Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt fallulykke fra stillaset 4-5meter. Måtte klatre på stillaset ingen trapp opp ned. Da jeg skulle ned ramlet jeg. 

Kontrakt gjennom nav (praksis) etter det lærlingplass.

Ingen verneutstyr utdelt fra arbeidsgiver de brukte joggesko. Ingen hjelm. 

Jeg har blitt stått veldig men ingenting knekt og har smatter i ryggen naken armen foten. Problemer med søvn mareritt og litt angst.

Hva skal gjøre nå. Hvem advokat burde ta denne saken? Hva får jeg av erstatninger og nav framover? 
Hatt ingen egen forsikring. 20-år gammel. Mistet tanker i hodet. 
Ligget på sykehus i en uke snart

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt må du få meldt dette som en arbeidsulykke. Dette skal gå på praksisplassens forsikring. Er dette i kommunen, eller er det privat bedrift?

Har ingen erfaring selv, men dette var det første som slo meg.

På min arbeidsplass har vi skademeldingssjema som skal fylles ut ved uhell på jobb som kan få følger i etterkant.

Anonymkode: 6cfc8...bbc

Skrevet
7 minutter siden, mix122 skrev:

Har hatt fallulykke fra stillaset 4-5meter. Måtte klatre på stillaset ingen trapp opp ned. Da jeg skulle ned ramlet jeg. 

Kontrakt gjennom nav (praksis) etter det lærlingplass.

Ingen verneutstyr utdelt fra arbeidsgiver de brukte joggesko. Ingen hjelm. 

Jeg har blitt stått veldig men ingenting knekt og har smatter i ryggen naken armen foten. Problemer med søvn mareritt og litt angst.

Hva skal gjøre nå. Hvem advokat burde ta denne saken? Hva får jeg av erstatninger og nav framover? 
Hatt ingen egen forsikring. 20-år gammel. Mistet tanker i hodet. 
Ligget på sykehus i en uke snart

Du skriver jo at du ikke har noen alvorlige skader? Hva skal du ha erstatning for? Og du kunne jo fint nektet å klatre opp siden du ikke fikk verneutstyr. Man har faktisk ansvar for seg selv også. 

Anonymkode: 5ba29...f83

Skrevet

Du får ingen erstatning med mindre du har blitt arbeidsufør, og det har du tydeligvis ikke blitt.

Men arbeidsplassen sin forsikring skal dekke utgiftene til lege o.l.

Anonymkode: e3846...ab9

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ingen erstatning med mindre du har blitt arbeidsufør, og det har du tydeligvis ikke blitt.

Men arbeidsplassen sin forsikring skal dekke utgiftene til lege o.l.

Søvn problemer, angst er ikke dette skader?

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver jo at du ikke har noen alvorlige skader? Hva skal du ha erstatning for? Og du kunne jo fint nektet å klatre opp siden du ikke fikk verneutstyr. Man har faktisk ansvar for seg selv også. 

Hmm

Skrevet
3 minutter siden, mix122 skrev:

Søvn problemer, angst er ikke dette skader?

En uke etter ulykken? 

For å få erstatning må du bli arbeidsufør og tape inntekt på det. 

At du fremdeles har litt hetta en uke etter ulykken er ikke noe du kan kreve erstatning for 

Skrevet

Her lukter det en som ønsker å melke dette for alt det er verdt, men Sorry mac, du får nok ikke noe erstatning etter dette. Vi bor ikke i USA vettu;)

Anonymkode: 6bfe4...ef5

Skrevet

Dette er ikke USA. Du kan ikke saksøke arbeidsgiver for at du ikke får sove. Om du allerede er gjennom NAV så får du antagelig fortsatt den ytelsen du hadde eller sykepenger av den ytelsen. Du har mao ikke noe inntektstap å få erstatning for. Om du også etter forholdsvis kort tid vil bli fullt arbeidsfør igjen, så har du heller ikke noe framtidig inntektstap som skal erstattes. Det du kan få erstattet er utgifter du har hatt i forbindelse med uhellet. F.eks. egenandeler på legevakt, bandasjemateriell, drosje el.

Anonymkode: f67bf...30f

Skrevet

Oisann. Hvorfor nektet du ikke? Man har et ansvar selv også. 

Ingen alvorlige skader men du ligger på sykehus enda etter en uke?

Advokat? Til hva?

Anonymkode: 8817c...791

Skrevet
21 minutter siden, mix122 skrev:

Hmm

Hmm?

Skrevet

Forhåpentligvis får du ikke senskader av dette. Men forsikringsselskap bør likevel kobles inn. Du må også forsikre deg om at det er skrevet tydelig i journalen din at årsaken til sykehusoppholdet er arbeidsulykke.

Videre bør du koble inn Arbeidstilsynet om dette ikke allerede er gjort. Arbeidsgiveren der du hadde praksis er pliktig til å varsle både arbeidstilsynet og politiet når det skjer en arbeidsulykke - så sjekk om dette er blitt gjort! Hvis ikke, kontakt Arbeidstilsynet og politiet selv.

Du må også kontakte saksbehandleren din på Nav og melde ulykken der. Nav kan ikke bruke firma som ikke sikrer arbeidstakerne til praksisplass. Jeg er usikker, men mulig du også er forsikret gjennom Nav?

Arbeidsgiver har her begått lovbrudd, både mtp. beskyttelsesutstyr, men også mtp. stilaset, og her må både Arbeidstilsynet og politiet inn. Arbeidsgiver burde kontaktet disse umiddelbart etter ulykken! Du kan lese om det her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78506

Som de over sier så har man ikke krav på erstatning om det ikke får følger økonomisk eller helsemessig på sikt. Men du har ligget på sykehus nesten en uke, du er påført et traume, så for å sikre deg selv, så pass på at dette er meldt fra til til alle riktige instanser! Sørg for at du får behandling for ev. angst om nødvendig. Det at du sover dårlig nå, det er naturlig etter en slik ulykke, men det kan fint gå seg til på ganske kort sikt. Ikke fokuser for mye på ulykken annet enn det praktiske du må ta tak i. Fokuser på at du skal bli helt frisk, at du skal gjøre det du kan for å bli frisk. Det er langt bedre om du blir helt frisk enn om du skulle få følger og erstatning. En erstatning kan aldri dekke opp for tapt funksjon. Så fokuser på at du skal bli så bra som mulig og at dette ikke skal få definere fremtiden din mer enn nødvendig. Ta ev. fysioterapi- og psykologbehandling om du trenger det og tenk at du skal bli frisk. At du kanskje har angst for stilaser nå, det er ikke verdens undergang. Angsten kan en psykolog hjelpe deg med. Du er ung, du kan jobbe med hva som helst, du trenger ikke jobbe i slike jobber om du ikke greier å jobbe i høyden lenger. Tenk fremover!

God bedring! :)

Anonymkode: 90722...1ba

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forhåpentligvis får du ikke senskader av dette. Men forsikringsselskap bør likevel kobles inn. Du må også forsikre deg om at det er skrevet tydelig i journalen din at årsaken til sykehusoppholdet er arbeidsulykke.

Videre bør du koble inn Arbeidstilsynet om dette ikke allerede er gjort. Arbeidsgiveren der du hadde praksis er pliktig til å varsle både arbeidstilsynet og politiet når det skjer en arbeidsulykke - så sjekk om dette er blitt gjort! Hvis ikke, kontakt Arbeidstilsynet og politiet selv.

Du må også kontakte saksbehandleren din på Nav og melde ulykken der. Nav kan ikke bruke firma som ikke sikrer arbeidstakerne til praksisplass. Jeg er usikker, men mulig du også er forsikret gjennom Nav?

Arbeidsgiver har her begått lovbrudd, både mtp. beskyttelsesutstyr, men også mtp. stilaset, og her må både Arbeidstilsynet og politiet inn. Arbeidsgiver burde kontaktet disse umiddelbart etter ulykken! Du kan lese om det her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78506

Som de over sier så har man ikke krav på erstatning om det ikke får følger økonomisk eller helsemessig på sikt. Men du har ligget på sykehus nesten en uke, du er påført et traume, så for å sikre deg selv, så pass på at dette er meldt fra til til alle riktige instanser! Sørg for at du får behandling for ev. angst om nødvendig. Det at du sover dårlig nå, det er naturlig etter en slik ulykke, men det kan fint gå seg til på ganske kort sikt. Ikke fokuser for mye på ulykken annet enn det praktiske du må ta tak i. Fokuser på at du skal bli helt frisk, at du skal gjøre det du kan for å bli frisk. Det er langt bedre om du blir helt frisk enn om du skulle få følger og erstatning. En erstatning kan aldri dekke opp for tapt funksjon. Så fokuser på at du skal bli så bra som mulig og at dette ikke skal få definere fremtiden din mer enn nødvendig. Ta ev. fysioterapi- og psykologbehandling om du trenger det og tenk at du skal bli frisk. At du kanskje har angst for stilaser nå, det er ikke verdens undergang. Angsten kan en psykolog hjelpe deg med. Du er ung, du kan jobbe med hva som helst, du trenger ikke jobbe i slike jobber om du ikke greier å jobbe i høyden lenger. Tenk fremover!

God bedring! :)

Anonymkode: 90722...1ba

Veldig bra svar. Takk for hjelpen.

Skrevet

Blir litt oppgitt over svarene du får her.

Var utsatt for en arbeidsulykke i 2003, hvor jeg falt ned kanskje 1, 5 meter. Fikk en kneskade. Fikk over 50 000 i erstatning. en stor del var tort og svie. 

Bruke forsikringen til arbeidsplassen min. via fagforening. 

Anonymkode: 35a29...c1c

Skrevet

Da jeg var i praksis gjennom nav var de veldig nøye med at jeg ikke FIKK starte å jobbe før forsikringene var i orden fra firmaet. Ta kontakt med saksbehandleren din, og spør han/henne! 

Anonymkode: 9c330...60c

Skrevet

Hvis saken ikke er meldt inn som ulykke på arbeidsplass må den bli det. Kontakt arbeidstilsynet om det er en useriøs bedrift. Stillaset du klatret i, var ikke godkjent for bruk! Og du skulle hatt fallsikringutstyr og kurs i å bruke det! 

Dårlig av NAV og bedrift. Google arbeid i høyden

Anonymkode: 72e15...e6e

Skrevet

skadene må meldes som yrkesskade innen 3 dager tror jeg. 

Eller om det er at du må til lege innen 3 dager for å registrert som yrkesskade. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir litt oppgitt over svarene du får her.

Var utsatt for en arbeidsulykke i 2003, hvor jeg falt ned kanskje 1, 5 meter. Fikk en kneskade. Fikk over 50 000 i erstatning. en stor del var tort og svie. 

Bruke forsikringen til arbeidsplassen min. via fagforening. 

Anonymkode: 35a29...c1c

Har du falt ned fra stillas også ? Du mener du ikke hadde fått noe skader sant? 50,000 høres lite ut. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

skadene må meldes som yrkesskade innen 3 dager tror jeg. 

Eller om det er at du må til lege innen 3 dager for å registrert som yrkesskade. 

Er ikke bedrift som må gjøre dette? De har et år på dette tror jeg. Sykehuset registerer alt. Får man da sykepenger i en stund etter ulykken eller noe uførepenger?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis saken ikke er meldt inn som ulykke på arbeidsplass må den bli det. Kontakt arbeidstilsynet om det er en useriøs bedrift. Stillaset du klatret i, var ikke godkjent for bruk! Og du skulle hatt fallsikringutstyr og kurs i å bruke det! 

Dårlig av NAV og bedrift. Google arbeid i høyden

Jeg er litt usikkert på om jeg kanskje ikke kan få skylda for dette som skjedde, men tenker det er bedriften ansvar å få sikkerhet utstyr opplæring / kurs / undervisning 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var i praksis gjennom nav var de veldig nøye med at jeg ikke FIKK starte å jobbe før forsikringene var i orden fra firmaet. Ta kontakt med saksbehandleren din, og spør han/henne! 

Anonymkode: 9c330...60c

De mener jeg har det gjennom jobben 

Skrevet

Hva skulle du jobbe som i praksisen? Har du utdanninng? 

Alle har ett ansvar, du skal si ifra hvis du mangler, sjef skal sjekke at du har det som trengs. Det skal fylles ut Sikker jobb analyser hvor slike ting skal komme frem. er det ett stort firma skal du kanskje ha ett intert kurs for å jobbe på deres anlegg. 

Skrevet (endret)

Hva kan være ut av denne saken her evt?

• useriøs bedrift entreprenør, uten noe sikkerhetsverktøy hele gjengen på jobben. Ingen opplæring/ undervisning innen det.

• fylkesmannen som godkjenner kontraktene for læringer fant denne firma (nav godkjenner denne og sender meg dit)

• stillaset er uten noe dokumentasjon / trapper opp/ned. 

• Politiet har vært til stedet som ryktet har godt rundt dette. 

(Ingen elvorlig skader heldigvis! Søvn problemer/angst mindre krefter/følelser)

Endret av mix122
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skulle du jobbe som i praksisen? Har du utdanninng? 

Alle har ett ansvar, du skal si ifra hvis du mangler, sjef skal sjekke at du har det som trengs. Det skal fylles ut Sikker jobb analyser hvor slike ting skal komme frem. er det ett stort firma skal du kanskje ha ett intert kurs for å jobbe på deres anlegg. 

Tømrer arbeid/ skulle føre til lærlingplass. AS entreprenør firma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...