Gå til innhold

Vanlig å ikke svare at man kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inviterte til guttungens bursdag for noen uker siden. Alle i barnehagegruppen ble invitert, og de er 24 stk. Vi skrev i innbydelsen en dato vi ønsket svar, den datoen var satt en uke før festen. 4 stk svarte at de ikke kunne komme, men det var bare 9 som svart at de kom. Siste svarte kvelden før, med ekstra info om allergi.... på selve dagen dukket det opp 20stk! Det ble kjempe koselig, men jeg ble så overrasket over at så få sendte svar om at de kunne komme! Er det ikke vanlig å si at man kommer?

Anonymkode: cb6b8...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er å melde fra om man ikke kommer. 

Anonymkode: cda25...51f

Skrevet

Her er det vanlig p bare svare hvis man ikke kommer, men dersom det står i innbydelsen "ønsker svar uansett", så svarer man jo.

Å sende info om allergier kvelden før er jo rimelig spesielt.., da kan man jo ikke regne med tilrettelegging for det (trist for barnet det gjelder🙁)

Anonymkode: 9d259...d2e

Skrevet

På alle de ferdig standard innbydelsene du kjøper i lekebutikken og bokhandelen står det at du skal gi beskjed om du ikke kommer, så det har de fleste steder blitt vanlig å svare bare når man ikke kan komme selv etter at mange begynte lage innbydelsene selv på pc'en.

Anonymkode: fa4d6...656

Skrevet

Jeg ville ikke likt å måtte gå ut ifra at folk kommer hvis de ikke gir beskjed. Så mange mennesker som er rotete surrehuer, så det at de ikke har sagt at de ikke kommer, betyr ikke at de nødvendigvis husker det på selve dagen. Det er jo ikke sikkert de har sett invitasjonen en gang. Jeg ville ha dekt på og laget mat til 9 gjester i his tilfelle, og blitt helt satt ut av 11 ekstra gjester. Så frekt! Så rart! Jeg ville aldri møtt opp på en fest eller en tilstelning jeg hadde fått personlig invitasjon til uten å gi beskjed om at jeg skal komme. RSVP betyr jo å si ifra enten om man skal komme eller om man ikke kan komme. Det er ikke slik at ikke svar betyr ja. Det kan jo bety har ikke sett invitasjonen, gidder ikke svare osv.

Anonymkode: 2fed0...a04

Skrevet

Jeg synes at "skikken" med å "gi beskjed om du ikke kommer" er helt idiotisk og utenfor enhver sunn fornuft. Men av en eller annen grunn har det nå blitt sånn og da må man bare forholde seg til det. Kan god si dessverre, men det hjelper ikke for folk flest er så vant med at det er sånn at det er det de forholder seg til uansett hvor mye "Svar innen.." - man skriver. Folk leser ikke annet en dag, dato og sted på innbydelsene.

Da kan man selvfølgelig statuere et eksempel på hvor tullete man synes dette er, og dekke på til 9 og demonstrerer tydelig overfor de andre 11 ungene som dukker opp at de ikke er velkomne fordi foreldrene ikke har gitt beskjed, eller bare innse at sånn er det, sånn oppfatter folk flest innbydelsene og forholde seg til at de som ikke har svart antageligvis kommer. Jeg har funnet ut at den kamelen er bedre å svelge enn å lage egne særregler som egentlig bare går utover ungene som dukker opp. 

Og det mest irriterende er kanskje at det til og med fungerer ganske bra. 

Skrevet

"Si fra om du kommer eller ikke innen dato" pleier jeg å skrive. Hvis noen ikke har svart så sender jeg purring. Små barn kan være sosete og glemme å gi invitasjonen til foreldrene. Andre har delt hjem, og beskjeden kan glippe om bursdagen ikke er i uka til den foreldren barnet er hos når invitasjonen deles ut.

Eldre barn kan være både stygge og utspekulerte, og ikke gi invitasjonen til en de ikke vil skal komme, eller kaste invitasjonen fra et barn de ikke vil gå i bursdagen til. Utestenging og stille mobbing er ikke greit.

Så i klassen til mine barn oppfordres det til å sende invitasjonen på sms/e-post/klassens fb-side i tillegg til en fysisk papir-invitasjon, slik at vi er sikker på at invitasjonen når frem til foreldrene.

Skrevet

Jeg synes også det er en tullete skikk. Det er mye som glemmes og forsvinner spesielt for barn som har delte hjem. Hvis alle svarer, kan man fange opp dem man ikke har fått svar fra. Jeg pleier alltid å følge opp de som ikke har svart når vi ber om svar uansett. Som regel kommer 50% av de som ikke har svar, 50% kommer ikke. Jo eldre barna blir jo mer vanlig er at det at de husker bursdagen da de snakker om det på skolen. Sist bursdag brukte jeg en ferdiglaget invitasjon der det stod trykket på at man kun skulle gi beskjed om man ikke kom. Hørte ikke noe fra noen. Alle kom bortsett fra en gutt som ikke gikk i klassen. De hadde glemt det og det ble da ikke fanget opp. Tror jeg går tilbake til å lage egne invitasjoner der jeg ber om svar fra alle.   

Anonymkode: e71e8...323

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke likt å måtte gå ut ifra at folk kommer hvis de ikke gir beskjed. Så mange mennesker som er rotete surrehuer, så det at de ikke har sagt at de ikke kommer, betyr ikke at de nødvendigvis husker det på selve dagen. Det er jo ikke sikkert de har sett invitasjonen en gang. Jeg ville ha dekt på og laget mat til 9 gjester i his tilfelle, og blitt helt satt ut av 11 ekstra gjester. Så frekt! Så rart! Jeg ville aldri møtt opp på en fest eller en tilstelning jeg hadde fått personlig invitasjon til uten å gi beskjed om at jeg skal komme. RSVP betyr jo å si ifra enten om man skal komme eller om man ikke kan komme. Det er ikke slik at ikke svar betyr ja. Det kan jo bety har ikke sett invitasjonen, gidder ikke svare osv.

Anonymkode: 2fed0...a04

Men fordi så mange mennesker er rotete surrehuer som ikke leser invitasjonen skikkelig, må man være forberedt på alle som ikke har meldt avbud kommer. Denne her kan du nok ikke vinne, dessverre. Rutinen med å bare melde fra ved avbud er for veletablert. Men ja, da vet man jo aldri hvorfor folk ikke har svart.

Skrevet

Her er det vanlig å gi beskjed dersom man ikke kan komme.

Anonymkode: db63d...64e

Skrevet

Jeg ber alltid om svar uansett om de kan komme eller ikke. Klassen til minste har en facebook-side, der er det vanlig at man sier fra om at invitasjoner deles ut dagen etter. Mange unger som glemmer invitasjoner nede i sekken og mange foreldre som ikke sjekker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...