Gå til innhold

Er ikke dette urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min er ung og nyutdannet og ansatt i et vikariat i en lavere stilling enn utdannelsen tilsier og nå vil de forlenge dette. Problemet er bare at de krever at min søster garanterer at hun blir ut kontraktsperioden, noe jeg syns er ganske urimelig. Arbeidsmarkedet er vanskelig for hennes yrkesgruppe og jeg syns hun må ha lov til å søke jobber og ta i mot om hun får tilbud om noe relevant. Det kan jo bli lenge til sjansene dukker opp igjen. Å få tak i ufaglærte og fagarbeidere, som er det hun jobber som nå, er ikke vanskelig. Altså syns jeg lederne blåser opp det som er et lite problem for dem og presser min søster til å love noe som blir en stor ulempe for henne. 

Hører dette hjemme noe sted?

Anonymkode: 97a9a...1a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får si at hun gjerne forplikter seg ut kontraktsperioden hvis hun får lønn tilsvarende utdannelsen sin.

Er hun organisert? Hvis så, kontakt forbundet!

Anonymkode: 52d94...a11

Skrevet

Hun er ikke organisert enda og skal signere i dag, men denne lovnaden står det ikke noe om i kontrakten. Altså har hun formelt sett vanlig oppsigelsestid, men en sjef som vil bli sur om hun sier opp. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min er ung og nyutdannet og ansatt i et vikariat i en lavere stilling enn utdannelsen tilsier og nå vil de forlenge dette. Problemet er bare at de krever at min søster garanterer at hun blir ut kontraktsperioden, noe jeg syns er ganske urimelig. Arbeidsmarkedet er vanskelig for hennes yrkesgruppe og jeg syns hun må ha lov til å søke jobber og ta i mot om hun får tilbud om noe relevant. Det kan jo bli lenge til sjansene dukker opp igjen. Å få tak i ufaglærte og fagarbeidere, som er det hun jobber som nå, er ikke vanskelig. Altså syns jeg lederne blåser opp det som er et lite problem for dem og presser min søster til å love noe som blir en stor ulempe for henne. 

Hører dette hjemme noe sted?

Tror det er maksimum tre måneders gjensidig oppsigelsestid i Norge (kanskje seks?) - men det må stå i arbeidskontrakten. Dersom hun ikke har kontrakt, er oppsigelsestiden 1 mnd i henhold til loven. Ta dette med en klype salt for jeg er ikke helt sikker, men det er selvfølgelig ingen som kan tvinge henne til å bli.

Anonymkode: b548d...565

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er maksimum tre måneders gjensidig oppsigelsestid i Norge (kanskje seks?) - men det må stå i arbeidskontrakten. Dersom hun ikke har kontrakt, er oppsigelsestiden 1 mnd i henhold til loven. Ta dette med en klype salt for jeg er ikke helt sikker, men det er selvfølgelig ingen som kan tvinge henne til å bli.

Anonymkode: b548d...565

Problemet er jo at sjefen bruker relasjonen til å presse henne til å gi et personlig løfte. Hun føler jo at hun må etterkomme dette, men dette er en liten arbeidplass som det er lite sansynlig at hun vil få fast jobb i. Derfor tenker jeg at kravet om denne lovnaden kun tilgodeser arbeidsgiver, mens hun ikke føler at hun kan stille krav. 

Skrevet

I Norge har vi oppsigelsetid og ingen kan holde noen utover dette. Men om hun går med på dette og så sier opp før så er sjansen der for at hun ikke får en god attest. Går hun ikke med på det er det jo en sjanse for at de ikke ønsker å forlenge og heller ser etter en som ikke er overkvalifisert og som de tror blir værende ut tiden. For arbeidsgiver er det kostbart og vanskelig å erstatte ansatte som kun er der kort tid (drar når de er opplært). Jeg vet om flere som  er langtidsledige pga at de er overkvalifiserte til stillingene som blir ledige der de bor. Arbeidsgiverne er ikke villig til å satse på noen som de tror vil forsvinne om noe bedre dukker opp.

Det er flere arbeidsgivere som har brendt seg på arbeidstakere forsvinner. Jeg kjenner et firma som skulle ha inn en person i et ett års vikariat. Første person forsvant rett før prøvetiden løp ut da den fant en bedre jobb (overkvalifisert), andre person ble ansatt og jobbet akkurat lenge nok til å ha opptjent rett til sykepenger og så sykemeldte vedkommende seg (viste seg at dette var en person som gjorde dette hele tiden når de senere fikk vite historikken). Firmaet måtte da ha inn en vikar for vikaren. Tredje person fikk være noen måneder før person 2 kom tilbake. Legen ville ikke sykemelde henne mer og hun var blitt gravid og trengte mer inntekt for å få foreldrepenger.  Hun hadde glemt det hun hadde lært og måtte læres opp på nytt.  Bedriften endte da opp med å bruke mye tid og ressurser på å trene opp tre personer fire ganger og mye ekstraarbeid falt på andre i organisasjonen.    

Anonymkode: 2172b...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...