Gå til innhold

Er fraværsgrensa egentlig noe nytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er eet et par år siden jeg gikk på vgs. Men mener da veldig på at vi ikke måtte ha over 10%fravær for å få karakter i de ulike fagene? Jeg er fra Rogaland, kanskje det har vært ulik praksis i ulike fylker? Er ungdommer mye mer sarte i dag? Føler det er mye dulling. Har vel fortsatt mulighet til å få fraskrevet endel av fraværet dersom man har legeerklæring osv? Jeg hadde vertfall det pga kronisk sykdom som gjorde at jeg i perioder var mer vekke, men da ble noe av fraværet trekt i fra..

Anonymkode: ee691...936

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, det er bare byråkratiseringen og den absolutte firkantgjøringen, uten noen mulighet for bruk av skjønn som er ny. Dokumentasjon opp og i mente, eller i hue og ræva, om du vil. Dette er noe vi lærere har fikset helt fint i alle år, men siden vi nå er degraderte til funksjonærer som ikke får lov til å tenke selv, så har det blitt den rene galskap. 

Får tro det blir oppmykning og endring med ny regjering til høsten. 

Anonymkode: efe28...21d

Skrevet

Har lurt på det samme.  

Jeg var russ i 96 ( jada,  er gammel;)),  og mener det var fraværsgrense på 15% da.. 

Anonymkode: 059c7...947

Skrevet

Husker vi drev og hadde litt sånn statistikk på enkelttimer og de ulike fag, slik at vi skulle få karakter. Var rød russ for lenge, lenge siden jeg også. Var ikke kronisk syk, men glad i å henge med de andre, vi var en slik skulke gjeng.

Kjøretimer derimot, tok vi før og etter skolen. Har aldri skulka skolen for å ta kjøretimer. Ser ikke behovet for det. ikke var ikke var jeg særlig syk av meg heller, om det ikke var fyllesyke, vi var en skikkelig party gjeng.

Anonymkode: d2bad...86b

Skrevet

Jeg var russ i 1993, og vi hadde helt klart en fraværsgrense å forholde oss til da også. 

Anonymkode: 7e797...a49

Skrevet

Var russ i 2001 og vi hadde fraværsgrense. Fraværsgrensen var på 10% og det gjaldt alt fravær dokumentert og udokumentert. Udokumentert gikk vel og på ordenskarakteren. 

Det er jo tydeligvis noe som har skjedd med denne grensen og at den ikke har blitt overholdt med tiden nå siden de skal ha gjeninnført den. 

Anonymkode: 3797a...9a1

Skrevet

Jeg synes det er helt på trynet at forkjølet ungdom og ungdom med omgangssyke skal til legen og smitte alle andre som sitter i venterommet, samtidig som de gjør køene hos fastlegen, som er lange nok fra før, enda lengre. At en forelder ikke kan attestere for sitt barns sykdom er helt fantastisk teit.

Skrevet

Jeg var russ i 02, og da hadde vi i alle fall 10%-grense. Og med firetimersbolker i enkelte fag skulle det ikke mange dagene til. Men det er kanskje noe med at man kunne bruke litt mer skjønn den gangen.

På den annen side tror jeg nok også det er blitt blåst litt ut av proposjoner i senere år, for en normalt sunn ungdom har ikke veldig mange runder med omgangssyke i året.

Skrevet
11 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Jeg synes det er helt på trynet at forkjølet ungdom og ungdom med omgangssyke skal til legen og smitte alle andre som sitter i venterommet, samtidig som de gjør køene hos fastlegen, som er lange nok fra før, enda lengre. At en forelder ikke kan attestere for sitt barns sykdom er helt fantastisk teit.

Det er jo 10% UDOKUMENTERT fravær. Dokumentert går stort sett utenom. Så kan man jo spørre seg hva de skal med de 10%'ene hvis de ikke skal bruke dem på omgangssyke og annen typisk "egenmeldingssykdom".

Si at du har et femtimersfag - ca 200 timer i året. 10% av det er 20 timer. Så selv om du da hadde hatt alle fem timene på en og samme dag i uka (eller to påfølgende), ville du måtte ha fire sykdomsrunder i året som traff akkurat den/de ukedagene. Det er mer enn jeg har av egenmeldinger i alle fall.

Skrevet

Mitt siste år på VGS var der verste året jeg opplevde noen gang. Var "russ" i 04. Min mor hadde får beskjed om kreft med spredning, mens min far forlot moren min for en annen dame;( Min mor hadde ingen, jeg hadde ingen og jeg skulle prestere i tillegg til alt dette. Jeg var borte mye men heldighvis brukte lærerne skjønn og jeg fikk ta eksamen. Gikk fra veldig gode karakterer til medium karakterer på det året men jeg stod og fikk vitnemål. 

Dette hadde ikke gått i dag, og jeg tenker med stor takknemlighet tilbake på både lærerne og vennene mine som hjalp meg med innlevering av oppgaver og slikt. 

Anonymkode: 092fe...1f5

Skrevet

Vet ikke, men jeg seila gjennom vgs med endel skulk. Gikk ut med nedsatt i orden da. Har klart meg fint i arbeidslivet, det er noe annet når en må klare seg selv. Redd for at flere skal droppe ut, noe som ikke er bra.

Anonymkode: 109f3...3b0

Skrevet
1 time siden, MrsRiddick skrev:

Unnskyld, men forkjølet? 

Her er problemet. Stakkars lille Knut og lise (eller carusander og emmeliseline) som ikke kan gå på skolen fordi nesa renner litt og de hoster innimellom.

Skrevet
1 time siden, MrsRiddick skrev:

Hvor mange ganger å året har tenåringer omgangssyke tror du...

Har selv en 16-åring og det går jo mange år mellom hver gang han har det.

Denne vinteren har han hatt influensa, 4 dager med høy feber og en slapp dag hjemme når feberen slapp. Var sengeliggende søndag-onsdag, gikk på skolen torsdag og fredag. Var litt redusert i enda en uke, men var på skolen. Det er alt fraværet han har dette skoleåret.

Normalt sunne og friske ungdommer kan selvfølgelig få et magevirus eller en kraftig forkjølelse med feber, men de får ikke utallige slike runder på et skoleår altså.

Skrevet
27 minutter siden, skjotta skrev:

Unnskyld, men forkjølet? 

Her er problemet. Stakkars lille Knut og lise (eller carusander og emmeliseline) som ikke kan gå på skolen fordi nesa renner litt og de hoster innimellom.

Nei, nå mener jeg kraftig forkjølelse med 39 i feber. Da har du ingenting på verken skole eller jobb å gjøre. Eller går du på jobb med så høy feber?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange ganger å året har tenåringer omgangssyke tror du...

Har selv en 16-åring og det går jo mange år mellom hver gang han har det.

Denne vinteren har han hatt influensa, 4 dager med høy feber og en slapp dag hjemme når feberen slapp. Var sengeliggende søndag-onsdag, gikk på skolen torsdag og fredag. Var litt redusert i enda en uke, men var på skolen. Det er alt fraværet han har dette skoleåret.

Normalt sunne og friske ungdommer kan selvfølgelig få et magevirus eller en kraftig forkjølelse med feber, men de får ikke utallige slike runder på et skoleår altså.

Det spørs jo om man har yngre søsken, har nedsatt immunforsvar og lignende. Her har eldste som går på ungdomsskolen blitt smittet av småsøsken med omgangssyke 2 ganger hittil i år. Svært mange ungdommer i dag har også astma- og allergiproblematikk, slik at de får luftveisinfeksjoner som halsbetennelse, bronkitt osv mye oftere enn andre. Folk som er ordentlig syke og smittsomme har ingenting på jobb eller skole å gjøre.

Skrevet
1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Det spørs jo om man har yngre søsken, har nedsatt immunforsvar og lignende. Her har eldste som går på ungdomsskolen blitt smittet av småsøsken med omgangssyke 2 ganger hittil i år. Svært mange ungdommer i dag har også astma- og allergiproblematikk, slik at de får luftveisinfeksjoner som halsbetennelse, bronkitt osv mye oftere enn andre. Folk som er ordentlig syke og smittsomme har ingenting på jobb eller skole å gjøre.

Sønnen min har tre yngre søsken han også, men sjelden han er syk heldigvis, de blir jo mer immune ettersom de vokser opp og har hatt noen runder med omgangssyke...

De du snakker om som er kronisk syke får ikke udokumentert fravær, det er fremdeles sånn at ting kan tilrettelegges kronisk syke så de får fullført skolegangen sin på tross av sykdom. Tråden handler som friske ungdommer som må forholde seg til fraværsregelen uten å ha legeattester på kronisk sykdom.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sønnen min har tre yngre søsken han også, men sjelden han er syk heldigvis, de blir jo mer immune ettersom de vokser opp og har hatt noen runder med omgangssyke...

De du snakker om som er kronisk syke får ikke udokumentert fravær, det er fremdeles sånn at ting kan tilrettelegges kronisk syke så de får fullført skolegangen sin på tross av sykdom. Tråden handler som friske ungdommer som må forholde seg til fraværsregelen uten å ha legeattester på kronisk sykdom.

Men hvorfor legeattest for alt mulig? I arbeidslivet har man rett på å ta egenmelding inntil X antall dager hvert år. Hvorfor skal elever ikke ha denne retten? Og ja, jeg har snakket med flere leger på vårt legekontor som synes det er synd at virkelig syke pasienter må vente enda lenger på timen sin fordi ungdommer med diverse småsykdommer skal ha legeerklæringen sin. Situasjonen hadde vært litt annerledes hvis gjennomsnittlig ventetid på legetime i Norge ikke var på rundt 2 måneder.

Skrevet (endret)

Vi hadde også fraværsgrense. Og jeg må si det høres helt (!) fjernt ut hvis russen (og øvrige elerver selvsagt) tidligere kunne velge å droppe skolen hele mai, uten konsekvenser (så fremt de klarte innleveringer og prøver). Var det virkelig slik? I så fall er jeg glad fraværsgrensen er tilbake. Og jeg undres over om det er så firkantet som alle sier eller om det er stemmen til klagende ungdom som vil velge selv når de skal gå på skolen. 

Endret av Mandala
Skrevet
11 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Men hvorfor legeattest for alt mulig? I arbeidslivet har man rett på å ta egenmelding inntil X antall dager hvert år. Hvorfor skal elever ikke ha denne retten? Og ja, jeg har snakket med flere leger på vårt legekontor som synes det er synd at virkelig syke pasienter må vente enda lenger på timen sin fordi ungdommer med diverse småsykdommer skal ha legeerklæringen sin. Situasjonen hadde vært litt annerledes hvis gjennomsnittlig ventetid på legetime i Norge ikke var på rundt 2 måneder.

De kan være borte 10%. Grunnen til at de løper til.legen er jo at de skal spare de 10% til skulk, kjøretimer osv...

Skrevet
1 minutt siden, skjotta skrev:

De kan være borte 10%. Grunnen til at de løper til.legen er jo at de skal spare de 10% til skulk, kjøretimer osv...

Eller at det dukker opp noe uforutsett som at de forsover seg, bilen/mopeden ryker på veg til skole, de må delta i en begravelse, passe småsøsken mens mor er på sykehuset og føder, eller blir syke med f. eks. 39 i feber, men legen mener at de er pigg nok likevel til å gå på skolen, og nekter å utstede legeattest. Man trenger ikke å tenke det verste om ALLE ungdommer selv om de er ungdommer. Verken jeg eller mine venner drakk, festet, skulket skolen eller tok kjøretimer i skoletiden da vi gikk på videregående.

Min mening er jo at fraværet skyldes noe annet - inkompetente lærere, manglende opplegg for de skoleflinke og de som sliter mye (norsk skole i dag er best egnet for dem som er normalt flinke). Hvor motivert er man til å sitte i timen og glane i taket hvis man er ferdig med boka for lenge siden fordi man lærer fortere enn andre, men ikke får ekstra oppgaver? Sånn cirka null?

Skrevet
17 minutter siden, MrsRiddick skrev:

De trenger ikke legeattest for alt mulig, de kan være borte 10% uten legeattest. Så forskjellen fra arbeidslivet er ikke så stor som du skal ha det til.

En omgangssyke eller forkjølelse med feber i noen dager går ikke over 10% regelen.

Skrevet

Og selv om vi ikke skulket og drakk (til tross for manglende fraværsgrense), har jeg vært borti tilfeller som i dag ville medføre udokumentert fravær, men som jeg setter pris på at har skjedd. En av klassekompisene mine fant en skadet valp på veg til skolen en gang, som han selvfølgelig tok med seg hjem, renset sårene, vasket og rushet av gårde til veterinær. Valpen var mishandlet og utsultet, og min kompis betalte av egentjente penger for behandling av valpen. Han skulket enda en dag til fordi valpen måtte ha kontinuerlig tilsyn. Ei venninne av meg hjalp en gammel dame som ramlet på gaten og fikk henne til legevakten. Dama hadde fått slag og var avhengig av kjapp hjelp. Disse hadde fått udokumentert fravær og muligens stryk, så jeg forstår godt at ungdom nå til dags drar til legen med en gang de er syke, og ikke venter til 10 %-grensa er nådd.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De trenger ikke legeattest for alt mulig, de kan være borte 10% uten legeattest. Så forskjellen fra arbeidslivet er ikke så stor som du skal ha det til.

En omgangssyke eller forkjølelse med feber i noen dager går ikke over 10% regelen.

Spørs hvor mange timer man har i et fag og hvordan timene er fordelt det...

Skrevet
Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Eller at det dukker opp noe uforutsett som at de forsover seg, bilen/mopeden ryker på veg til skole, de må delta i en begravelse, passe småsøsken mens mor er på sykehuset og føder, eller blir syke med f. eks. 39 i feber, men legen mener at de er pigg nok likevel til å gå på skolen, og nekter å utstede legeattest. Man trenger ikke å tenke det verste om ALLE ungdommer selv om de er ungdommer. Verken jeg eller mine venner drakk, festet, skulket skolen eller tok kjøretimer i skoletiden da vi gikk på videregående.

Min mening er jo at fraværet skyldes noe annet - inkompetente lærere, manglende opplegg for de skoleflinke og de som sliter mye (norsk skole i dag er best egnet for dem som er normalt flinke). Hvor motivert er man til å sitte i timen og glane i taket hvis man er ferdig med boka for lenge siden fordi man lærer fortere enn andre, men ikke får ekstra oppgaver? Sånn cirka null?

Begravelse er dokumentert fravær....

Jeg var en helt normal student på videregående, skolelei, eldre kjæreste, russetid, skulk, sykdom og kjøretimer var ikke nok til å dra meg over 10% 

Elevene lager storm i vannglass.

Skrevet
1 minutt siden, skjotta skrev:

Begravelse er dokumentert fravær....

Jeg var en helt normal student på videregående, skolelei, eldre kjæreste, russetid, skulk, sykdom og kjøretimer var ikke nok til å dra meg over 10% 

Elevene lager storm i vannglass.

Begravelse av fjernere slektninger er ikke dokumentert fravær. Du får heller ikke lov til å ta fri fra jobb til å gå i begravelse av for eksempel grandtante eller tremenning. Bare fordi DU ikke var rammet av regelen, betyr ikke at alle elever "lager storm i vannglass". Flere leger, politikere og elevråd har uttalt seg om utfordringer ved fraværsregelen. Men de sitter selvfølgelig og syter, skjønner ingenting og er late og dumme. I motsetning til deg som vet og kan alt. Litt patetisk også å være nedlatende til ungdommer som "flyr til legen for å spare 10 % til skulk, kjøretimer osv" når man selv har drevet på samme måte. Stein i glasshus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...