Gå til innhold

Rampete Robin. Bare jeg som reagerer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min kom hjem med  en bok  vi skulle lese sammen. 

Jeg   Reagerer på språket han bruker,hvordan han behandler  broren og  venner.  Måten ha  oppfører seg på, foreldrene kaller det han gjør som rampete . 

Rampete det er så absolutt ikke det han er er, han er slem. 

Anonymkode: 98f5b...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går på tv og, skrur alltid på noe annet når det kommer

Anonymkode: 8c459...4d6

Skrevet

Det er jo bare uskyldig moro. 

Anonymkode: 28481...66d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare uskyldig moro. 

Nei. Emil er uskyldig moro. Dette er en drittunge jeg får mark av

Skrevet

Ha-ha-ha. Rampete Robin-bøkene er jo kjempemorsomme. Hører dem ofte på lydbok under lange bilturer, for det fenger begge barna og oss voksne. 

Barnebøker trenger ikke å være moralistiske og oppdra barna. Humor er fint det og. Og antakelig er det humoristiske bøker som lettere kan skape leseglede. Jeg heier på Rampete Robin. I tillegg til lydbøker har vi lest flere bøker høyt, lettlestvariantene har blitt brukt som lesetrening, og lettlestbøkene på engelsk har vi også lånt på biblioteket og brukt til engelsklæring hjemme. 

Du er ikke blant dem som også har reagert på historiene om Emil i lønneberget?

Anonymkode: 5a209...e57

Skrevet

Her i huset digger vi Rampete Robin! 😁

Anonymkode: d5696...a5a

Skrevet

Hehe digger rampete Robin 

Anonymkode: 6673a...b99

Skrevet

Ungene skjønner at dette ikke er virkelighet. Farlig er det neppe. Om man liker bøkene handler vel om personlig smak og humor.

Skrevet

Jon Demon og Rampete Robin var klassikere her i huset da sønnen var liten.

Ja til politisk ukorrekte barnebøker med humor!

Anonymkode: bd44e...7e7

Skrevet

Herregud...

Skal barnet ditt se på "Drømmehagen" helt fram til ungdomsskolen, eller? En fortelling uten konflikt er også uten dramatikk. 

Anonymkode: 123f5...b6b

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud...

Skal barnet ditt se på "Drømmehagen" helt fram til ungdomsskolen, eller? En fortelling uten konflikt er også uten dramatikk. 

Selvfølgelig ikke, men å  lære barnet mitt at det er Ok å kalle vennene  sine negative ting. Lære å jukse og oppføre seg  sånn er Ok? 

Lære at de tingene han gjør er rampestreker? 

Det han holder på med er mobbing og trakassering.

det er ikke Ok. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ikke, men å  lære barnet mitt at det er Ok å kalle vennene  sine negative ting. Lære å jukse og oppføre seg  sånn er Ok? 

det er ikke Ok. 

Hvis sønnen din ikke klarer å skille Rampete Robin fra virkeligheten er det vel heller DU som har feilet her. Hvis du tror sønnen din automatisk tar etter Rampete Robin etter å ha lest boka....ja, da bør du heller finne frem Anne Cath. Vestly bøkene..

*rister på hodet 

Anonymkode: 43ab2...e16

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis sønnen din ikke klarer å skille Rampete Robin fra virkeligheten er det vel heller DU som har feilet her. Hvis du tror sønnen din automatisk tar etter Rampete Robin etter å ha lest boka....ja, da bør du heller finne frem Anne Cath. Vestly bøkene..

*rister på hodet 

Er vel mer naivt å tro at barna ikke blir påvirket. De lærer at det er helt ok å oppføre seg dårlig.

Anonymkode: 5e01f...b51

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det er ikke Ok. 

Barn er jo smartere enn som så. Jeg har til gode å møte et barn som tenker at Rampete Robin er et ideal. De leser med skrekkblandet fryd, og skjønner utmerket godt at måten han oppfører seg på er langt utenfor det som er greit. Både han og foreldrene er "dumme", og barna mine har ikke hatt noen problemer med å forstå at dette ikke er virkeligheten. 

Skrevet

Hvor gamle barn har du, HI? Kanskje barna dine rett og slett er for små til å skille mellom barnebøker og virkelighet? 

Anonymkode: 5a209...e57

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

*rister på hodet 

Vet du, hos oss sier vi et rungende Ja, takk! til Anne Cath. Vestlys bøker. De leses og lyttes til nær sagt daglig, i alle fall flere ganger ukentlig. Begge mine barn har lest og sett på Rampete Robin, men de blir bare irriterte - som regel er kommentarene «dust»og «æsj, han er alltid så slem!». Men så er da også ungene mine noen empatiske og omsorgsfulle sjeler, som likevel absolutt ikke går av veien for å gjøre en rampestrek eller fem, så godt som alltid likevel innenfor rimelighetens grenser. 

Anonymkode: bd3b4...58f

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg har lest en Rampete Robin-bok for ungene mine, men husker jeg helt feil når jeg husker at det ikke akkurat går bra for Robin? Jeg mener at rampestrekene hans får konsekvenser og at den plagede broren hans ofte stikker av med det lengste strået? I så fall er det jo lærdom i det:)

Anonymkode: f38da...a92

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, hos oss sier vi et rungende Ja, takk! til Anne Cath. Vestlys bøker. De leses og lyttes til nær sagt daglig, i alle fall flere ganger ukentlig. Begge mine barn har lest og sett på Rampete Robin, men de blir bare irriterte - som regel er kommentarene «dust»og «æsj, han er alltid så slem!». Men så er da også ungene mine noen empatiske og omsorgsfulle sjeler, som likevel absolutt ikke går av veien for å gjøre en rampestrek eller fem, så godt som alltid likevel innenfor rimelighetens grenser. 

Anonymkode: bd3b4...58f

Jeg har også empatiske barn som har likt både Vestlys bøker OG Rampete Robin. Det er ikke slik at de som liker Vestlys bøker blir snille greie barn mens de som liker Rampete Robin blir bøller. Barna skjønner at han ikke er et ideal. Dette er et univers med ekstreme karakterer. Og i tillegg snakker vel de fleste foreldre daglig med barna sine om stort og smått. Det er ikke slik at den eneste kommunikasjon dem imellom er høytlesing av Rampete Robin. Om barna blir bøller kan man ikke skylde på en barnebok.

Anonymkode: 8d88e...4bc

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Emil er uskyldig moro. Dette er en drittunge jeg får mark av

Emil drakk seg full! Er det så uskyldig moro? 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det lenge siden jeg har lest en Rampete Robin-bok for ungene mine, men husker jeg helt feil når jeg husker at det ikke akkurat går bra for Robin? Jeg mener at rampestrekene hans får konsekvenser og at den plagede broren hans ofte stikker av med det lengste strået? I så fall er det jo lærdom i det:)

Anonymkode: f38da...a92

Ja, han blir jo alltid fersket uansett. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også empatiske barn som har likt både Vestlys bøker OG Rampete Robin. Det er ikke slik at de som liker Vestlys bøker blir snille greie barn mens de som liker Rampete Robin blir bøller. Barna skjønner at han ikke er et ideal. Dette er et univers med ekstreme karakterer. Og i tillegg snakker vel de fleste foreldre daglig med barna sine om stort og smått. Det er ikke slik at den eneste kommunikasjon dem imellom er høytlesing av Rampete Robin. Om barna blir bøller kan man ikke skylde på en barnebok.

Anonymkode: 8d88e...4bc

Mine empatiske barn har aldri blitt utsatt for Vestly. 

Rampete Robin er heller ikke en storfavoritt.

Jeg tror barn forstår at man ikke kan oppføre seg som Robin.

Anonymkode: 45fc3...c53

Skrevet

ser ikke problemet i hele tatt

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her i huset digger vi Rampete Robin! 😁

Anonymkode: d5696...a5a

Passer den for en 5 åring? :) Trenger lydbok til sommerferien

Anonymkode: 6d182...a82

Skrevet

Barnepolitiet er også hysterisk morsom😂😂😂!

IMG_3742.PNG

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

det er ikke Ok. 

Du, jeg leser Henning Mankell og Jo Nesbø, men jeg lærer ikke at det er ok å myrde likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...