Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en leonberger/shæfer på fire år. Han veier 52kg, og har blitt litt vanskelig å ha med å gjøre. Noe som sikkert er vår feil, vi har ikke dreisen på han lenger. Han nekter å høre, vi har tatt flere dressurkurs de siste halvåret og har prøvd mye for å sosialisere han med andre hunder. Vi har også brukt å ha han løs på egen eindom og på skogsturer.( da det ikke er båndtvang) men i løpet av det siste halvåret har han forandret seg veldig. Han har begynt å stikke til naboen (200m) og uansett hvor mye jeg lokker og roper, så nekter han å høre. Dette har vært et stort problem, da naboene har små barn som er livredd hunden våres. Vi har fått klager, og mer klager. Hunden stikker så fort han får muligheten. De nærmeste naboene har katter, og disse elsker hunden vår å jage, de fleste kattene ender opp i buskene, og blir sittende i timesvis. Han løper også etter fugler. Han har et ekstrem jaktinstinkt som har dukket opp først nå. Jeg tørr ikke lenger å lufte han uten bånd, og da vi går tur er jeg livredd for å møte noen med hund, da min hund rett og slett drar meg over ende. Han er veldig glad i folk og dyr. Men jeg klarer ikke å holde han igjen, gud veit hvor mange ganger jeg har endt opp i verka ell på bakken. Fordi han rett og slett drar meg over ende. Jeg har rett og slett blitt livredd for at samboer skal slippe han ut uten bånd. For to uker siden gikk han løs ute, og en sjæfer kom i veien. Min hund løp ned p skulle hilse. Dette resulterte i en slosskamp. Vi kan ikke ha han løs lenger, han står stadig i band, og får en god tur både morgen og kveld. Men istad sto han ute å bånd, og så nabokatta. Han prøve å stikke, men kom jo ikke langt da han satt fast. Men dette gjorde så hele støttebjelken på taket ble knekt! Nå kan vi heller ikke ha han i band. Vi er klar over, at det er vi som har gjort noen feil i oppdragelsen. Men hva dkal vi gjøre nå? Alt har blitt grualt, og ingenting fungerer. Er hunden bare vild, eller er det bare hos oss problemet ligger ? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det hadde kanskje vært lurt å høre med en veterinær om ikke bisken skulle vært sterilisert.  det vil trolig få dempet de fleste viltre sidene hans. 

Anonymkode: f588d...517

Skrevet

Sjekket hos dyrlege at han ikke er syk eller dårlig avl (agressivitet?). Redd for at noen begjærer hunden avlivet om det fortsetter slik, og tenk om han angriper naboungene neste gang...

Anonymkode: 800e8...d96

Skrevet

Akkurat det vi er redd for :( eller ha ihjel en katt. nå slipper han jo ikke ut uten bånd. Han er ikke agressiv slik vi opplever han. Men man skal aldri stole helt på en hund. Vi skal snakke med vet ang kastering. Noe må hvertfall gjøres. 

Hi

Skrevet

Bli kvitt hunden og IKKE kjøp ny! Det er ikke alle mennesker som bør ha hund...

Anonymkode: a2416...f64

Skrevet

Avliv

Anonymkode: 14dae...edc

Skrevet

Høres ut som hunden "er for mye" for dere. Kanskje lynnet ikke passer dere. Hva med omplassering hos noen som kan mer om hund enn dere? Jeg skal ikke si dere ikke skal ha hund, men kanskje en "enklere" rase?

Anonymkode: 8e458...957

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

det hadde kanskje vært lurt å høre med en veterinær om ikke bisken skulle vært sterilisert.  det vil trolig få dempet de fleste viltre sidene hans. 

Anonymkode: f588d...517

kastrering av hund kan gjøre vondt verre. 

Skrevet
10 timer siden, Mahem91 skrev:

Akkurat det vi er redd for :( eller ha ihjel en katt. nå slipper han jo ikke ut uten bånd. Han er ikke agressiv slik vi opplever han. Men man skal aldri stole helt på en hund. Vi skal snakke med vet ang kastering. Noe må hvertfall gjøres. 

Hi

kastrering vil ikke hjelpe da hans usikkerhet vil bli forsterket, og aggressiviteten vil øke.

Han leter ikke etter tisper (dvs, han er ikke overhormonell), han vil stikke av og jage katter. Dere har gått på kurs? På tide å forsøke en annen hundeskole. Den blandingen kan være svært utfordrende, så dere har nok kjøpt katta i sekken. 

Hva med å sette ned en kraftig stålbjelke i hagen? (Dypt ned), så kan han bindes der. Eventuelt kjøpe en diger hundegård til ham. 

Skrevet

Høres ut som om han holder på å kjede seg i hjel og aktiviserer seg selv så godt han kan. Helt normalt

Anonymkode: 70338...99b

Skrevet

Kastrering kan hjelpe, prøv kjemisk kastrering først for å se hvordan han blir. Vår hund ble mer trygg og roligere når vi kastrerte han. 

Hjernetrim kan også hjelpe, sporsøk, smeller, nosework ol. 

En hund trenger å få brukt hjernen sin.

Anonymkode: ae51a...914

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som om han holder på å kjede seg i hjel og aktiviserer seg selv så godt han kan. Helt normalt

Tviler på han kjeder seg da han gjør dette etter en tur på 8 Km! Han bare er sånn.

Skrevet
2 timer siden, Tøystykke skrev:

kastrering vil ikke hjelpe da hans usikkerhet vil bli forsterket, og aggressiviteten vil øke.

Han leter ikke etter tisper (dvs, han er ikke overhormonell), han vil stikke av og jage katter. Dere har gått på kurs? På tide å forsøke en annen hundeskole. Den blandingen kan være svært utfordrende, så dere har nok kjøpt katta i sekken. 

Hva med å sette ned en kraftig stålbjelke i hagen? (Dypt ned), så kan han bindes der. Eventuelt kjøpe en diger hundegård til ham. 

Det er en krevende rase ja, og en altfor stor og sterk hund. Han krever sitt og vi prøver så godt vi kan. Har vært hos to forskjellige hundeskoler, og hos ei privat. Men dette begynner å koste litt for mye.. samboer foreslo dette i går kveld. Rett og slett støpe ned noe i bettong. Uff🙈

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Avliv

Anonymkode: 14dae...edc

Kan ikke avlive en ung og frisk hund, syns jeg. Og han er jo veldig snill innendørs.

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen. Vi har også en stor, sterk hund som har dratt meg overende mange ganger. Jeg kom over en slik 

http://nebbogklor.mamutweb.com/Shop/List/Grimersnutebånd/495/1

og den reddet lufteturen våre. Med en slik er det ikke mulig for hunden å dra. 

Hvis hunden skal stå ute, støp ned en stor betongklump med et feste på i midten. Vi har en 80 kg klump midt i hagen, og hunden kommer ingen vei hvis den prøver å røske seg fri. Ang. kattene er det svært lite dere kan gjøre, de instinktene ligger for dypt i han. 

Anonymkode: d1aed...87d

Skrevet
1 time siden, Mahem91 skrev:

Tviler på han kjeder seg da han gjør dette etter en tur på 8 Km! Han bare er sånn.

En hund består av mye mer enn kropp og 8 km er ikke så mye! Gå på kurs, lær mer! 

Skrevet
1 time siden, Mahem91 skrev:

Det er en krevende rase ja, og en altfor stor og sterk hund. Han krever sitt og vi prøver så godt vi kan. Har vært hos to forskjellige hundeskoler, og hos ei privat. Men dette begynner å koste litt for mye.. samboer foreslo dette i går kveld. Rett og slett støpe ned noe i bettong. Uff🙈

Ja, da kan han ikke komme seg løs i hvert fall. Bruk kjetting da ;)

Skrevet

Får han mentalstimuli då? Viss han river seg seg sund frå bånd og slik, så kan dåkke kanskje lage en hundegård til han? KK-import er billigst i landet. Dei har vel lager på Østlandet.

Anonymkode: 8beff...a78

Skrevet

Hunden trenger hjernetrim🖒 det du forteller er typiske tegn på en hund som ikke får brukt hodet sitt og derfor er alt for høyt oppe. Den energien bruker man da til ting man syns er gøy og får oppmerksomhet på (altså pøbelstreker). Leser ang tur på 8 km, men husk at det er ikke fysisk aktivitet som er viktigst alltid, men nettopp den mentale biten. Ville anbefalt dere å prøve felt, spor eller rundering gjerne sammen med litt lett lydighet. De tre første jeg nevner går på hundene naturlige egenskaper og krever konsentrasjon i tillegg til at de får utfoldet seg fysisk ☺ og jeg ville heller aldri luftet hunden min uten bånd om den stikker, nettopp fordi at hver gang den får til å løpe etter den katten eller løpe til naboen så er det selvbeønning på høyt nivå hos hunden. Man må ta der problemer ligger og heller jobbe med hvorfor hunden stikker. Er ikke hunden interessert i å være med deg og "gir deg fingeren" så er man  dessverre ikke kul nok og man er nødt til å få opp et samarbeid seg i mellom så man kan bli et team hvor du er kul i hundens øyne. 

Anonymkode: 98726...ac6

Skrevet
På 22. mai 2017 den 12.55, Mahem91 skrev:

Kan ikke avlive en ung og frisk hund, syns jeg. Og han er jo veldig snill innendørs.

Skaff dyret noen kompetente eiere da. For hvis den biter noen må dere avlive samme hvor ung og frisk den er...

Anonymkode: a2416...f64

Skrevet

Høres ut som dere ikke bør ha hund. 8km er ikke spesielt langt og hunden trenger å bruke hodet i tillegg. Dere har fått forslag om hundegård og å støpe et "anker" . Men dette vil kun løse symptomene ikke problemet. Totalt uansvarlig av deg å gå tur med en hund du ikke klarer å holde igjen/ha kontroll på. Og det faktum at dere slipper han løs med den adferden, tyder på at dere overhodet ikke har det som skal til for å ha en slik hund. 

Anonymkode: fe84e...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...