Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #1 Skrevet 19. mai 2017 Hei! Har du opplevd mobbing på en arbeidsplass?Hva gjorde han/hun? Hvor lenge holdt det på? HVa gjorde ledelsen?Hva endte det med alt i alt? Hva har man krav på, om man har krav på noe da!? Anonymkode: c49ae...53b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #2 Skrevet 19. mai 2017 Ja, jeg har opplevd det. Det gikk både på faglige ting og på seksuell trakassering. Jeg trodde ledelsen var svært så oppegående, samlet bevis på det faglige den som mobbet/trakasserte meg ikke holdt mål på, og gikk så til ledelsen og fortalte alt. Da hadde vedkommende holdt på i nærmere et par år, tror jeg det var. Ledelsen viste seg å være forferdelig konfliktsky og taklet det helt elendig. Jeg ble gjort syndebukken (ganske utrolig når jeg kunne dokumentere at mobberen var faglig inkompetent, drev med falsk journalføring m.m.) fordi det var jeg som ble brysom for ledelsen da jeg krevde at de ryddet opp. Jeg sluttet. Et halvt år etterpå hadde seks av ti sluttet pga. denne personen. Noen år etterpå kom lederen til meg og ba om unnskyldning for hvordan denne hadde håndtert situasjonen den gangen. Mitt råd er - hvis du ikke har en helt usedvanlig oppegående ledelse som ikke er konfliktsky og som i tillegg har kompetanse innen personalhåndtering - at du bytter jobb. Ikke dra det ut så lenge at du blir ødelagt eller mister selvtilliten. Det er dessverre slik at det er få varslere som "vinner" uansett årsak og beviser. Man blir som regel oppfattet som vanskelig fordi det er et problem ledelsen helst hadde vært foruten fordi det ofte er vanskelige saker og også ofte pinlige. Bytt jobb! Alternativt kan du ta opp kampen, men da bør du ha fagforening i ryggen, tror jeg. Men det beste mener jeg er å bare søke seg annen jobb i det stille og komme seg bort. Burde ikke være slik, men mange som forteller om det samme. Anonymkode: 729e9...01a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #3 Skrevet 19. mai 2017 Ja - av lederen! Kort fortalt: arbeidsplassen hadde en svak leder som prøvde å gjøre alle til lags, og ikke helt klarte det. Dermed oppsto det flere "uformelle ledere", noe som betydde at 2-3 av kollegene mine hadde mye makt. De manipulerte prosjekter fordi lederen alltid endte med å gjøre som de sa. Slik jeg ser det sitter hun bare på posisjonen sin og venter på pensjonsalderen. Null visjoner. Hun skviset meg ut da jeg sluttet å følge kollegenes ordrer og begynte å gjøre jobben min i stedet. Det virket som om hun fikk panikk. I ettertid har jeg hørt om veldig mye rart hun sa (til andre folk) om meg. Anonymkode: 10514...0ab
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Jeg opplevde mobbing/trakassering fra øverste leder. Tok det ikke spesielt personlig, siden det handlet om at vedkommende var faglig inkompetent og reagerte på alt sykefravær (da snakker vi også to dager omgangssyke) med raseri. Jeg sluttet, men siden det var en kommunal arbeidsplass brukte jeg også kommunens anonyme varslingstjeneste. Det endte med at vedkommende ble suspendert. Viste seg da de gransket at det var veldig mange som satt med samme opplevelse, samt en del seksuell trakassering. Anonymkode: e9bb1...669
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå