Gå til innhold

Fordommer mot Montessori

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg føler at veldig mange har fordommer mot Montessori skole og mener at barnet må ha en eller annen form for vansker eller utfordringer hvis foreldrene velger Montessori framfor vanlig skole. Jeg har en gutt som går der ... og vi har valgt å overføre han på vår lokale Montessori skole da han gikk i andre klasse. Han er sosial, skoleflink og lærevillig, men vi har opplevd at mange lurer på hvorfor han ikke går på vanlig skole da. Hee ... er det ikke rart? Må jeg forklare hver gang at det er måten det jobbes på der og pedagogikken deres som gjør at vi vil ha han der. Han stortrives på Montessori ... har lært mye selv om han ikke har lekser som naboungene har og vi tviler ikke på at vi har gjort det rette valget da vi valgte Montessori framfor vanlig skole. Flere som føler eller har opplevd det samme?

Anonymkode: a952e...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så rart at du må forklare, folk har ikke noe forhold til det. Da er du jo bare heldig som kan opplyse folk.

Anonymkode: 202eb...876

Skrevet

Problemet med Montessori er at når barnet begynner på videregående, har barnet ikke nødvendig studieteknikk og læringsmønstre for å henge med andre. Man kan ikke lenger sitte i en sirkel på gulvet og skrive i stedet for å sitte ved pulten og følge med. Man får plutselig lekser som man må gjøre, uten å ha noe erfaring med det tidligere. Hvordan skal tiden prioriteres? Hva er studieteknikken som gjør at man får gjort lekser riktig og effektivt? Fra veldig mye frihet kommer barnet til å få rammer, frister og mer rigid læringsmiljø enn tidligere, sånn rett over natta.

Anonymkode: 25005...76e

Skrevet

Jeg kan ikke si meg helt uenig med det du sier om overgangen til videregående, evt ungdomsskole. Men vi må jo ikke glemme at lekser og for mye teori på ungdomsskolen, gjør at mange ungdommer sliter med motivasjon og mange dessverre dropper ut av videregående seinere selv om de ikke har gått på Montessori. Da bør vel stilles spørsmål om man bør gjøre noe med det rigide læringsmiljøet på de vanlige skolene.

Og det er ikke bare at de sitter på gulvet og jobber. Det brukes pulter her og ... og de lærer hvordan å finne fram til informasjon de trenger.

Anonymkode: a952e...e0b

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet med Montessori er at når barnet begynner på videregående, har barnet ikke nødvendig studieteknikk og læringsmønstre for å henge med andre. Man kan ikke lenger sitte i en sirkel på gulvet og skrive i stedet for å sitte ved pulten og følge med. Man får plutselig lekser som man må gjøre, uten å ha noe erfaring med det tidligere. Hvordan skal tiden prioriteres? Hva er studieteknikken som gjør at man får gjort lekser riktig og effektivt? Fra veldig mye frihet kommer barnet til å få rammer, frister og mer rigid læringsmiljø enn tidligere, sånn rett over natta.

Anonymkode: 25005...76e

Tro meg, de som kommer fra "vanlige" skoler har heller ikke studieteknikk...

Og fordelene ved Montessori-metodikk, f eks at man blir selvstendig, beholder nysgjerrigheten og søker svar selv, dem har man  nytte av resten av livet. Å sitte på en stol og høre noen forelese er passiviserende.

Endret av Pashla
Skrevet

Opplever dessverre relativt ofte at mange er skeptiske til det de ikke kjenner til, på de fleste områder i livet. 

Vi opplever til tider noe liknende av det du beskriver da vi har valgt å benytte Steinerskole og Steinerbarnehage til våre barn. Har ikke så store barn at vi har fått erfare overgangen til vgs selv. De vi kjenner som har så store barn har opplevd overgangen som uproblematisk, barna lærer seg gode studieteknikker de får bruk for på vgs.

Anonymkode: 7d73f...f5f

Skrevet

Tror du er litt nærtagende her kanskje.

Mulig jeg ville vært en slik som spurte om hvorfor og hvordan. Det er fordi jeg er nysgjerrig på pedagogikken og vurderer en slik skole til mitt eget barn.

Skrevet (endret)

Den eneste fordommen jeg har mot Montessori er mot foreldregruppa, opplegget er bra men det er også fasjonabelt blant mødre med mer penger enn vett her. Og det gjelder ikke alle, men definitivt altfor mange.

Endret av sug lut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...