Gå til innhold

Får mange 18 åringer bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså de som har lappen. Vanlig at de får bil fra foreldrene?

Jeg synes det er utrolig mange ungdommer som har egen bil i dag.

De skal ha bunad til konfirmasjonen, lappen og bil attpåtil?

Anonymkode: f3f24...81e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det vanlig at de får bunad, men må spare til lappen og bil. Mulig foreldrene bidrar litt, men de må spare selv ja. 

Skrevet

Vil ikke at sønnen min skal kjøre rundt i noe skrap som ikke finnes trafikksikkert til vrakpanten fordi han ikke har råd selv. Her får han bil i 18 årsgave. :)

Anonymkode: 6f83e...711

Skrevet

Min datter har fått bil (og lappen). 

Når hun først har tatt lappen, må hun jo nesten kjøre for å bli skikkelig trygg i trafikken. Jeg og mannen bruker bilene selv "hele tiden", så hun hadde ikke fått låne bil særlig ofte. 

Dessuten bidrar hun en del med hverdagslogistikken, da hun kjører rundt på sine yngre søsken. 🚘

Anonymkode: 6cb0c...2f4

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har fått bil (og lappen). 

Når hun først har tatt lappen, må hun jo nesten kjøre for å bli skikkelig trygg i trafikken. Jeg og mannen bruker bilene selv "hele tiden", så hun hadde ikke fått låne bil særlig ofte. 

Dessuten bidrar hun en del med hverdagslogistikken, da hun kjører rundt på sine yngre søsken. 🚘

Jeg fikk ikke bil ilag med lappen, men har da blitt en trygg sjåfør med tinde jeg også.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk ikke bil ilag med lappen, men har da blitt en trygg sjåfør med tinde jeg også.

Men da fikk du kanskje låne bil i ny og ne? 

Å ta lappen for så å aldri kjøre, anser jeg for å være rimelig bortkastet. 

VI har valgt å kjøpe bil til henne. Både for at hun skal få mengdetrening, og for å hjelpe oss med kjøring av søsken. 

Nå får hun likevel ikke alt opp i hendene. Hun jobber ved siden av skolen, og det aller meste av lønnen går rett inn på sparekonto. 

Skrevet

Nei det er ikke 'normalt' med mindre man har foreldre som ikke tenker lenger enn nesetippen, og ikke synes det gjør noe at de oppdrar ufordragelige unger til samfunnet vårt, som ingen andre enn dem selv liker. (jada, finnes unntak, men stemmer som regel at de ungene som får alt servert på sølvfat av uvitende, fasade og lite intelligente mennesker som regel ender opp med en direkte herslig og lite attraktiv holdning som få mennesker liker) 

Anonymkode: c38e7...0d1

Skrevet

Nei det er ikke normalt i vår omgangskrets, vet bare om ei (enebarn i veldig bemidlet familie) 

Men det er jo ganske vanlig i dag at en familie har to biler, og at ungdommen i familien får låne litt bil 

Anonymkode: ed153...d25

Skrevet

Jeg kjenner nesten ingen, faktisk så tror jeg bare jeg kjenner én, som har fått bil av foreldrene.

Kjenner mange som har fått låne bil innimellom. 

De som har hatt bil tidlig, eller eier egen har kjøpt selv. Mulig foreldrene har bidratt i form av birsdagsgaver og julegaver oppgjennom, men ingen har fått.  

Vi bor landlig til og bil er ett 'must'. Veldig mange prioriterer derfor å spare til bil. Jeg fikk ikke bil før jeg var noen og tjue, frem til da lånte jeg bil av foreldrene mine eller mannen min. 

Skrevet

Jeg ser for meg at vi gir en bil eller ihvertfall hjelper til med å betale en. Hun blir 18 om 10 år.Hun vet allerede nå at hun skal jobbe ved siden av skolen . Familien min hadde ikke råd til at jeg ble konfirmert, så da hadde jeg ikke råd til moped eller lappen. Jeg jobbet ved siden av skolen, men da måtte jeg kjøpe klær, linser, sminke, bind osv osv .

Vi vil gjerne hjelpe henne med bil og boligsparekonto, men gjett om hun skal hjelpe til her hjemme og jobbe så fort hun kan. Jeg vet at dette ikke blir noe problem, siden hun er en kjekk jente 😊 Har man mulighet til det, ser jeg ikke problemet med å hjelpe barna litt i startfasen.

Anonymkode: 9e861...06a

Skrevet

Mulig dette er litt ulikt mellom bygd og by. Jeg bor i stor by og her kjenner jeg ingen som har fått egen bil. Vanlig å få lappen. Man låner foreldres bil. 

Anonymkode: 48565...50a

Skrevet

Det sier noe om hvor utrolig bra vi har det her i landet.

Flott at barna kan få hjelp altså, samtidig tror jeg mange har godt av å måtte "streve" litt.

Hører flere jeg kjenner sier at de er så blakke akkurat nå fordi de måtte ut med depositum til leilighet til barna sine. Jeg synes det blir litt feil. Har ikke "barnet" råd til depositum, så har det ikke råd til å flytte ut mener jeg.

Men jeg er forberedt på å hjelpe barna mine inn på boligmarkedet. Det ser jeg på som mer en type forskudd på arv og de pengene går jo tross alt til noe som varer.

Skrevet

Jeg mener det er sunt å "gå gradene"

Nå er jeg sikkert eldgammel i forhold til mange mammaer her inne, jeg er 42 år gammel, men da jeg var tenåring og ung voksen måtte vi begynne på bunnen og jobbe oss opp.

Vi hadde sommerjobber og jobb ved siden av skolen, vi begynte i en leid hybel på 28 kvm og kjørte en gammel haug av en bil som såvidt var verdt vrakpanten. Så har vi sakte men sikkert jobbet oss opp, fått mer erfaring, ansiennitet, høyere lønn, etterutdanning, giftet oss så vi er to om inntektene i familien osv og gradvis oppgradert til større boliger, dyrere biler, fått råd til utenlandsferier osv.

Det virker som dagens unge voksne skal ha alt med en gang, og det holder ikke med noe dårlige greier, det skal være full pott så fort de flytter hjemmefra...

Har en nevø som er litt eldre enn mine barn, det skulle ikke leies bolig nei, det skulle kjøpet. Det skulle ikke kjøres en gammel bil nei, det skulle være en flott BMV, det skulle ikke jobbes i andres firmaer nei, det skulle startes et eget osv. Gutten er jo ikke 25 år engang og lever på kreditt, er belånt til pipa og høyere enn det, men han har jo fint rekkehus, fin bil og eget firma da.. Tror ikke det er sunt jeg altså.

Gjest Antarctica
Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså de som har lappen. Vanlig at de får bil fra foreldrene?

Jeg synes det er utrolig mange ungdommer som har egen bil i dag.

De skal ha bunad til konfirmasjonen, lappen og bil attpåtil?

Og limousin på skoleballet 😂

Det er nok de samme....

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jeg sikkert eldgammel i forhold til mange mammaer her inne, jeg er 42 år gammel, men da jeg var tenåring og ung voksen måtte vi begynne på bunnen og jobbe oss opp.

Vi hadde sommerjobber og jobb ved siden av skolen, vi begynte i en leid hybel på 28 kvm og kjørte en gammel haug av en bil som såvidt var verdt vrakpanten. Så har vi sakte men sikkert jobbet oss opp, fått mer erfaring, ansiennitet, høyere lønn, etterutdanning, giftet oss så vi er to om inntektene i familien osv og gradvis oppgradert til større boliger, dyrere biler, fått råd til utenlandsferier osv.

Det virker som dagens unge voksne skal ha alt med en gang, og det holder ikke med noe dårlige greier, det skal være full pott så fort de flytter hjemmefra...

Har en nevø som er litt eldre enn mine barn, det skulle ikke leies bolig nei, det skulle kjøpet. Det skulle ikke kjøres en gammel bil nei, det skulle være en flott BMV, det skulle ikke jobbes i andres firmaer nei, det skulle startes et eget osv. Gutten er jo ikke 25 år engang og lever på kreditt, er belånt til pipa og høyere enn det, men han har jo fint rekkehus, fin bil og eget firma da.. Tror ikke det er sunt jeg altså.

Helt enig.

Men det er et symptom på den generelle velstanden vi har. Og ungene er det kjæreste vi har og da blir de jo prioritert.

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette.

Er hakket yngre (30) men har hatt mine first price-nudler på hybelen min, stjålelånt handlevogn på butikken for å hente møbler fra Ikea, kjøpt bil til 30 000 med sin egen stae vilje osv. 

Jeg ser tilbake på denne tiden som gode minner og livslærdom. Kommer ikke til å kjøpe bil til mine unger, om de skal leke voksne får de ta en voksens ansvar.

Anonymkode: 205d0...ea6

Skrevet

Jeg kjenner til en som fikk bil av foreldrene da hun to lappen.  Foreldrene er rike.  

Jeg kjøpte min første bil etter at jeg fikk barn.  Før det lånte jeg av foreldre og andre.  Hadde aldri behov for egen bli.  Kanskje fordi jeg alltid har bodd sentralt? 

Mine barn kommer ikke til å få bil av meg.  Jeg kommer til å bidra økonomisk til førerkort, og de kommer til å få låne bilen min.  Jeg ser frem til at de klarer å kjøre selv til treninger og annet.  

Anonymkode: 1d94c...5b3

Gjest Antarctica
Skrevet
19 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Helt enig.

Men det er et symptom på den generelle velstanden vi har. Og ungene er det kjæreste vi har og da blir de jo prioritert.

Men prioriterer vi dem på beste måte hvis vi ikke lærer dem selvstendighet...?

Skrevet

Man kan hjelpe barna sine samtidig som barna " strever " og klatrer opp stigen. Må ikke være enten eller. Mannen min min arvet 100 tusen, og kom seg inn på boligmarkedet. Dette gjorde at vi hadde råd til hus fordi han solgte leiligheten med fortjeneste. Ja, det gjør livet litt enklere å få hjelp. Hva så? Livet har nok av utfordringer uansett om mån får litt hjelp

Anonymkode: 9e861...06a

Skrevet
Akkurat nå, Pashla skrev:

Men prioriterer vi dem på beste måte hvis vi ikke lærer dem selvstendighet...?

Nei jeg er helt enig Pashla.

Men bare se på konfirmantene. For 30 år siden da jeg sto til konfirmasjon, var det en og annen bunad. Nå har nesten alle jentene bunad.

Før dro vi på ferie til familien og en og annen biltur i nabolandene, nå drar "alle" på flotte utenlandsferier.

Vi har jevnt over så mye penger at det å kjøpe bil til 18-åringen er mulig for mange, og da blir det gjerne gjort.

Gjest Antarctica
Skrevet
17 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Nei jeg er helt enig Pashla.

Men bare se på konfirmantene. For 30 år siden da jeg sto til konfirmasjon, var det en og annen bunad. Nå har nesten alle jentene bunad.

Før dro vi på ferie til familien og en og annen biltur i nabolandene, nå drar "alle" på flotte utenlandsferier.

Vi har jevnt over så mye penger at det å kjøpe bil til 18-åringen er mulig for mange, og da blir det gjerne gjort.

Kjenner meg igjen, ja. Det var generelt mye mindre penger - og ikke så store forskjeller.

Skrevet

Her jeg bor er det ikke vanlig at 18 åringer får bil av foreldrene. Det er godt mulig de låner biler med sine foreldre. Det var en bortskjemt pappagutt i mitt kull som fikk en fet Audi av sin far for noen år siden. For en klysete unge.

Anonymkode: 4620f...939

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor er det ikke vanlig at 18 åringer får bil av foreldrene. Det er godt mulig de låner biler med sine foreldre. Det var en bortskjemt pappagutt i mitt kull som fikk en fet Audi av sin far for noen år siden. For en klysete unge.

Blir gutten klysete av at faren gjør dårlige vurderinger med pengene sine, altså? Her tror jeg faktisk det var misunnelsen din som snakket 😂

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Blir gutten klysete av at faren gjør dårlige vurderinger med pengene sine, altså? Her tror jeg faktisk det var misunnelsen din som snakket 😂

Hva vet du om gutten ikke var klysete til tross for at faren ga han en bil? Gutten var skikkelig bortskjemt og såg ned på andre. Misunnelig jeg? Nei, absolutt ikke. 

Skrevet

Har ikke inntrykk av at det er vanlig her heller. Vi har bare ett barn og bruker bilen vår svært lite selv, så han får heller låne den til han har råd til å kjøpe egen. Egentlig trenger han jo ikke egen før han flytter hjemmefra uansett, siden vi klarer oss fint med 1 på deling.

Anonymkode: 27328...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...