Gå til innhold

Amming og lite melk, noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 3,5 mnd og har plutselig begynt å virke urolig og misfornøyd under amming. Har holdt på slik i over en uke nå. Hun har alltid vært misfornøyd med det ene brystet, men nå har hun begynt med favorittbrystet også. Hun dier litt, før hun blir urolig og drar seg bort. Jeg prøver å koble henne på igjen, men da går det bare noen sekunder før hun blir sint og drar seg bort igjen. Hun virker fremdeles sulten når jeg gir opp etter en evighet med av og påkobling, for hun gråter når jeg tar henne bort også. Hun har begynt å sove veldig mye. På natten sover hun mellom 6-8 timer i strekk før hun får mat og sover videre i ca 2 timer. På dagen kan hun bare være våken i 1,5-2 timer før hun sovner igjen. Vil si hun sover minst 6 timer på dagen. Hun kan sovne sittende på fanget mens jeg snakker med henne og på gulvet mens vi leker. Jeg har prøvd å Google, men over alt står det at det at lite melk nesten aldri er årsaken, men alt har gått fint til nå. Hun har god suketeknikk og ingen låsninger. Er snart 2 uker siden forrige gang vi tok vekta hennes også, altså før dette begynte, så jeg vet ikke om hun går opp nok eller ikke. Tenker jeg får dra innom helsestasjonen i morgen. Er det noen som faktisk har fått mindre melk her og baby har fått i seg goe lite mat, når det de første månedene gikk helt fint? Pumping er umulig på mine bryst, men har prøvd å håndmelke og får ut 30-40 ml til sammen. Før fikk jeg ut 80 ml med det ene brystet. 

Anonymkode: 07773...f45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Med første fikk jeg omgangssyka da han var ca 3 mnd. Kom meg aldri etter dette, så fikk ikke mettet barnet etter sykdomsrunden. Spiste masse mat, drakk litervis med vann, pumpa og ammet ofte. Men produksjonen økte ikke.

Med andremann måtte jeg gi opp etter tre uker. Gutten gråt og var kjempesulten. Jeg ammet hele tiden, pumpet imellom og gjorde alt jeg kunne. Fikk hjelp av både HS og ammehjelpen, men produksjonen ville ikke opp, og barnet la ikke på seg. Delammet begge to til de var 7—8 mnd. Fungerte greit. 

Har du fått sjekket tungebåndet til babyen din?  Hvis det er stramt kan barnet bli urolig fordi det ikke helt får til sugeteknikken. Drikk vann og spis næringsrik mat. Ta kontakt med HS og ammehjelpen med en gang slik at du slipper å lure.

Anonymkode: af6b7...07d

Skrevet

Din høres akkurat ut som min og han er 3 mnd. River og drar i puppen. Helt umulig påamme andre steder enn liggende i sengeb. Kanskje din er midt i et utviklingstrinn? Jeg ville nok hvertfall sjekket vekten før du tenker at du har lite melk. Mest sannsynlig er dette bare en fase 👍er babyen ellers fornøyd og blid? 

Anonymkode: c8fdd...937

Skrevet

Dette kan forklares av utviklingssprang også, mange opplever "ammekrise" i 3-4 mnds alder. Bli medlem av ammehjelpergruppen på facebook, der får du mange nyttige råd. Har sett uendelig med poster om mammaer i akkurat samme situasjon :)

Skrevet

Takk for svar. Det kan jo se ut som det er en fase ja, siden så mange opplever det samme med babyer på samme alder. Håper virkelig det. Sjekker vekten imorgen for å være sikker, så er det vel ikke så mye annet å gjøre enn å vente til det går over. Hi

Anonymkode: 07773...f45

Skrevet

Opplevde akkurat det samme rundt tre mnd, og leste meg fram til at det er veldig vanlig. Min fikk også favorittpupp, men klarte å lure ham til å drikke godt av den andre ved å legge ham i tvillingstilling. Anbefaler å prøve nye ammestillinger, ha et kjede rundt halsen som baby kan "leke" med. Ting som bryter litt opp fra den vanlige rutinen. Plutselig er det over, og babyen spiser som normalt igjen en stund. Til neste fase... ;)

men veldig bra at du sjekker opp med helsesøster uansett om du er usikker tenker jeg! :) flink mamma 😘

Anonymkode: 700ff...954

Skrevet

Sjekk vekta. Men det er helt vanlig at babyen blir ufattelig effektiv på å die, så amminga går veldig kjapt i den alderen. Jeg pleide sjeldent å amme stort lenger enn 5 min på den tida. 

Ofte rundt da de blir så sosiale også, at amminga lettest (eller ofte kun) skjer på mørke rom uten stimuli. 

Min forrige baby veide 10kg ved 3 mnd, men diet kun i noen minutter hver 3-5te time. Så de kan være veldig så effektive til å melke brystet! 

Selvfølgelig svært svært lurt å sjekke vekta! Men det kan også bare være en helt normal utvikling. 😊

Anonymkode: 1a871...94e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...