. Og så anbefaler du Balderklinikken i tillegg? Jeg kjenner jeg orker ikke en gang å kommentere det ytterligere. Herregud. Anonymkode: b8255...6f5
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #20 Skrevet 19. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er faktisk det største sprøytet jeg har lest på lenge. Og så anbefaler du Balderklinikken i tillegg? Jeg kjenner jeg orker ikke en gang å kommentere det ytterligere. Herregud. Anonymkode: b8255...6f5 Hva er galt med Balderklinikken? Anonymkode: b8019...d5c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #21 Skrevet 19. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette er faktisk det største sprøytet jeg har lest på lenge. Og så anbefaler du Balderklinikken i tillegg? Jeg kjenner jeg orker ikke en gang å kommentere det ytterligere. Herregud. Anonymkode: b8255...6f5 Vel, de som har fått redusert allergiplagene sine så mye at de fungerer fint i pollensesongen selv uten medisiner (noe de ikke gjorde selv med medisiner tidligere), og for de som er blitt helt symptomfrie så lenge de tilpasser kosten og livsstilen og ev. tar riktig behandling - DE mener ikke det er sprøyt. Balderklinikken var bare ett eksempel, fordi jeg vet mange har fått hjelp der av samme problematikk. At du avfeier Balderklinikken og de legene som jobber der, det viser egentlig også at du heller ikke vet hvordan de og andre slike klinikker/leger jobber. I tillegg til at de tar ordinære blodprøver som andre i helsevesenet bruker, så sendes også prøver til utlandet, prøver som er bedre enn det det offentlige helsevesenet i dag tilbyr. Det er bare et faktum. Det er forferdelig synd når slike som deg og de du kaller "de fremste ekspertene på området" ikke en gang er villig til å høre på pasienter som får hjelp av det jeg har skrevet om. Da er den fagmessige prestisjen tydeligvis viktigere for dem/dere enn pasientenes helse og velvære. Da har de også mistet sin faglige nysgjerrighet, og det er bare trist. Når selv så dårlige pasienter som den ene jeg beskrev over blir helt kvitt sine allergisymptomer, da burde spesialistene i det minste ha en faglig nysgjerrighet på årsaken til at kostomlegging fungerer. Spesielt når alle symptomene kommer tilbake om pasienten går tilbake til sitt normale kosthol - og forsvinner igjen ved å legge om til tilpasset og individualisert kosthold igjen. Når pasienter som årlig må flere ganger på sykehus uten kostomlegging slipper sykehusinnleggelser, slipper kortison, slipper alle allergimedisinene med kostomlegging, da er det en skam at disse spesialistene ikke en gang er interessert. Jeg hevder ikke at det fungerer for alle, men jeg vet at det fungerer for svært mange. Ikke alle har en slik enorm effekt som den pasienten, men de fleste som legger om til riktig kosthold for sin kropp vil ha en bedring. For de som er mye plaget så vil selv en liten bedring være verdt det. En kostholdomlegging gjort sammen med fagfolk som har kunnskapen om det er et billig tiltak, det burde ikke være noe kontroversielt i å prøve det. Det har ikke noen bivirkninger, det er forholdsvis billig. Om det kan redusere bruk av medisiner, redusere ev. sykehusinnleggelser/-besøk og redusere egenmelding/sykemelding så burde det være noe alle var glad for - ikke bare allergikerne som i så fall får bedre livskvalitet. Anonymkode: 97ed7...e52
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #22 Skrevet 19. juni 2017 På 22.5.2017 den 12.17, Anonym bruker skrev: Noen spesifikk diet tror jeg ikke har innvirkning på allergien, men matvarer som kryssreagerer med pollen bør jo man holde seg unna selvsagt. Anonymkode: 20104...e45 Det sier jo seg selv. Du knasker ikke gulrøtter og fråtser i epler og jordbær om du reagerer på det. Om du ikke reagerer er det ikke noe problem. Anonymkode: a533a...f0b
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #23 Skrevet 19. juni 2017 På 22.5.2017 den 12.17, Anonym bruker skrev: Noen spesifikk diet tror jeg ikke har innvirkning på allergien, men matvarer som kryssreagerer med pollen bør jo man holde seg unna selvsagt. Anonymkode: 20104...e45 Det finnes ikke matvarer som kryssreagerer med pollen!!! Kryssallergi er der hvor allergener i en matvare likner så mye på allergener i pollen at kroppen tror det er same shit new wrapping. Anonymkode: a533a...f0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå