Gå til innhold

Liten gutt som er bekymret for alt ! Hjelp :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår morsomme, glade, aktive sønn på akkurat fylte 4 år er blitt en svært bekymret kar. Han er særlig redd for at mamma og pappa skal bli borte :( han forsikrer seg gjentatte ganger om at vi sitter i stua, hvis pappa skal ut på butikken osv når han har lagt seg må han forsikre seg om at pappa kommer Snart tilbake... vi henter han alltid kl 3 i bhg da det passer så godt mtp min jobb, når han levers er dette det første og siste han sier : dere henter meg kl 3 ? Ikke sant ? Dette sier han flere ganger før han klarer å roe seg :( han har alltid vært svært avhengig a oss begge to, men først de siste mnd han er blitt så bekymret :( 

hva gjør jeg ?? 

Anonymkode: fc161...bf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsette å være trygg og stabil og gi han de forsikringer han trenger. 

Vil det være endringer så forbered han. Si på mandag at på torsdag kommer mamma halv fire. 

Helt sikkert bare en fase. Min hadde det rundt seks år. Gikk over etter ett halvt års tid. 

Anonymkode: 17f05...1a4

Skrevet

Dette er en fase. Det vil fade ut etter hvert, i alle fall hvis dere bare fortsetter å være forutsigbare og trygge. Siden han nå er litt ekstra bekymret, så vær særlig nøye med å forklare og forberede hvis det oppstår endringer.

Anonymkode: 9db8b...53d

Skrevet

Tusen takk for svar :) får bare fortsette og forsikre og være forutsigbar :) 

Anonymkode: fc161...bf4

Skrevet

Veldig normalt, men noen blir jo litt mer engstelige enn andre da.

Jeg har fire barn, og et av dem har vært veldig engstelig i sine perioder. Første gang som baby, veldig redd fremmede. Så igjen i 4-5 års alderen, redd for å være noe sted uten oss foreldre i synsfeltet. Så igjen i 8-9 års alderen, samme seperasjonsangsten igjen.

Men alle gangene har det gått greit over. Vi har trygget henne, fulgt henne og vært der for henne, men vi har aldri latt henne dyrke angsten. Hun har måtte gjennomføre, om det er bursdagsselskaper, ballett-trening eller hva det nå måtte være hun plutselig ikke har turt å gjøre alene, så har hun måtte gjennomføre, men vi har vært med henne til hun er trygg igjen. Hun har alltid blitt trygg igjen. Nå er hun 10 år og har ikke snev av denne engstelsen lenger, hun sover hos venninner og er med på alt som er gøy.

Det står masse om disse fasene på nett, mange gode råd.

http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Barnet-i-familien/Ikke-push-barnet-for-mye/

http://www.klikk.no/foreldre/tabben-voksne-gjor-med-engstelige-barn-2336264

Anonymkode: 8a595...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...