Gå til innhold

Hjelp babyen min har feil døgnrytme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at man ikke kan regne med noen leggerutiner på små babyer men trenger alikevel noen tips. Har en baby på 11 uker som ikke er trøtt før kl 01 på natta. Han sover da til kl 11 dagen etterpå med kun et par oppvåkninger hvor han vil ha mat. Da spiser han i søvne. Han har siste luren fra 18-19 og etter det er det full fest. 

Noen råd om hvordan jeg kan få han til å sovne Før kl 1? Skjønner at han ikke er moden for å legge seg kl 19 ennå men noe før 01 hadde vært greit. Har eldre søsken som våkner grytidlig så skulle gjerne lagt meg Før 😃 

Anonymkode: 3af27...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dei får desverre ikke søvnrutiner før 3 mnd alderen 🙊 

Anonymkode: a8a8f...dd3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dei får desverre ikke søvnrutiner før 3 mnd alderen 🙊 

Anonymkode: a8a8f...dd3

Han her har søvnrutine han 😄😄😄 sovner nøyaktig kl 01 hver natt og sover til kl 11 slavisk 😃😃 er ikke det rytme så vet ikke jeg. 

Hilsen desperat trøtt mamma 

Skrevet

Slitsomt! Tror nok at løsningen for nå er at barnas far står opp med eldre søsken dersom det går?

Anonymkode: e184d...268

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slitsomt! Tror nok at løsningen for nå er at barnas far står opp med eldre søsken dersom det går?

Anonymkode: e184d...268

Han reiser på jobb kl 06 hver dag så vanskelig med hjelp der 😊 og nå blir han borte 3 uker i strekk. Jaja jeg prøver å sove på dagen med baby når ungene er ute av huset så jeg får bare krysse fingrene for at det blir bedre. Var så bortskjemt med de andre barna som sovnet tidligere 😁

h.i

Skrevet

Da vårt første barn var 5 mnd gammelt ble vi rådet av Karin Naphaug til å snu døgnrytmen hennes ved å vekke henne kl 07 hver dag, opp i dagslys for å leke og være våken et par timers tid før blund. Rett og slett tvinge henne opp selv om hun var strømpe trøtt, dog var jo jenta mi endel eldre enn din da... 

Anonymkode: 72a2d...da4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da vårt første barn var 5 mnd gammelt ble vi rådet av Karin Naphaug til å snu døgnrytmen hennes ved å vekke henne kl 07 hver dag, opp i dagslys for å leke og være våken et par timers tid før blund. Rett og slett tvinge henne opp selv om hun var strømpe trøtt, dog var jo jenta mi endel eldre enn din da... 

Anonymkode: 72a2d...da4

Ja hadde kanskje vært det beste. Jeg har prøvd å vekke han tidligere men det er "umulig". Da gråter han hysterisk og roer seg ikke før han sovner igjen. Jeg står jo opp med de andre barna 6-tiden og har prøvd å vekke han flere ganger. Men før kl 11 er det vanskelig. For håpe det snur 👍

H.i

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja hadde kanskje vært det beste. Jeg har prøvd å vekke han tidligere men det er "umulig". Da gråter han hysterisk og roer seg ikke før han sovner igjen. Jeg står jo opp med de andre barna 6-tiden og har prøvd å vekke han flere ganger. Men før kl 11 er det vanskelig. For håpe det snur 👍

H.i

Drar opp persienna kl 6  da så han sover i dagslyset fra da. Men han sover like herlig. Føler jeg har gjort alt feil denne gangen. Må puppe han i søvn hele tiden også untatt i vogn og bilsete 😯

H.i

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Drar opp persienna kl 6  da så han sover i dagslyset fra da. Men han sover like herlig. Føler jeg har gjort alt feil denne gangen. Må puppe han i søvn hele tiden også untatt i vogn og bilsete 😯

H.i

Du har da ikke gjort noe feil. Han bare kan ikke klokka ennå...

Anonymkode: a1f94...86b

Skrevet (endret)

Jeg ville ha begynt å snu døgnet forsiktig. Å puppe ungen i søvn er uproblematisk, det kan du ev ta tak i seinere om det blir et problem. Begynn forsiktig med å vekke barnet 15 minutter tidligere, eller 10. Spiller ikke så stor rolle.  Forskyv alt med samme tid gjennom hele dagen, opp kl 10,45, alle faste søvnperioder begynner 15 minutter tidligere og slutter 15 minutter tidligere. Få barnet i seng kvart på ett.  Etter to dager, flytter du et nytt kvarter, og så fortsetter du sånn. Ikke tenk på at du pupper ungen i søvn, gjør hva som helst som er nødvendig for å få barnet til å sovne tidligere. Du kan fint begynne med leggerutiner og å jobbe med å flytte sovetidene. Vi har begynt når ungene har vært 6 uker (på første) og 8 uker på neste. Lag noen gode faste rutiner for legging og for hva som skjer når barnet våkner. Skill mellom dag og natt, og flytt sovetidene sakte mot et bedre mål. Det er absolutt verdt å prøve!

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet
5 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg ville ha begynt å snu døgnet forsiktig. Å puppe ungen i søvn er uproblematisk, det kan du ev ta tak i seinere om det blir et problem. Begynn forsiktig med å vekke barnet 15 minutter tidligere, eller 10. Spiller ikke så stor rolle.  Forskyv alt med samme tid gjennom hele dagen, opp kl 10,45, alle faste søvnperioder begynner 15 minutter tidligere og slutter 15 minutter tidligere. Få barnet i seng kvart på ett.  Etter to dager, flytter du et nytt kvarter, og så fortsetter du sånn. Ikke tenk på at du pupper ungen i søvn, gjør hva som helst som er nødvendig for å få barnet til å sovne tidligere. Du kan fint begynne med leggerutiner og å jobbe med å flytte sovetidene. Vi har begynt når ungene har vært 6 uker (på første) og 8 uker på neste. Lag noen gode faste rutiner for legging og for hva som skjer når barnet våkner. Skill mellom dag og natt, og flytt sovetidene sakte mot et bedre mål. Det er absolutt verdt å prøve!

Vi har hatt fast leggerutine med bad/vask og pysj og fått pupp i senga kl 21 en stund og da har han sovnet innen kl 22 og sovet til rundt 07.00 dagen etterpå (våknet ca to ganger for pupp i mellomtiden). Men to ukene har han snudd helt om og det er slitsomt!! 

Sånn som nå ligger han å sover og er ikke mulig å vekke. Ikke vil han ha pupp heller (kun spist en gang i natt) så jeg må alltid pumpe fordi det sprenger noe så inni hampen. Skal prøve å snu døgnet hans sakte men sikkert. Takk for svar 😊😊

H.i

Skrevet

Skjønner at du vil snu døgnrytmen, men ikke stress for mye med det. Det går seg jo gjerne til av seg selv etter en stund selv om det ikke kjennes sånn ut nå. På det verste satt vi oppe med yngstemann til kl 02-03, det gikk greit den perioden det sto på (flaks at begge er nattmennesker). Jeg sov litt med eldste når hun la seg mens pappa'n tok baby, og så tok jeg over da han la seg. Fikk elste på skolen, og så sov jeg en stund på dagen når baby sov.

Anonymkode: 1caea...6bc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt fast leggerutine med bad/vask og pysj og fått pupp i senga kl 21 en stund og da har han sovnet innen kl 22 og sovet til rundt 07.00 dagen etterpå (våknet ca to ganger for pupp i mellomtiden). Men to ukene har han snudd helt om og det er slitsomt!! 

Sånn som nå ligger han å sover og er ikke mulig å vekke. Ikke vil han ha pupp heller (kun spist en gang i natt) så jeg må alltid pumpe fordi det sprenger noe så inni hampen. Skal prøve å snu døgnet hans sakte men sikkert. Takk for svar 😊😊

H.i

Det er antageligvis en fase han går gjennom og det meste går jo over av seg selv, men bare fortsett å prøve å hjelpe ham til å snu. Det kan jo også se ut som om han også er i ferd med å slutte med mat om natta, og det er jo ikke dumt det heller! 

Skrevet (endret)

min fra han var 6uker sov fra 21-22 til rundt 9-11 tiden og fikk til sikkelig rutine når han var rundt 7mnd da sov han fra 20-8-11 tiden

Endret av Blair Waldorf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...