Gå til innhold

Har e barn på 12,5 lov til å jobbe i sommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fyller 13 senere dette året. Vi har en bedrift i familien han har lyst til å jobbe litt i. Det vil si vaske, fylle i varer ol. Har han lov til å være ansatt og få lønn for dette? Evt må han ansettes i det hele tatt når det er en familiebedrift? 

Anonymkode: d3f77...b47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror reglene sier "fylt 13" men kanskje du kunne forhørt deg med arbeidstilsynet? Med mindre familiebedriften er en gård, tror jeg nok han må ansettes. 

Anonymkode: 708bc...c75

Skrevet

Her er reglene

https://www.ung.no/arbeid/38_Aldersgrenser_-_jobb.html

Mannen min driver for seg selv, liten bedrift med to ansatte i tillegg til han selv. Mine gutter på 13 og 16 år hjelper han litt innimellom, men de er ikke ansatt. De er med pappa på jobb og hjelper han litt, også får de en økning i lommepenger for det. Altså får de ikke lønn fra hans AS, men de hjelper han med ryddejobbing, vasking o.l. og får lønn i form av lommepenger fra vår privatøkonomi.

Anonymkode: a676c...6c1

Skrevet

Men hva med ungene som skjærer torsketunger? De er jo ofte yngre enn 13 år

Skrevet
3 minutter siden, n74 skrev:

Man kan søke arbeidstilsynet om samtykke, det er som regel ikke noe problem å få for slike ting. Å skjære torsketunger en liten periode som ikke påvirker skolegang o.l. er helt sikkert en ting de har fått lov til.

Anonymkode: a676c...6c1

Skrevet
1 time siden, n74 skrev:

Det er unntaket fra regelen fordi det er en kulturell greie. 

Anonymkode: 5b033...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...