Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #1 Skrevet 15. mai 2017 Har vært en del hos legen i år dessverre og føler at legen ser på meg som en hypokonder. De gangene jeg har vært der har jeg hatt reelle sykdommer som har gitt utslag, som luftveisinfeksjon osv. Også et par ganger hvor jeg har villet sjekke diverse ting. Var der idag pga vondt for å puste. I helgen har leppene til tider blitt blå for jeg har ikke fått trukket pusten ordentlig. Hadde samme vondter for noen mnd siden og ble da sjekket for blodpropp, men var ingenting heldigvis. Følte da jeg var der idag med pustevondt igjen at jeg ikke ble trodd og heller sett på som hypokonder. Oksygen, blodtrykk og CRP var jo fint og legen hørte ingenting ved lytting på lungene. Legen mente det var muskulært som gjorde det. Er jeg hypokonder? Har jo alltid vært noe på prøver som CRP osv., og jeg har slitt i helgen og det har jo vært synlig pga blå lepper osv Anonymkode: 81dbf...47a
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #3 Skrevet 15. mai 2017 Den perfekte bok for deg? Anonymkode: b617f...7ed
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #4 Skrevet 15. mai 2017 Ikke nødvendigvis, det kan være at han tenker at du kanskje har mye stress og belastninger som gir seg slike utslag? Det at det ikke slår ut på prøver behøver ikke bety at det ikke er noe, det er kanskje bare ikke noe han kan gjøre så mye med. Sliter du med noe som stresser deg f.eks? Kropp og psyke henger sammen og psykisk stress kan gi fysiske symptomer. Anonymkode: c1a86...6e4
Pobie Skrevet 15. mai 2017 #5 Skrevet 15. mai 2017 Neste gang du har blå lepper burde du ringe etter ambulanse. Jeg synes ikke du høres ut som hypokonder, spesielt ikke når du har blå lepper. Men det kan være at det er noe forbigående og en sjekk hos legen når du føler deg normal vil ikke nødvendigvis vise noe unormalt.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #6 Skrevet 15. mai 2017 6 minutter siden, Pobie skrev: Neste gang du har blå lepper burde du ringe etter ambulanse. Jeg synes ikke du høres ut som hypokonder, spesielt ikke når du har blå lepper. Men det kan være at det er noe forbigående og en sjekk hos legen når du føler deg normal vil ikke nødvendigvis vise noe unormalt. Det er veldig ofte ikke forbigående å bli blå på leppene. Det indikerer alvorlig sykdom. Og ville slått ut på o2 metningen. Anonymkode: 9a74a...70c
Pobie Skrevet 15. mai 2017 #7 Skrevet 15. mai 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig ofte ikke forbigående å bli blå på leppene. Det indikerer alvorlig sykdom. Og ville slått ut på o2 metningen. Anonymkode: 9a74a...70c Det er jo derfor jeg mener at HI burde ringe ambulanse neste gang. Tviler på at man innbiller seg at leppene sine er blå, og er overrasket over at legen tok så lett på det. Hvis en sjekk hos legen ikke viser noe, må man henvise videre.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #8 Skrevet 15. mai 2017 2 minutter siden, Pobie skrev: Det er jo derfor jeg mener at HI burde ringe ambulanse neste gang. Tviler på at man innbiller seg at leppene sine er blå, og er overrasket over at legen tok så lett på det. Hvis en sjekk hos legen ikke viser noe, må man henvise videre. Da hadde han sett det på målingene sine. Og det var jo ikke noe galt. Anonymkode: 9a74a...70c
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #9 Skrevet 15. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig ofte ikke forbigående å bli blå på leppene. Det indikerer alvorlig sykdom. Og ville slått ut på o2 metningen. Anonymkode: 9a74a...70c Det er likevel noen som blir blå på leppene stadig vekk, men ikke hele tiden. Om det da måles O2-metning når hun ikke er blå, så vil det trolig ikke vise noe. En tidligere kollega av meg hadde det slik, tok lang tid før de tok EKG og fikk det kartlagt, tross klassiske symptomer. Vet også om flere andre som har hatt slike "av og på"-blå lepper som har vist seg å være hjerteproblemer. Hi, som andre sier, langvarig stress og overfladisk pust og muskelspenninger kan gi mange av symptomene du har, det må absolutt ikke være noe alvorlig galt. Men om du er så blå på leppene stadig vekk, da er jeg enig med Pobie i at du i hvert fall bør komme deg til legevakten eller ringe ambulanse. Om ikke annet så vil du da trolig få tatt en EKG og da få avkreftet at det ev. er noe med hjertet ditt. Du er bekymret, og da bør du få avkreftet det med de symptomene du har. Uansett, sjekk litt rundt avspenning, mindfullness og pusteøvelser. Det er mye du kan og bør gjøre selv når du sliter med pusten. Vil tro du også vil ha god nytte av fysioterapi hvis du har mye muskelspenninger. Om det er stressrelatert, be om å komme til en fysioterapeut med spesialisering innen psykomotorisk fysioterapi. Anonymkode: ce3e1...b5e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #10 Skrevet 15. mai 2017 Sier bare Dale Oen, den svømmeren. Blå lepper! Anonymkode: 6c5fe...b39
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #11 Skrevet 15. mai 2017 En kollega er stadig blå på leppene. Når hun fryser.. Man ringer ikke ambulansen for noe sånnt. Man må jo se ting i sammenheng! Får man ikke puste, trenger man hjelp og ringer 113. Men blå lepper som kommer og går trenger ikke blålys til sykehuset. Ambulansen er for de som trenger akutt hjelp. Anonymkode: 6750e...793
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2017 #12 Skrevet 15. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En kollega er stadig blå på leppene. Når hun fryser.. Man ringer ikke ambulansen for noe sånnt. Man må jo se ting i sammenheng! Får man ikke puste, trenger man hjelp og ringer 113. Men blå lepper som kommer og går trenger ikke blålys til sykehuset. Ambulansen er for de som trenger akutt hjelp. Anonymkode: 6750e...793 Om man har pusteproblemer samtidig med blå lepper kan det absolutt være indikasjon på at det er riktig å ringe 113. Jeg har svart over her også. Ville ikke nevne den idrettsutøveren som en annen nevnte, men jeg tenkte på den samme. Jeg angrer fremdeles på at jeg ikke tok kontakt med vedkommende eller helseapparatet rundt, for jeg la mange ganger merke til de blå leppene som han hadde innimellom, og tenkte at det ikke var et godt tegn. Tenkte det ville være å blande meg i noe jeg ikke hadde noe med, regnet med at helsepersonell rundt ham måtte oppdage det fordi det innimellom var så markant. Men igjen, det trenger ikke være noe alvorlig. Min bestemor var stadig blå på leppene, men hadde ingen hjerteproblemer. Jeg hadde det samme som barn og i tenårene, men heller ikke noe galt med meg. Jeg har av helt andre grunner tatt EKG noen ganger, og vet at det ikke er noe galt med mitt hjerte. Så Hi skal på ingen måte gå rundt og tro at noe er alvorlig galt med henne, men hvis pusteproblemene og de blå leppene oppstår på samme tid, da ville jeg tatt kontakt med helsevesenet slik at hun ev. kan få tatt EKG når hun har begge symptomene. Anonymkode: ce3e1...b5e
Pobie Skrevet 16. mai 2017 #13 Skrevet 16. mai 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Da hadde han sett det på målingene sine. Og det var jo ikke noe galt. Anonymkode: 9a74a...70c Det stemmer ikke. Faren min dro til legen pga han mistenkte hjerteproblemer og fastlegen fant ikke noe galt. Faren min ba om henvisning videre pga dårlig magefølelse og det viste seg at han hadde alvorlige hjerteproblemer og han ble operert bare noen dager senere. Mannen min har også opplevd at det har svartnet for han ved fysisk anstrengelse og blitt helt hvit i fjeset osv. Legen fant ikke noe galt, siden han ikke anstrengte seg fysisk mens han satt inne hos legen. Han ble også henvist videre til spesialist.
Pobie Skrevet 16. mai 2017 #14 Skrevet 16. mai 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: En kollega er stadig blå på leppene. Når hun fryser.. Man ringer ikke ambulansen for noe sånnt. Man må jo se ting i sammenheng! Får man ikke puste, trenger man hjelp og ringer 113. Men blå lepper som kommer og går trenger ikke blålys til sykehuset. Ambulansen er for de som trenger akutt hjelp. Anonymkode: 6750e...793 Da jeg gikk førstehjelpskurs nylig fikk jeg beskjed om at hvis man er bekymret er det bare å ringe ambulanse. Det er bedre at de kommer og det viser seg å ikke være noe farlig enn at man venter og noe skjer. De sa også at det er bedre at man ringer ambulansen enn at man prøver å kjøre til sykehuset mens man er stresset, redd og dårlig. Det er det de er der for, man skal aldri ha dårlig samvittighet for å ringe etter ambulanse hvis man er redd for at noe er galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå