Gå til innhold

Klær i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i begravelse på torsdag og stresser med hva jeg skal ha på meg... Jeg har kun to alternativ egentlig, og det er en kjole som er helt svart men påsydd "smykke" i halsen (ikke kjempedigert men absolutt merkbart), eller helt enkel svart dongeri (den er HELT svart da, ikke "sandvasket" eller slitt), med en helt enkel svart "t-skjorte" (ikke i bomull men i et finere stoff... Litt chiffonaktig men tykkere)... Utenpå har jeg en svart kåpe.. 

Føler alternativ 1 er altfor "festpyntet" pga smykket/steinene, og det er trossalt ikke en fest... mens alternativ 2 blir litt for lite pyntet... Hva ville dere gått for? 

Anonymkode: af667...65d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kle deg i det du føler deg mest vel i. 

Skrevet

Den første. Eller bukse  og bluse.

Anonymkode: 5f70f...359

Skrevet

Uff kanskje jeg skal prøve å pirke av "smykket" på kjolen...:p den er ellers veldig klassisk pen og anstendig, går et par cm nedenfor knærne mine, ikke tettsittende eller noe.. Har dessverre ingen fine bluser (spesielt ikke i svart), - har generelt lite klær og lite penger :P hadde jeg hatt råd til det, hadde jeg rukket klesbutikk før begravelsen..

Skrevet

Du må ikke gå i sort.  

Kondolerer. 

Skrevet

Det spiller ingen rolle! Kjolen kan du helt greit bruke med smykket, og svart bukse er 100 % safe. Skal du «bare» i kirken, eller også i minnestund etterpå? 

Hvis minnestund: Kjolen. Svarte strømper og sko. Perfekt.

Anonymkode: f8a63...cb5

Skrevet

Skal bare i kirken og på gravplassen, familien ønsket ikke minnestund. Er så redd for å kle meg "respektløst" i forhold til nærmeste familien til avdøde. Ønsker ikke å støte noen.. Fant link til kjolen: https://m.zalando.no/dorothy-perkins-kjole-black-dp521c0z6-q11.html , er den innafor? 

Mannen møtte i begravelse i blå dongeri og svart skjorte i fjor.. Men alle som kjente avdøde godt visste at det var akkurat slik han var selv, så samtlige møtte i ganske casual stil... 

Skrevet

Bare armer i kirka er ikke greit, så du må ha jakke utenpå? Ellers er kjolen fin. Men om du bare skal i kirka kan du bruke svarte jeans med en penere topp og sko. 

Anonymkode: 83360...b23

Skrevet

Ikke jeans i kirken! Velg kjolen, med sorte strømpebukser og en cardigan over som skjuler halspynten. Kanskje verdt å investere i en nøytral sort kjole til en annen gang.

Anonymkode: 1b593...aff

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeans i kirken! Velg kjolen, med sorte strømpebukser og en cardigan over som skjuler halspynten. Kanskje verdt å investere i en nøytral sort kjole til en annen gang.

Anonymkode: 1b593...aff

Jo, vet du hva, siden det kun er snakk om en begravelse i kirken og jordfestelse, så kan man helt fint gå i jeans, særlig siden HI sier at jeansene er helt svarte og ikke steinvasket. 

Skrevet

Jeg kjøpte en lang kjole på Lindex for ikke lenge siden. Med litt polohaøs, lange armer.  Lang kjole. Satt fint... men ikke stram. Følte det passet fint. Men eller så jeg mange gikk med svart langt kjørt og en bluse. Eller svart bukse og feks en svart bluse eller topp og cardigan? Ta på deg det du føler deg mest vel i... folk tenker ikke mye over hva du har på deg, så lenge det ikke er noe fargesprakende eller veldig kort skjørt feks. Hvordan er det smykke i halsen? Påsydd i kjolen🤔 Forstod ikke helt.. men uasnett, ta deg du føler deg vel i.. 

Anonymkode: 5433f...030

Skrevet

Hi her - jeg er forvirret enda men vet iallefall at egentlig kan begge deler være ok? :P har tatt et dypdykk i klesskapet mitt og fant faktisk en bluse (trodde ikke jeg hadde det i det hele tatt) som er veldig enkel, ikke utringet, ikke veldig tettsittende og med 3/4-ermer. Den er ikke svart men dueblå/blågrå (veldig dus og behagelig farge).. Har fått prentet inn kraftig fra jeg var liten at i begravelse går man i svart (evt delvis mørk grått), så sitter litt inne å bruke den.. Samtidig er den penere enn den svarte overdelen... O.o 

Burde vel være fornøyd med at jeg har vært i så få begravelser i løpet av livet at jeg faktisk ikke har peiling på kleskode... :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her - jeg er forvirret enda men vet iallefall at egentlig kan begge deler være ok? :P har tatt et dypdykk i klesskapet mitt og fant faktisk en bluse (trodde ikke jeg hadde det i det hele tatt) som er veldig enkel, ikke utringet, ikke veldig tettsittende og med 3/4-ermer. Den er ikke svart men dueblå/blågrå (veldig dus og behagelig farge).. Har fått prentet inn kraftig fra jeg var liten at i begravelse går man i svart (evt delvis mørk grått), så sitter litt inne å bruke den.. Samtidig er den penere enn den svarte overdelen... O.o 

Burde vel være fornøyd med at jeg har vært i så få begravelser i løpet av livet at jeg faktisk ikke har peiling på kleskode... :)

Blågrå overdel og svart bukse. Der har du fasiten. Og jo, jeg har vært i utallige begravelser i mitt liv, og vet at hva slags klær man har på seg i kirken, absolutt ikke spiller noen som helst rolle. Det som er viktig, er at DU er DER. 

Skrevet

Takk! Gikk for den blågrå overdelen (som, etter en runde med strykejernet, ble veldig fin. Den har ligget med lappen på i skapet i snart et år, ene og alene fordi jeg ikke har giddet å stryke den) og gled fint inn i mengden. Mange andre i samme fargetoner (kombinasjon av svart og grå, blågrå, grålilla osv) i både formelle og mer hverdagslige klær. :)

Skrevet
På Tuesday, May 16, 2017 den 23.30, Anonym bruker skrev:

Uff kanskje jeg skal prøve å pirke av "smykket" på kjolen...:p den er ellers veldig klassisk pen og anstendig, går et par cm nedenfor knærne mine, ikke tettsittende eller noe.. Har dessverre ingen fine bluser (spesielt ikke i svart), - har generelt lite klær og lite penger :P hadde jeg hatt råd til det, hadde jeg rukket klesbutikk før begravelsen..

Hei hei hei. Ikke pirk det av! Mann måååå ikke være helt helt svart 😊❤

Anonymkode: 0fd77...49e

Skrevet

Dersom jeg bare hadde de to valgene, då hadde jeg gått for kjolen og brukt er sjal/skjerf i halsen for å skjule "festpreget"..

Men det kan være nyttig å investere i et svart enkelt skjørt, f.eks blyantskjørt. Det går til absolutt alt, kan pyntes opp, tones ned, være formelt og uformelt. Og det trenger overhode ikke å koste allverdens, med litt tid på meg så tørr jeg å love at jeg kan finne et til 200 kr, Max 300. 

Anonymkode: 7f6a2...839

Skrevet

Man må ikke være sort i begravelse lenger altså, vanlig skikk og bruk er "pent antrekk",

Ikke stivpyntet, men litt nøytralt, man går ikke i prangende blomstrende og fargerike klær, men blå, grønn, brun osv er like greit som sort.

Anonymkode: 255e7...a5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...