Gå til innhold

4,5 år - språkproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

min sønn på 4,5 år har egentlig et godt ordforråd, men klarer ikke å si lydene L eller R.

Bør vi be barnehagen om en henvisning til logoped?

Anonymkode: e7cf9...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De lydene kan være vanskelig å produsere og er for mange ikke på plass før etter skolestart.

Anonymkode: cc37e...f08

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. De lydene kan være vanskelig å produsere og er for mange ikke på plass før etter skolestart.

R er greit.. men L???

Skrevet

Dere kan alltids be barnehagen om henvisning til ppt. Ppt utreder og kommer med anbefalinger. Men så lenge språkforståelsen er på plass, sitter det langt inne med logopedhjelp pga. enkeltlyder. Det er mange som trenger det og ressursene er knappe. Min datter snakket knapt et forståelig ord før hun var fem, likevel ingen logoped før hun var seks og hadde fått utsatt skolestart pga. språkvansker.

Anonymkode: 412bf...caf

Skrevet

Det er ikke å forvente at disse lydene skal sitte enda, og er ikke noe å bekymre seg for. Ei heller kontakte logoped, selv om dere selvsagt kan ønske dette hos ped. leder - Enkeltlyder som dette er sjeldent noe som blir satt av ressurser for når barnet bare er 4,5 år. :)

Hilsen barnehageansatt 

Anonymkode: f1efb...28f

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

R er greit.. men L???

F, L og R er vanlige lyder å slite med, derfor noe svært få vil sette igang tiltak for å jobbe med ved denne alderen. Man kan selvsagt forsøke, men mitt råd er å vente. Ikke stresse. Øv heller masse på lydene. Si L selv og føl hvor du produserer lyden - ganske komplekst. Men øv med barnet uten å legge press. Hvis tydelig hvordan du plasserer tungen bak, opp i ganen. Overdriv mimikken i ansiktet og snakk og snakk og snakk med barnet. I de aller aller fleste tilfeller kommer dette på plass etterhvert, barnet er kun 4,5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...