Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #1 Skrevet 18. mai 2017 Jeg må bestemme meg for når jeg ønsker å ta ut den 5. ferieuka til høsten. Jeg har bare 50% fast stilling, så har som regel bare to faste dager i uka de ukene jeg ikke jobber helg. Da tar jeg ekstravakter i tillegg. Ang. den 5. ferieuka, så tenkte jeg at jeg kunne ta den ut en uke jeg jobber helg, ettersom jeg da har flere vakter og ikke får tatt noe ekstra. Har ikke krav på å ta ut mer ferie på helg, men mente å huske at lørdag telles som vanlig virkedag, så er da bare søndagen jeg ikke kan ta ut ferie på. Må inn å jobbe den. Men, sjefen var veldig tvilende til dette. Hun mente at jeg ikke kunne begynne å spekulere slik i ferie, og at hun ikke trodde det var lov. Hun mente også at da ville alle andre gjøre det slik og. Hun måtte undersøke ferieloven osv. Hun så jeg fikk se om det var andre uker som passet. Nå har jeg, for sikkerhets skyld sjekken loven selv, og lørdag går som vanlig virkedag. Altså, som jeg trodde er det fult lovlig å ta ut ferie på lørdag. Hadde dere tatt dette opp igjen med sjefen? Eller bare kapitulert og tatt en annen uke med få vakter? Selv om det vil bety at jeg taper penger pga at jeg ikke får tatt ekstra den uka? Anonymkode: 2e5e4...a50
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #2 Skrevet 18. mai 2017 Hvorfor kan du ikke ta ut søndag som ferie? Når jeg har ferie f.eks uke 30 så har jeg jo fri fra og med mandag til og med søndag. Anonymkode: 0902a...463
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Du sier til sjefen at det er den uken som passer best, helgevakt eller ikke. Anonymkode: 2deb4...f42
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Ferien din skal speile din turnus. Om du har fått ferie en uke du jobber helg i sommer kan du ikke ta ferie en uke du jobber helg til høsten. Du har ikke lov til å spekulere slik, og det er jeg som leder på min jobb veldig glad for. Din leder har faktisk styringsrett på din ferie. Du kan komme med ønsker, men om det ikke passer din leder så kan hun helt fritt flytte den. Den eneste ferien du har full styringsrett på er den 6 ferieuken du får når du fyller 60 år, og det regner jeg med at du ikke har. Anonymkode: 4d977...59b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ferien din skal speile din turnus. Om du har fått ferie en uke du jobber helg i sommer kan du ikke ta ferie en uke du jobber helg til høsten. Du har ikke lov til å spekulere slik, og det er jeg som leder på min jobb veldig glad for. Din leder har faktisk styringsrett på din ferie. Du kan komme med ønsker, men om det ikke passer din leder så kan hun helt fritt flytte den. Den eneste ferien du har full styringsrett på er den 6 ferieuken du får når du fyller 60 år, og det regner jeg med at du ikke har. Anonymkode: 4d977...59b Hjelpes 😳 Anonymkode: 7bbdc...1b8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må bestemme meg for når jeg ønsker å ta ut den 5. ferieuka til høsten. Jeg har bare 50% fast stilling, så har som regel bare to faste dager i uka de ukene jeg ikke jobber helg. Da tar jeg ekstravakter i tillegg. Ang. den 5. ferieuka, så tenkte jeg at jeg kunne ta den ut en uke jeg jobber helg, ettersom jeg da har flere vakter og ikke får tatt noe ekstra. Har ikke krav på å ta ut mer ferie på helg, men mente å huske at lørdag telles som vanlig virkedag, så er da bare søndagen jeg ikke kan ta ut ferie på. Må inn å jobbe den. Men, sjefen var veldig tvilende til dette. Hun mente at jeg ikke kunne begynne å spekulere slik i ferie, og at hun ikke trodde det var lov. Hun mente også at da ville alle andre gjøre det slik og. Hun måtte undersøke ferieloven osv. Hun så jeg fikk se om det var andre uker som passet. Nå har jeg, for sikkerhets skyld sjekken loven selv, og lørdag går som vanlig virkedag. Altså, som jeg trodde er det fult lovlig å ta ut ferie på lørdag. Hadde dere tatt dette opp igjen med sjefen? Eller bare kapitulert og tatt en annen uke med få vakter? Selv om det vil bety at jeg taper penger pga at jeg ikke får tatt ekstra den uka? Anonymkode: 2e5e4...a50 Hvis du skal ta ut ferie fra mandag til lørdag, så blir det jo 6 dager ferie, ikke 5. En ferieuke er 5 arbeidsdager Anonymkode: 8554d...6fa
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis du skal ta ut ferie fra mandag til lørdag, så blir det jo 6 dager ferie, ikke 5. En ferieuke er 5 arbeidsdager Anonymkode: 8554d...6fa Det er feil. En ferieuke har 6 dager (søndag telles ikke som ferie), hvis du jobber lørdag og/eller søndag skal du ha erstaningsfri fridag i din turnus, derfor vil det mest sannsynlig bli 5 vakter fri, men kommer selvsagt an på din turnus, selv om en ferieuke er 6 dager. Du har 30 dager ferie på ett år, delt på 6 dager = 5 ferieuker fri. Anonymkode: 4d977...59b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er feil. En ferieuke har 6 dager (søndag telles ikke som ferie), hvis du jobber lørdag og/eller søndag skal du ha erstaningsfri fridag i din turnus, derfor vil det mest sannsynlig bli 5 vakter fri, men kommer selvsagt an på din turnus, selv om en ferieuke er 6 dager. Du har 30 dager ferie på ett år, delt på 6 dager = 5 ferieuker fri. Anonymkode: 4d977...59b Men hvis en tar ut en uke i enkeltdager, så får man jo bare 5 dager? Anonymkode: 8554d...6fa
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 En ferieuke har 6 virkedager, mandag til lørdag. Jeg er fult klar over at arbeidsgiver har styringsrett. Og er også klar over at det ikke er sikkert jeg kan få ønsket oppfylt. Men, syns det blir for tynt å si nei uten at det har blitt sett på og uten at arbeidsgiver kan løven skikkelig. Hi Anonymkode: 2e5e4...a50
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 Hos oss ser man på antall dager man skulle jobbet den uka man tar ut ferie og trekker ferie deretter slik at antall feriedager går opp med antall vakter. Man kan derfor ikke spekulere i å ta ut ferie i de ukene man har mange vakter. Nå jobber jeg 50% og da blir jeg trukket to dager ferie for hver dag jeg tar ut ferie. I tillegg blir det trukket fem dager totalt for lørdagene. Anonymkode: ea7d7...4a2
soleia Skrevet 19. mai 2017 #11 Skrevet 19. mai 2017 Leiaren din har styringsrett på ferie, og det er jo litt spekulativt å ta ut ei veke med helg og der du skulle jobbe meir enn det du vert trekt i lønn for. Skjønar at ho ikkje vil sette presedens at alle kan gjere det same. Ville sett etter ei alternativ veke.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #12 Skrevet 19. mai 2017 Hos oss blir ferien regnet time for time, da ikke alle vakter er lik lengde. En del deltidsansatte krevde det slik, etter å ha niregnet seg fram til å ha gått glipp av noen timer hver. De tenkte ikke mye på at de har fått ekstra ferietimer andre år. Ferien blir fremdeles gitt i tre/fire uker på rad om sommeren, pluss resten i uker eller enkeltdager. Man regner seg fram til hvor mange arbeidsdager de siste ferieukene skal inneholde etter hvordan turnusen er, hvor mange timer en da har brukt blir regnet ut i ettertid og man får enten utbetalt restferie noen timer eller blir trekt for overbruk. Så nå blir de deltidsansatte trekt om de har feriert noen timer for mye, og surer seg for det. Sånn er det å være korttenkt. Anonymkode: 7e549...59c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå