Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Er det lov å avtale med eleven hvilke spørsmål man kommer til å stille dem etter presentasjonen deres på muntlig eksamen? Anonymkode: eed67...59c
Marriet Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Hvorfor skulle ikke det være lov? Variert undervisningsmetode må jo være tillatt. En eksamen eller tentamen har egne regler, men vanlig presentasjoner kan jeg ikke se for meg har noen lov mot dette. Synes det hørtes smart ut jeg. Det garanterer jo nesten for at elevene leser seg opp og kan svare på en del ting.
Marriet Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Og bare en sånn ps; jeg veit omtrent hva jeg blir spurt om på min muntligeksamen neste uke. Og jeg går på universitetet. Jeg vet ikke formuleringen på spørsmålene, men vet hva jeg kommer til å bli spurt om å drøfte.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Nei, det gjør vi ikke, men vi kjenner eleven og vet hva som skal til for å få frem kunnskapen deres. Anonymkode: 971e7...52a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #5 Skrevet 20. mai 2017 Vel, det kommer jo an på. Har jeg en elev med Asperger vil jeg nok avtale konkret hvilke spørsmål som kommer. Ellers er min gyldne regel å spille på elevens styrker. Hva hun/han kan mest om, interesserer seg for. Anonymkode: 45d0a...2b9
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 Det er naturligvis ikke lov å avtale hvilke spørsmål som skal stilles etter presentasjonen. Noen lærere prøver seg på det, men det er heldigvis både sensor og eksaminator på muntlig eksamen. Når jeg er sensor sørger jeg for å stille spørsmål som dekker de fleste kompetansemålene. Anonymkode: be999...ebd
Mamma_til_2 Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Lærerne kan vell si at " dette bør dere/ du kunne det blir spm om temaet på muntlig eksamen"!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 Jeg vet de gjør det med elever på iop Anonymkode: 26d68...3f8
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 2 timer siden, Mamma_til_2 skrev: Lærerne kan vell si at " dette bør dere/ du kunne det blir spm om temaet på muntlig eksamen"! Ja, men under utspørringen skal eleven stilles spørsmål som dekker et bredt spekter av kompetansemålene. Det er ikke lov å på forhånd avtale med eleven at i det og det kompetansemålet skal jeg spørre deg om x. Det er veldig strenge retningslinjer for eksamen. Noen lærere har nok ikke respekt for det. Heldigvis er de enkle å gjennomskue, så som sensor sørger man for å være aktiv under utspørringen. Anonymkode: be999...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå