Gå til innhold

Når barn "tar igjen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som går i 6 klasse. Han har tidligere vært sterkt mobbet og har slitt MYE med ettereffektene av dette. Vi byttet skole og ting gikk rinlig greit. Det var riktignok to stk som er attale og gjør småting for å forsure det litt der. Før helgen hadde da gutten min fått nok av han ene (etter sperring av veien, dytting/dulting osv) at han til slutt løp etter han og slo til han rett i ansiktet. Ingen lærere eller assistenter hadde sett dette, men de ble satt ned for å snakke om det etterpå. Moren til dens bedre gutten prøvde dog å ringe meg etterpå, men jeg var opptatt + hun la ikke igjen beskjed. Jeg har snakket med denne moren flere ganger siden gutten hennes da har vært attal mot min over flere år nå. På den forrige skolen tok ikke gutten min igjen, men denne gangen sa han da til meg at siden han ikke tok igjen der ødela mobberen helt livet hans. Denne gangen sto han opp for seg selv og tok igjen slik at denne gutten skulle slutte...

Visste ikke helt om vi skulle juble eller gi gutten vår en reprimande så det ble litt av hvert. Sa til slutt at man skal først si ifra til en voksen og holde seg unna, men at det var bra at han sto opp for seg selv. Det ble altså ingen straff fra vår side her. 

Var det vi gjorde riktig? Har mest lyst til å fortelle moren det gjelder at gutten hennes har plaget vår gutt så mange ganger at han til slutt bare tok igjen. Hun har ikke ringt meg opp igjen, men jeg vet at jeg kommer til å treffe på henne 17 mai. Skulle ikke forundre meg om hun lager oppstyr ved klassetoget pga dette.

Er det Ok å "ta igjen" syns dere? Jeg personlig hadde nok satt meg i respekt ganske så snart uten å tolere plaging. Hadde nulltoleranse for slikt på barne og ungdomsskolen så jeg slapp unna slikt tull (2 prøvde og de feilet durabelig).

Anonymkode: 30b1e...803

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville helt klart ringt henne opp i dag heller enn å vente til 17. mai. I telefonsamtalen hadde jeg sagt at jeg har snakket med min sønn om at det ikke er greit å slå. Ville også forklart at dette var hans litt klønete måte å si ifra at nå er det nok, og at den andre gutten har plaget ham mer eller mindre siden sønnen kom til skolen. 

Jeg synes ikke det er OK å ta igjen fysisk. 

Skrevet

Her er jeg villig til å gjøre et unntak. Har du terget noen lenge nok, vil du før eller senere få deg en på kjeften. Tipper begge lærte noe.

Anonymkode: cda64...90f

Skrevet

Hvis gutten din har blitt plaget så mye, synes jeg det er helt greit at han tok igjen. Noen ganger er det det som må til for å åpne øynene til mobberen og miljøet rundt. Ble selv plaget av noen gutter på barneskolen. Etter et realt ballespark fra meg ble det slutt på det gitt. 

Anonymkode: d13e8...65b

Skrevet

Ville ringt henne idag. 

Jeg oppfordrer ALDRI til vold, men et sted må faktisk ungen sette ned foten. Min datter har blitt plaga nesten daglig i 7 år av samme gutten. Han har sparket, slått, kasta henne i veggen, dratt henne etter håret og you name it. Jeg sa allerede i 2.klasse at om ingen snart grep inn så kom hun selv til å klappe til han og da kom jeg til å si at det var helt greit. 
Hun har aldri tatt igjen, før nå i høst. Hun ble observert i garderoben i bare undertøy av en gutt i klassen, som sa det til denne "fienden". Han igjen gikk å ropte det utover skolegården. Ålreit som min datter er gikk hun bort til han og spurte hvorfor han følte behov for å fortelle alle om at kompisen hans hadde sett henne i garderoben. Han svarte med å klappe til henne og DA hadde hun slått igjen. Jeg jubla, for nok er faktisk nok. Jeg fikk en sms fra læreren om hva som hadde skjedd og jeg responderte med å si at det var jaggu på tide at hun tok igjen.

Anonymkode: 6ce5f...b2a

Skrevet

Etter som jeg skjønte så har hun hatt lang tid på å sørge for at dette ikke skulle skje. Hadde hun tatt ting alvorlig tidligere ville ikke sønnen hennes fått seg en på trynet. Det blir som å la barn sykle uten hjelm også bli sur på veien når de slår hull i hodet. Kjøp sønnen din en ekstra is på 17. mai

Anonymkode: 9a253...5da

Skrevet

Det var helt på sin plass! 

Man må ta igjen i slike situasjoner, det nytter ikke å bare bite tenna sammen og tro at ting går over. Man må stå opp for seg selv og brøle tilbake, slå tilbake etc., sette seg i respekt. Ellers vil mobbingen bare fortsette. 

Anonymkode: e05e7...285

Skrevet

Et sted går grensen. Og på et punkt må barna stå opp for seg selv. De må sette seg i respekt. I dette tilfellet syns det var helt greit at han slo tilbake.

Anonymkode: 6ef8d...37a

Skrevet

Enig med de andre. Nok er nok. Jeg ville ringt moren med en konstruktiv tone. Har selv opplevd noe lignende, og vi hadde en lang og god prat.

Anonymkode: 1878c...60b

Skrevet

Ring til moren og så får hun ta praten med sin unge, for plager en andre så nytter det ikke og klage hvis personen tar igjen.

Anonymkode: 6cabc...b0d

Skrevet

HI her. 

Jeg ringte ikke moren tilbake igjen, men så an hvordan det gikk på skolen i dag. Hun ringte forøvrig ikke flere ganger og la heller ikke igjen beskjed. Skolen ordnet opp i tingene på fredag og ting hadde løst seg. 

Viste seg at gutten min hadde slått så hardt at den andre gutten hadde fått brukket nesa (i følge gutten selv). Det var ikke noe uvennskap mellom guttene i dag og gutten med nesa hadde oppført seg ydmykt og ikke bøllet noe mer. Sønnnen min sa at han var glad han hadde slått, MEN ikke glad for at han hadde brukket nesa til den andre gutten. Syns at det var et godt svar fra han på dette og han vil ikke få noe mer kjeft eller straff selv om nesa var brukket. Tipper nok at både han og andre vil tenke seg godt om før de bøller med han gjentatte ganger på denne måten igjen. 

Såfremt ikke moren til den andre gutten tar det opp i plenum på 17 mai tenker jeg nok at det får bare gå sin gang. Jeg har som sagt snakket med henne mange ganger før vedrørende episoder (som skolen har informert om) så jeg er egentlig glad for at gutten min endelig tok igjen. 

Det må sant sies at vi som foreldre kunne ha lært sønnen vår skikkelig selvforsvar for å uskadeliggjøre motparten, men jeg tror nok at det ville voldt mye mer skade enn denne brukne nesa.

Skrevet

Gutten sto opp for seg selv, nå må du stå opp for gutten din og ikke feige ut kommunikasjonen med mora. Hun er sikkert sint. Og for all del, det må hun bare være.. Men mobberen fikk som fortjent! Og du bør gi klar beskjed om at begeret rant over for din gutt! 

Anonymkode: 6d561...963

Skrevet

Å ta igjen er greit, men ikke med vold! Vold er feigingens utvei på problemer. Hva gjør gutten når han føler seg urettferdig behandlet av en kjæreste med tiden, om foreldrene lærer han at vold er en effektiv og grei måte å løse problemer på? Jeg ville tatt tak i guttens oppførsel.

Anonymkode: 5a0ae...9d6

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ta igjen er greit, men ikke med vold! Vold er feigingens utvei på problemer. Hva gjør gutten når han føler seg urettferdig behandlet av en kjæreste med tiden, om foreldrene lærer han at vold er en effektiv og grei måte å løse problemer på? Jeg ville tatt tak i guttens oppførsel.

Hvordan skulle han tatt igjen mener du?

Gutten min får jevnlig deng av noen på skolen. Jeg vet at han er så sterk at han lett kunne ha fått de gutta der i bakken. Den dagen det endelig renner over for ham, så kommer jeg til å støtte ham.

Tror ikke han blir konemishandler av den grunn. Det er en stor forskjell på å gå løs på noen med vold, og det å forsvare seg og ta igjen når man blir angrepet.

Anonymkode: 53483...c0f

Skrevet

Gutten tok igjen,helt greit. Voksne må være voksne på dem andre siden. Jeg ville ringt mora til gutten,snakket med henne,fortalt hva som skjedde,kanskje fått til et møte mellom guttene for å snakke sammen.

Anonymkode: ce743...69a

Skrevet

HI her.

Guttene har jo allerede skværet opp så den saken er ferdig den for de to. Om moren vil ta det opp med meg så får det være hennes valg, men hun selv vet jo hvordan gutten hennes har holdt på de siste årene (og hvis hun har "glemt" det kan jeg nok minne henne på dette). 

Ja, den andre gutten fikk en brukken nese- det var uheldig, men selve slaget var på sin plass (dog skulle vært svakere).

Sønnen min blir definitivt ikke en konebanker ut av dette! Om hans kjæreste eller fremtidige kone dytter, sperrer for veien, stenger igjen dører rett foran han/stenger han inne, sier stygge ting osv over flere år så hadde han definitivt forlatt henne uten å slå eller gjøre annet. Han har ikke samme valget i en klasse. Jeg synes som sagt det var på sin plass at han sto opp for seg selv og gjorde det. Det der med å løse ting uten vold har vært forsøkt på lenge både på forrige skole og denne. Av og til må man stå opp for seg selv og sette seg i respekt for at ting ikke skal eskalere eller fortsette.

Til deg som hadde en gutt som får deng:

Be han ta igjen ved å enten ta den andre ned i bakken ala politigrep eller ved å slå tilbake. Han må sette seg i respekt! Mannen min var også sterkere enn andre i klassen på barneskolen, men noen gutter i klassen mobbet han lenge. Til slutt var det nok og da la han dem i bakken. Ble helt stilt etter der gitt.

Det jeg sier er at når ord og ordninger fra skolens side ikke fungerer så må man stå opp for seg selv for å ikke bli overkjørt. De som blir så kuet og nedbrutt etter mobbing vil ha mye større sannsynlighet for å "klikke", utvikle psykisk sykdom som depresjoner,psykoser osv eller i de ekstreme tilfellene bli skoleskytere/drepe med kniv (noe man kan se flere og flere steder).

Det med at vold ikke løser noe er utopisk og lite realistisk når "motstanderen" får fritt leide og overkjører "offeret".

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

I en perfekt verden er jeg enig med deg. Problemet er nok delvis det at skole og foreldre til barn som blir plaget ikke lenger har noen virkemiddel. Mobbere vet at de kan stort sett gjøre som de vil, men å motta smerte selv er nok ikke gøy. Det skal mye til før en elev blir utvist av skolen, anmerkninger mister sin effekt etter at en elev har 70-80 stykk. Inntil skolen får et realt verktøy å ta mobbere med så er jeg redd det vil bli flere som får seg en på trynet etter å ha plaget noen over lenger tid. 

Når snakking ikke hjelper hva er da ditt forlag? Skal man si til et barn som stadig blir dyttet, utskjelt, plaget at dette må du bare finne deg i? Du får prøve å stirre plageånden ihjel?  

Anonymkode: 9a253...5da

Skrevet

Du skriver i første innlegg at denne gutten gag vært "attal", det er noe annet en voldelig. Det er noe annet enn mobbing. Gutten din brakk en annens nese og var voldelig, og du jubler. Fortsett sånn og du kommer til å få mye jobb fremover. Og jo, lærer man hjemme at det er greit å brekke nesa til noen, kan man vel like gjerne brekke nesa til kona si også på sikt. 

Anonymkode: f4ea4...035

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...