Gå til innhold

Får mange 18 åringer bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre får bil. Mest fordi far jobber i bransjen. Men også fordi vi da kjøper en med litt lite hester og en "trygg" bil. 

Så får folk synes vi er klysete. Jeg tror alle foreldre skulle ønske de hadde råd til slikt. Hvem unner ikke barna sine "hele verden"

Når det er sagt, kravet var at de ikke snuser og røyker, og har gode karakterer og lite fravær på skolen. Mulig det er drøyt å belønne de for god oppførsel. Men husker selv hvor vanskelig det var å motivere seg for skolen siste året på videregående. 

Vi bidrar også til livets opphold under studier, med samme krav om karakterer. 

Anonymkode: 8b337...7bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ingen som gir så store gaver til barna og vet at jeg selv ville ikke gjort det. Dette fordi jeg synes at unge voksne skal lære seg å stå på egne ben og ikke bli vant til å få alt uten å måtte jobbe for det. Selvfølgelig er det innafor å hjelpe barna, men at de skal få alt opp i hendene uten å måtte løfte lillefinger selv, er jeg imot. Jeg vet jo at mange gir barna alt de har lyst på "fordi barna er det kjæreste de har", men jeg personlig synes det er langt viktigere å gi sine barn selvstendighet og stå på-vilje som niste videre i livet. Man er sin egen lykkes smed som det heter og det å være i stand til å ta ansvar for eget liv er en utrolig viktig del av det å bli voksen. 

Anonymkode: 07c00...d2f

Skrevet

Min har egen bil, betalt av egne penger. Og har også bilen forsikret i eget navn. Hun kjøpte en EU godkjent bil til ca 15 tusen. 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil ikke at sønnen min skal kjøre rundt i noe skrap som ikke finnes trafikksikkert til vrakpanten fordi han ikke har råd selv. Her får han bil i 18 årsgave. :)

Anonymkode: 6f83e...711

Biler må være EU godkjent idag, men det visste du kanskje ikke? Så det at de ikke er sikre er bare tull. En liten bil, splitter ny, er ikke sikrere enn en gammel volvo.

Skrevet
1 time siden, Eliseflisa skrev:

Biler må være EU godkjent idag, men det visste du kanskje ikke? Så det at de ikke er sikre er bare tull. En liten bil, splitter ny, er ikke sikrere enn en gammel volvo.

Mye som kan skje på to år. Nå er det forskjell på splitter ny bil og en bil som ikke er vrak - Jeg nevnte ikke noe om ny bil. 

Jeg har kjøpt en Subaru 07 mod, og kostet meg langt mindre enn en ny. Absolutt verd det. :-) 

Anonymkode: 6f83e...711

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet du om gutten ikke var klysete til tross for at faren ga han en bil? Gutten var skikkelig bortskjemt og såg ned på andre. Misunnelig jeg? Nei, absolutt ikke. 

Anonymkode: 4620f...939

Han kan godt ha vært klysete både før og etter - og han kan godt være sympatisk og sjarmerende på tross av gaven. Det er ikke det vi diskuterer, du flagger bare fordommer. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Våre får bil. Mest fordi far jobber i bransjen. Men også fordi vi da kjøper en med litt lite hester og en "trygg" bil. 

Så får folk synes vi er klysete. Jeg tror alle foreldre skulle ønske de hadde råd til slikt. Hvem unner ikke barna sine "hele verden"

Når det er sagt, kravet var at de ikke snuser og røyker, og har gode karakterer og lite fravær på skolen. Mulig det er drøyt å belønne de for god oppførsel. Men husker selv hvor vanskelig det var å motivere seg for skolen siste året på videregående. 

Vi bidrar også til livets opphold under studier, med samme krav om karakterer. 

Når skal barna dine lære å stå på egne bein synes du? At det koster å leve? Spare, jobbe og kjøpe etter evne?

Sorry, men tror du gjør barna dine en gedigen bjørnetjeneste 

Anonymkode: 18b7e...b6e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når skal barna dine lære å stå på egne bein synes du? At det koster å leve? Spare, jobbe og kjøpe etter evne?

Sorry, men tror du gjør barna dine en gedigen bjørnetjeneste 

Anonymkode: 18b7e...b6e

Begge mine har hatt sommerjobb siden de var 14. Eldste har spart siden da (nå 19) og har 70 000,- på bok. Sparer til leilighet. Yngste er litt mer avslappet da. 

De får ikke dyre designklær og det dyreste sportsutstyret. Vi forsøker oppdra selvstendige og høflige unger. Å hjelpe de med viktige ting økonomisk tar de ikke skade om de oppdras skikkelig. 

Synes det blir tullete å komme med en slik uttalelse du gjør basert på svært liten informasjon. 

Å være så trangsynt og konkludere på null grunnlag er en dårlig egenskap. 

Skrevet

Men er det ikke nettopp fordi vi elsker våre barn, at vi bør lære dem at ting og rikdom ikke kommer "rekende på ei fjøl". De må lære seg å jobbe for tingene.

Mine har ikke fått bil, de har vært med og betaltførerkortene sine selv. Eldste betalte husleie hjemme når han bodde her og jobber 100% og vel så det. Kravet var full sparing på bsu og litt i husleie til oss, samt bidra med matvarer. Han har kjøpt bil selv. Tatt opp lån, som han betalte ut før halve avtaletiden var gått ut. Nr 2 bor hjemme, jobber fra 50-90%, kjøper sin egen mat og egne klær. Han har ikke råd til bil, skal studere til høsten, så kjøpte seg annet fremkomstmiddel.

Det er ikke "bare" å kjøpe en bil, den skal driftes også.  Veiavgift, forsikring, drivstoff, bom, vedlikehold. De kan lære seg med det samme at ting koster. De er til og med glade for at det er sånn. Vi sper på med drivstoff en gang i blant. Ikke fordi vi må, men fordi vi vil. De er alltid takknemlige. De låner av og til penger, men de betaler også tilbake.

Yngste kommer nok til å få det på samme måte.

Vi fungerer ikke som deres bank.

Skrevet

Da jeg ble 18 kjøpte jeg bilen til bestemor for 5000,-. En gammel honda civic som pappa hadde reparert på i noen år. Han monterte gummilist rundt hele bilen så jeg aldri skulle bulke noen :P Fantastiske minner! Jeg håper mine barn har muligheten til å lære verdien av penger slik vi gjorde. Begynte å jobbe som 12-åring og måtte da kjøpe det meste av "luksusartikler" selv. Kjøpte meg klær, sko, sminke og betalte min egen tlf-regning. Betalte selv for førerkort og bodde på hybel fra jeg var 15. Det var mye lærdom i det som jeg har nytt godt av i ettertid. Det er nok ikke like lett å jobbe på samme måte idag som den gangen, men jeg kommer ikke til å overøse barna mine med penger, de må selv lære å tjene de. Det vil de ha igjen for senere. Kjenner heldigvis svært få som kjøper bil til ungene sine, her på bygda kjøper de selv når de blir 18.

Skrevet
13 timer siden, Eliseflisa skrev:

Du har rett i at Volvo (også de gamle) er forholdsvis trygge biler, de tåler en trøkk. Men du er ikke så naiv at du tror at en Fiat fra år 2000 er like sikker som en bil som er et par år gammel?

Anonymkode: 6cb0c...2f4

Skrevet

Hallo! Kan vi ikke bare være enige at barna har godt av å jobbe og klare seg selv, men at det går bra med dem selvom de får en trygg bil av foreldrene? Jeg syns ikke det er synonymt med å være bortskjemt, og at barna blir udugelig fordi de får litt hjelp. Den gyldne middelvei folkens!

Anonymkode: 9e861...06a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...