Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #1 Skrevet 16. mai 2017 Har to barn. De er 10 og 8 år og skal sitte i sete. Men nå kan ikke 10- åringen det mer. Han er lang, og når han sitter i setet, så dunker han hodet i taket hver gang jeg kjører i en dump. Nå i går kjørte vi litt lenger tur og da klager han på vondt i nakken. Han sitter jo med Kongsberg-knekk fordi han ikke vil slå hodet. Jeg er redd for bakke og rygg og at han kan få hjernerystelse av alle dunkene i taket. kan jeg fjerne setet selv om han ikke er 12 enda? Anonymkode: e653b...344
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #2 Skrevet 16. mai 2017 Det er påbudt å sikre med godkjent sikringsutstyr til de er 135 cm og/eller 36 kg. Pute anbefales til 150 cm. https://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/ Anonymkode: cb0d6...7fd
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #3 Skrevet 16. mai 2017 Trodde der var 12 år. Han er 148 nå Anonymkode: e653b...344
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #4 Skrevet 16. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trodde der var 12 år. Han er 148 nå Anonymkode: e653b...344 Det hjelper pent lite den dagen en eller annen uforsiktig sjåfør smeller inn i bilen deres. Eller om politiet stopper dere. Det eneste som hjelper i begge tilfellene er god sikring av barna. Anonymkode: 0e453...ca1
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #5 Skrevet 16. mai 2017 Høyde , vekt og at beltet ikke gnager på halsen men ligger godt på skulderen og over hoftene er viktigst. For Guds skyld unngå sittepute. De burde vert forbudt. Heller litt trangt sete med sidebeskyttelse da. hilsen ambulansearbeider (ref jeg vet litt om ulykkesmekanismer og sikring av barn) Anonymkode: 8b940...4cd
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #6 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Høyde , vekt og at beltet ikke gnager på halsen men ligger godt på skulderen og over hoftene er viktigst. For Guds skyld unngå sittepute. De burde vert forbudt. Heller litt trangt sete med sidebeskyttelse da. hilsen ambulansearbeider (ref jeg vet litt om ulykkesmekanismer og sikring av barn) Anonymkode: 8b940...4cd Hvorfor er det ille med sittepute? Anonymkode: ecdd9...691
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2017 #7 Skrevet 16. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det ille med sittepute? Anonymkode: ecdd9...691 Mange bruker det som "reserve" eller i overgang litt for tidlig. De gir ingen beskyttelse i sidekollisjon (i motsetning til bilsete for barn), og man har sett at barn sklir ned og frem eller til siden (ut av beltet) lettere i kollisjoner. Trygg trafikk anbefaler det ikke feks. For interesserte så kan man Google "Trond Boye" og/eller "ulykkeseterforskning". Dette er mannen som har ledet et prosjekt hvor man sjekket (alt fra bilvrak til obduksjon) alle trafikkulykker hvor barn under 16-år var involverte. De skapte nye retningslinjer for hele landet, og barne død i ulykker gikk ned til 0 -Mye god lesning Hilsen Amb.arbeideren Anonymkode: 8b940...4cd
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2017 #8 Skrevet 17. mai 2017 På 16.5.2017 den 23.37, Anonym bruker skrev: Det hjelper pent lite den dagen en eller annen uforsiktig sjåfør smeller inn i bilen deres. Eller om politiet stopper dere. Det eneste som hjelper i begge tilfellene er god sikring av barna. Anonymkode: 0e453...ca1 Jeg ser jo at han er for lang. Det er jo problemet med setet. Det må da være tryggere å sette han i vanlig sete i stedet for bilstol enn at han dunker hodet i taket hele tiden? Anonymkode: e653b...344
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå