Gå til innhold

Frekt å ikke spørre om en part vil feire bursdag sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... I fjor gikk vi sammen med 4 andre foreldrepar om å feire ungenes bursdag. Stor bursdag med 30 gjester på et eventsted, hvor man bestiller mat, men kan velge drikke og tilbehør selv. 

Vi tenkte at saft, is og snacks var greit. Men for dette ene paret var ikke det bra nok, det måtte være kake - og da måtte det være nok til 35 stk, og med dekoren ungen ville. Dessuten måtte det pyntes i rommet etter det temaet gullungen ville ha. 

Da bursdagen begynte ble tre bursdagsbarn satt i en ende og to i andre. De ble det hyling, for jenta ble tilfeldigvis satt på ene siden og ikke på selve enden. De to andre bursdagsbarna på siden klaget ikke (mitt inkludert). 

Aktivitetene ble dominert av at denne jenta ville bestemme hvordan alle skulle leke, og foreldrene godtok alt. Vi andre ble litt perplekse og ville ikke skape ubehagelig stemning.

Da set nærmet seg slutten SKULLE jenta pakke opp gavene mens alle skulle se. Vi sa at det ble litt voldsomt hvis 5 stk skulle pakke opp 34 gaver hver, men jenta måtte få vilja si. Hun til og med dro til lillebroren som ville se på gavene, og foreldrene sa bare: uff, ja... Ikke greit st bror blander seg borti. Enden på visa var at våre 4 pakket opp hjemme, mens denne jenta holdt igjen gjestene etter henting fordi de måtte se...

4 av oss har nå, uavhengig av hverandre, spurt om felles feiring. Greit å ikke spørre disse (men heller ikke nekte hvis de spør selv)? 

Anonymkode: 97fbd...04a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke feiret med disse igjen selv om de spør en gang...

Om de spør hadde jeg bare sagt at om man skal feire sammen må man gi og ta og alle bursdagsbarna skal ha en fin bursdag. Slik ble det dessverre ikke i fjor. Inntil xxxx også lærer seg dette må hun feire alene da hennes herskerier i fjor ble vel i overkant for de andre barna. 

Anonymkode: 81123...a6d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke feiret med disse igjen selv om de spør en gang...

Om de spør hadde jeg bare sagt at om man skal feire sammen må man gi og ta og alle bursdagsbarna skal ha en fin bursdag. Slik ble det dessverre ikke i fjor. Inntil xxxx også lærer seg dette må hun feire alene da hennes herskerier i fjor ble vel i overkant for de andre barna. 

Fristende, men hvis noen går sammen, er det bestemt på foreldremøte st man ikke skal nekte andre, men vi har ikke akkurat lyst til å minne dem på at de kan feire sammen med oss. Ingen av barna våre leker med denne prinsessa (tilfeldig pga. aktiviteter, bosted og klasseinndeling), så aner ikke om hun nå i 3. har vokst av seg nykkene. 

Skrevet

Å feire sammen mener jeg forutsetter kjemi mellom både barna og foreldre.

Man kan ikke pålegges å feire sammen med noen det ikke fungerer sammen med. 

Om dere skal feire sammen hadde jeg (eller dere 4 andre) tatt en grundig prat med dette siste foreldreparet å blitt enig om kjøreregler og premisser på forhånd og hvilke forventninger dere har til feiringen. Hadde vært 100% klar på at jeg ikke ville ha noen gjentakelse av i fjor og at jeg forventet at de også tok en samtale med barnet sitt om dette. 

Det er en forutsetning at alle barna skal få en fin bursdag om man skal feire sammen. 

Skrevet

Det er IKKE frekt å feire uten henne. Derimot er det frekt av hennes foreldre å tyrannisere dere og la alle bli tyrannisert av datteren.

Anonymkode: 8e475...56d

Skrevet

Hvis de spør, så kan dere si at siden deres jente fikk viljen sin og bestemte alt i fjor, så er det et av de andre barna som får bestemme alt i pr 

Anonymkode: 474e9...b81

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å feire sammen mener jeg forutsetter kjemi mellom både barna og foreldre.

Man kan ikke pålegges å feire sammen med noen det ikke fungerer sammen med. 

Om dere skal feire sammen hadde jeg (eller dere 4 andre) tatt en grundig prat med dette siste foreldreparet å blitt enig om kjøreregler og premisser på forhånd og hvilke forventninger dere har til feiringen. Hadde vært 100% klar på at jeg ikke ville ha noen gjentakelse av i fjor og at jeg forventet at de også tok en samtale med barnet sitt om dette. 

Det er en forutsetning at alle barna skal få en fin bursdag om man skal feire sammen. 

Er enig i det, men merker at det er lett å bli konfliktsky, og derfor bare håpe på at de ikke spør, men hvis de faktisk spør, må vi bare være ærlige om oppførselen. 

Skrevet

Det høres uansett slitsomt ut å feire 5 stk sammen! Bursdagsbarna får jo ikke noen følelse av å være i fokus? For ikke å snakke om alt det praktiske som skal ordnes og avtales med 10 foreldre! 

Anonymkode: e5efc...416

Skrevet

Det er uansett for mange å feire 5 sammen. 2 og 2 ja, 5 er fir mange.

Og når dere først er så mange om opplegget er jeg enig i at saft, is og snacks er altfor lite. Ingen mat eller kake???

Men ellers, du vet hva de sier, jo flere kokker jo mere søl.

Gå sammen med en av de andre, men ikke 4 og utestengt 1. 

Anonymkode: 70ff3...d5b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det høres uansett slitsomt ut å feire 5 stk sammen! Bursdagsbarna får jo ikke noen følelse av å være i fokus? For ikke å snakke om alt det praktiske som skal ordnes og avtales med 10 foreldre! 

Anonymkode: e5efc...416

Går fint å feire så mange sammen. Har vært med på bursdager der 6 har feiret også. Ikke noe problem. Er stort sett bare 5 av foreldrene som kommuniserer sammen. Her har jeg tatt ansvaret, mens mannen har vært med på selve bursdagen, selvsagt. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er uansett for mange å feire 5 sammen. 2 og 2 ja, 5 er fir mange.

Og når dere først er så mange om opplegget er jeg enig i at saft, is og snacks er altfor lite. Ingen mat eller kake???

Men ellers, du vet hva de sier, jo flere kokker jo mere søl.

Gå sammen med en av de andre, men ikke 4 og utestengt 1. 

Anonymkode: 70ff3...d5b

Jeg sa at stedet vi var på sto for maten. Vi valgte saft i stedet for brus, og is og snacks (smågodt, saltstenger og popcorn) i tillegg. 

Å feire alene eller bare 2 skjer nesten aldri på trinnet fordi det er 35 jenter. Det blir alt for mange å gjete for 2-4 voksne. 

Er ikke snakk om å utestenge hvis de spør om å feire sammen, men de må jo ta såpass ansvar for ungens bursdag at de tenker på hvordan de vil ha det og spør om samfeiring, slik at ikke vi andre må passe på at de er med. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sa at stedet vi var på sto for maten. Vi valgte saft i stedet for brus, og is og snacks (smågodt, saltstenger og popcorn) i tillegg. 

Å feire alene eller bare 2 skjer nesten aldri på trinnet fordi det er 35 jenter. Det blir alt for mange å gjete for 2-4 voksne. 

Er ikke snakk om å utestenge hvis de spør om å feire sammen, men de må jo ta såpass ansvar for ungens bursdag at de tenker på hvordan de vil ha det og spør om samfeiring, slik at ikke vi andre må passe på at de er med. 

Det er helt på sin plass å nådeløst utestenge dem. Foreldrene har tatt er bevisst og informert valg, og de har valgt å la barnet bli en drittunge og de har valgt å selv være udregelige curling-foreldre som applauderer dette lille monsteret. Da har de valgt bort alle framtidige muligheter til samarbeid. Sånn ville jeg sett på det. Livet er for kort til å degge for egoister og drittsekker. 

Anonymkode: 8e475...56d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...