Gå til innhold

Bestille time hos lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke virke helt tussete, har vært der et par ganger siste året. 

Først en mr av skulder, men viste ingenting så de konkluderte m en betennelse. Sliter jevnlig med dette i ene armen. 

Så plutselig hadde jeg en kul på halsen som jeg ble sendt på mr for. En for stor lymfeknute men den går akkurat klar og trenger ikke videre undersøkelser. 

Tar blodprøver jevnlig pga for lavt jern, har holdt på i over 1år m ulike jerntabletter og blodprøver. 1.5år siden andre fødsel. Skal ta ny blodprøve om en mnd etter ny runde med nye tabl. 

Men så svinger formen min slik, av og på med forkjølelse, feber og hodepine. Må jo nesten bare stå på med familie og barn, men innimellom føler jeg meg dønn sliten. Kan for lite jern få meg til å føle meg slik? 

Og nå orker jeg ikke å ta flere jerntabletter snart pga veldig urolig mage 🙈🙈🙈 vet jo aldri når jeg plutselig må på toalettet. 

Anonymkode: 9f9c6...395

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tatt jernpreparater i over et år uten at prøveverdiene dine ble bedre? I så fall hadde jeg vurdert å bytte lege.

Har legen sjekket deg for andre ting? F.eks. B12 og kobber? De er direkte koblet til opptaket av jern. Men du bør også sjekkes for f.eks. cøliaki eller andre tarmsykdommer og stoffskiftet. Siden du er så av- og på med feber og forkjølelse så bør legen også sjekke immunforsvaret ditt.

Det hjelper f.eks. ikke å ta jerntabletter hvis det er opptaket i tarmen som svikter. Heller ikke om du ikke har nok B12 og kobber til å ta opp jernet. Generelt dårlig opptak fra tarm pga. sykdom kan da gå utover immunforsvaret ditt, og ubalanse i kobberverdiene kan direkte svekke immunforsvaret ditt også. Er kobber problemet så vil det også kunne gi hodepine og betennelser i kroppen.

Jeg er ikke lege, men jeg synes at hvis du ikke får tilfredsstillende resultater av det nye jerntilskuddet så ville jeg bedt om en bredere utredning. Om legen ikke tar deg på alvor da - bytt lege! Det at du må så ofte på toalettet pga. tilskuddene er jo også bekymringsfullt fordi du da trolig ikke har godt nok opptak av alle andre næringsstoffer.

Anonymkode: 1e9c7...3bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...