Gå til innhold

Barn som ikke har det bra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser et barn som ikke har det bra. Jeg ser det som voksen på de arenaene jeg deltar sammen med dette barnet, barna mine ser det fra sitt ståsted. Det dreier seg om mange fysiske småskader, sykdom og vondter som det lyves om opp og ned, finner de mest utrolige påstander på hvorfor/hvordan disse skadene har oppstått. Lyve har dette barnet gjort siden det var veldig lite, så har derfor ikke reagert spesielt på dette før nå. Men nå begynner oppførselen ellers å bli veldig merkelig. Jeg får ikke øyekontakt lenger, barnet ser i bakken, trekker seg unna alle andre osv.

Jeg vil melde dette, men er usikker på hvilken fremgangsmåte jeg skal velge. Jeg tror i utgangspunktet at dette er et barn som sliter psykisk og ikke får den hjelpen det trenger. Da er helsesøster på skolen kanskje rett person til å gå inn i dette? Samtidig er det alle disse skadene, bør jeg melde rett til barnevernet? Det er ingen tegn i hjemmet eller på søsken på at det er noe galt i hjemmet ellers, men det kan man jo aldri vite?

Jeg ønsker uansett å være anonym. Noe annet er helt uaktuelt da det ellers ville gå ut over mine barn.

Hjelp, hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere av tingene i ditt innlegg som gjør meg bekymret. Jeg ville sterkt anbefalt å ta kontakt med barnevernet i din kommune. Da kan du spørre dem om de tenker det er behov for en beymringsmelding. Du som privatperson kan velge å være anonym hvis det blir sendt inn melding.

Les mer her: https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/

- Jeg jobber selv som saksbehandler i barnevernet.

Skrevet

Det du tror er psykisk hos barnet kan jo være forårsaket av ting i hjemmet. 

Jeg tenker at barnevernet er den rette instansen. Ring dem i dag! 

Anonymkode: d3a21...311

Skrevet

Barnevernet. 

Anonymkode: eab32...989

Skrevet

Helt klart barnevernet. Det er de som har kompetansen og lovhjemmel til å undersøke om det er noe å bekymre seg for.

Du kan enten ringe barnevernet og drøfte saken anonymt eller melde med en gang. Jeg vil råde deg til å melde med en gang. Vær konkret og prøv å legg vekk følelsene når du beskriver din bekymring.

Anonymkode: 4dced...3bd

Skrevet

Barnevernet!

De kan ta kontakt med lærer, helsesøster osv, det trenger ikke du gjøre.

Du kan melde anonymt.

Ikke nøl, bare gjør det med en gang, dette barnet må få hjelp før det er for sent.

Anonymkode: ad3d4...bc4

Skrevet

Støtter de andre her - kontakt barnevernet! Ikke vent med det, bare gjør det!

Anonymkode: 72e34...cc5

Skrevet

Dersom du mistenker at barnet blir utsatt for vold så kontakter du politiet. Det er politiet som er rette instans for straffbare forhold. Politiet kontakter barnevernet dersom det er behov for bistand.

Anonymkode: a6887...442

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...