Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #1 Skrevet 17. mai 2017 Mi jente i 2. Klasse går i en klasse med fem jenter. De er eit trekkjer, men ofte slik som i dag blir det vanskeligt med tre. Mi jente ble gående diltende etter og periodevis var hun ikke sammen med de. Hvorfor må det være slik? Anonymkode: d73aa...100
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #3 Skrevet 18. mai 2017 Det må ikke det. Men å kalle dem "et trekløver" er jo ofte litt naivt, da. Kanskje er to av dem bestevenninner, og den tredje bare dilter med fordi hun er fascinert av dynamikken mellom dem? Anonymkode: d3f23...6c0
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #4 Skrevet 18. mai 2017 Det må ikke være slik. Det er slik fordi det er trygt og godt for de som er to, og ha et fellesskap mot den tredje. De føler seg mer sentral, og trenger ikke være redd for a de selv skal bli den som er utenfor. Det er slik fordi det ikke er tydeligvoksne som gir instruks på at slikt ikke er greit. At alle skal inkluderes. Da må voksne være tett på å korrigere. -Når dere går arm i arm, og hun går utenfor er ikke det greit. -Når x får respons straks hun sier noe, og y kanskje ikke blir hørt, er ikke det greit. -Når blikket ditt søker x og blikket aldri møter ys, da holder dere faktisk utenfor. -Når x henvender seg til z og aldri til y, så er det frekt. Anonymkode: e0987...87f
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #5 Skrevet 18. mai 2017 Måtte da dette i to turer, da det er noe riv ruskende galt med min PC Fikk ikke laget avsnitt.... Det krever korreksjon, som en skulle ha begynt med i barnehage år. Det er en tett på jobb, og den bør gjøres av de som holder utenfor sine foreldre. De kan ikke da sitte å drikke kaffe og la barna springe rundt, om de holder på med utestenging. Det er faktisk like ille oppførsel som slag og spark nesten. Jeg har en slik liten populær jente, og hver gang noen prøver å dra henne med til bare seg, (for min lille prinsesse tar ikke initiativ til sånt, SPØK), så korrigerer vi henne. Tar henne til siden og hvisker i øret, og minner henne på hennes ansvar for at alle skal inkluderes. Det funker fint. Og ja, det var en spøk, men hun er ikke så verst på det, og er flink. Det er en annen populær liten jente i klassen, hun er ikke flink på dette, og har litt sin elsk på min. Vi lar ikke de styre slik på bekostning av noen av de andre jentene. Minner konstant på at slik oppfører vi oss ikke, og at de kan ha sitt to fellesskap når det ikke er andre tilstede, men at de ikke kan holde på slik når det er flere der. Fordi om barna bare er små, trekker jeg parallellen til mitt eget lunch rom, eller vårt eget hjem. Kommer det inn en utenforstående, så legger vi bort den praten vi har og åpner for et fellesskap. Om vi sitter å diskuterer om de nye garderobeskapene skal stå på den korte eller den lange veggen og naboen kommer inn, så hører vi hva naboen vil. Inviterer på en kaffe, og prater om ting som naboen også tenker er interessant, så kan vi snakke om garderobeskap en annen gang. Trekker også parallell til egen familie. hvordan det hadde vært om vi var på Tivoli i byen, og jeg som mor tok eldste i armen, og aldri kikket på henne, og alltid bare skulle gå på den karusellen eldstemann hadde lyst til, og at det var slik at hun selv bare var luft. Det ville hun ikke ha likt. Vel da kan hun forstå at det er slik hun kan ha gjort på 17. mai mellom skolebodene mot den tredje jenta i klassen, og at det faktisk ikke er akseptabel oppførsel, men at hun da er litt stygg. Det heter folkeskikk, og er veldig viktig å få grem til barna. De vinner på det sosialsett i lengden. Det krever derimot en del av de voksne. Anonymkode: e0987...87f
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #6 Skrevet 18. mai 2017 Gjelder også gutter, iallefall i 5-6 års alderen har jeg erfart. Anonymkode: 338dc...6af
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #7 Skrevet 18. mai 2017 Jeg var i 17.mai komite. Og solgte pølser mye av dagen. Prata litt med mi jente gjennom vinduet (når det ikke var andre der) og spurte om ho hadde det greit , ho lurte på kor desse to jentene var. Jeg sa at jeg hadde sett de inne og ba ho gå der å se. Litt etter kom de ut alle tre, men ho gjekk bakerst. De går alle i korpset og de to andre jentene fikk skifte raskest etterpå og hadde på den måten laga ein liten allianse og begynt med leker og handling osv før mi jente var klar. Men på slutten av dagen var de sammen med litt flere jenter og da gikk det bra. Det er ikke alltid mi som er utenfor. På 17. Mai i fjor så var det mi og ei anna som var mest i lag og det samme på en fotballcup tidligere i vår. Jeg snakka med mi jente om dette i går kveld og sa at ho måtte vera litt meir tøff og stå på sitt, ho kan forslå ting å gjør men blir nedstemt fordi ho ikke hevde seg så mye og er ikke den populære. så nevnte jeg den andre jenta sitt navn (ho som ble holdt utenfor i fjor) og sa at ho følt seg nok på samme måte og at det er alle sitt ansvar å få kvarandre med. Det er forferdelig vanskelig. Til neste skoleår blir de 6 jenter i klassen, håper at det blir bra. HI Anonymkode: d73aa...100
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #8 Skrevet 18. mai 2017 Det har vært litt slik siden bhg. Ein episode jeg husker kjempe godt (de var 4 år kanskje). Desse to jentene var på huskene når mi jente kom i bhg. Ho ene sa til mi jente "su må spør om å få være med" mi jente spurte og fekk svaret nei og latter. Det skal sies at jenta mi leker godt med de begge kvar for seg. HI Anonymkode: d73aa...100
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #9 Skrevet 18. mai 2017 Tror ærlig talt du må øve barnet ditt litt bedre i "social skills" sånn at hun ikke blir hengende etter uten å skjønne hvordan man tar initiativ og kontakt selv. Anonymkode: d3f23...6c0
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #10 Skrevet 18. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: -Når dere går arm i arm, og hun går utenfor er ikke det greit. -Når x får respons straks hun sier noe, og y kanskje ikke blir hørt, er ikke det greit. -Når blikket ditt søker x og blikket aldri møter ys, da holder dere faktisk utenfor. -Når x henvender seg til z og aldri til y, så er det frekt. Anonymkode: e0987...87f Hvis mora mi hadde gått etter meg med haukeblikk og pirket på min atferd i detalj da jeg var lita, og instruert meg nøye i hvor ofte jeg måtte møte blikket til x og y for å være "rettferdig" - da kan jeg love deg at jeg hadde holdt meg HELT aleine det meste av tida, for å være sikker på at jeg ikke ustanselig gjorde "feil". Anonymkode: d3f23...6c0
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #11 Skrevet 18. mai 2017 Ho tar kontakt selv. men det der popularitetsgreiene er någe dritt. At de som er populær skal bestemme og andre ikkje bli hørt. Det er vanskeligt å forandre på. HI Anonymkode: d73aa...100
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #12 Skrevet 18. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ho tar kontakt selv. men det der popularitetsgreiene er någe dritt. At de som er populær skal bestemme og andre ikkje bli hørt. Det er vanskeligt å forandre på. HI Anonymkode: d73aa...100 Kanskje det er bedre å ikke alltid henvende seg til de "populære"? For hvis man får mange tilbud kan man også velge og vrake blant dem. Men det er lettere å nærme seg de jentene som ikke får like mange. Anonymkode: d3f23...6c0
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #13 Skrevet 18. mai 2017 Såg at jenta mi var litt med ei anna fra klassen og, de sprang f.eks 60 meteren i lag. Og eg sa i går kveld at det var bra at ho gjekk og spurte om hun ville være med. Ho har folk å vera med det er ikke det, men ho er litt rolig og ikke den som sier mest så da er det tøft å ikkje bli hørt når ho foreslår ting (men det gjelder kun de som ho egentlig trives best sammen med, de har mest like intr). Men dersom ho er med de to fra klassen, eller en av de som ho egentlig er minst med er den ein heilt annen dynamikk. Jenta mi hadde planlagt sammen med ei av de to at de prata om at de ville ha kappløp i spikring, men det hadde de to andre jentene gjort i sammen. HI Anonymkode: d73aa...100
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #14 Skrevet 18. mai 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje det er bedre å ikke alltid henvende seg til de "populære"? For hvis man får mange tilbud kan man også velge og vrake blant dem. Men det er lettere å nærme seg de jentene som ikke får like mange. Anonymkode: d3f23...6c0 Enig! Men som sagt har ho det bra med de begge hver for seg. HI Anonymkode: d73aa...100
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2017 #15 Skrevet 18. mai 2017 Barna må lære seg å skape vennskap og å oppføre seg. Det er ikke greit å holde andre utenfor! Samtidig er det slik at noen kan velge og vrake i venner og får mye makt. Jeg synes at det å følge med hele tiden og korrigere adferd er å gå for langt- barna må lære seg å ordne opp litt selv. Vi kan ikke som foreldre gå inn og engasjere oss i ethvert blikk eller svar ungene gir. Anonymkode: a4d2f...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå