Gå til innhold

spørsmål om utredning av barn hos BUP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 5 år skal utredes å nå har vi endelig fått førstegangssamtale på BUP. Dette er sikkert dumt spørsmål,men utredes han for den diagnosen foreldrene tror det kan være? Eller er det BUP som bestemmer for hva han skal utredes for utifra symtomene jeg forteller? Barnefaren er veldig passiv å pleier ikke å si noe ting på for eksempel foreldresamtale i barnehage osv. Denne gangen tenkte jeg å forberede han litt før møte med BUP å si at han kan lese litt om Asperger før møte om han ønsker det,ettersom det er det han skal utredes for. Men da må jeg jo først vite om det er sånn at hvis jeg som mor tror han har Asperger,så er det,det de utreder han for. Eller om dette blir gjort på en annen måte.

Anonymkode: 19588...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp

Skrevet

Vi nevnte ikke diagnosen som til slutt ble satt. De utreder utifra hva de ser, hva dere svarer på spørsmål, hva bhg svarer på spørsmål. 

Anonymkode: 73c0d...15f

Skrevet

Okey da lar jeg bare vær å si noe til faren.Bare tenkte at han kanskje hadde engasjert seg litt mer om han hadde lest litt på foran,men ettersom vi ikke har så godt forhold til hverandre så blir det neppe sett som posetivt om jeg bare slenger ut en diagnose på barnet vårt.

Skrevet

Når vi fikk hjelp av BNP var ikke det å skaffe en diagnose første prioritet, det var å nøste opp i store vansker med aggressivt barn osv. Vi viste jo han hadde tics, men at han ville ende opp med diagnosen tourettesyndrom etter 1 år var ikke i mine tanker. Jeg hadde lest om asperger og følte mye stemte der. Men han har ikke får noe asperger diagnose likevel.  Men er endel likheter mellom de ulike diagnosene. 

Anonymkode: 6987b...a40

Skrevet

Å det er ikke sånn at ikke far sine meninger blir hørt,det er bare det at han aldri har noen meninger om ting som dette. Far har hvertfall sagt i sinne at barnet vårt sin dårlige oppførsel er pga dårlig barneoppdragelse fra meg. Barnehagen.legen og helsestasjon er ikke enig å mener at kan være diagnose innenfor autismeaspekteret.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når vi fikk hjelp av BNP var ikke det å skaffe en diagnose første prioritet, det var å nøste opp i store vansker med aggressivt barn osv. Vi viste jo han hadde tics, men at han ville ende opp med diagnosen tourettesyndrom etter 1 år var ikke i mine tanker. Jeg hadde lest om asperger og følte mye stemte der. Men han har ikke får noe asperger diagnose likevel.  Men er endel likheter mellom de ulike diagnosene. 

Jeg prøver ikke å si at jeg vet at han har asperger men er mye som stemmer med det jeg har lest om barn med asperger så er posetivt at han nå blir utredet.Her er det kun i bhg og hos faren han er aggressiv,stygg oppførsel og veldig stygt språk.Men hjemme er han en posetiv gutt med godt humør og er aldri stygg mot noen.

Når det gjelder bhg så har han ikke likt seg der siden han gikk på småbarnsavdelingen,å ber hver dag om å få slippe å gå i bhg så ikke så rart han utagerer mye der.

Skrevet

Men i henvisningen står det jo hva barnet sliter med? Barnet vårt skal snart inn i systemet mtp mistanke om angst-lidelse. Då står jo det i papiret til Bup.. 

Anonymkode: d8ac9...ff6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Asperger er en motediagnose. For hvert barn med Aspergers, så har du minst 20 med Tourettes, og 100 med ADHD. Og enda flere som ikke oppfyller diagnosekriterene for omfattende diagnoser, men har en ren ticsforstyrrelse eller annet spesifikt for ett område. Likevel kan folk så lite at de tror at aspergers er en diagnose som gis ofte...

Anonymkode: 8e9ba...2c3

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i henvisningen står det jo hva barnet sliter med? Barnet vårt skal snart inn i systemet mtp mistanke om angst-lidelse. Då står jo det i papiret til Bup.. 

Anonymkode: d8ac9...ff6

Joda men er jo en grunn til at de vil ha samtaler med foreldrene FØR utredningen starter.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Asperger er en motediagnose. For hvert barn med Aspergers, så har du minst 20 med Tourettes, og 100 med ADHD. Og enda flere som ikke oppfyller diagnosekriterene for omfattende diagnoser, men har en ren ticsforstyrrelse eller annet spesifikt for ett område. Likevel kan folk så lite at de tror at aspergers er en diagnose som gis ofte...

Anonymkode: 8e9ba...2c3

Selv har jeg ADD så er ikke helt umulig at det kan være det sønnen min har,men syns beskrivelsene om asperger stemmer bedre. Men heldigvis er det ikke jeg som skal eventuelt sette en diagnose :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...