Gå til innhold

Ikke hugg hodet av meg. Overvektig barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne har en ekstremt overvektig nevø hun stadig deler bilder av. Han er 10 år, og veldig stor. Ansiktet er en stor oppblåst ball der øynene blir klemt sammen. Han har ingen sykdommer, jeg har spurt. Han er bare litt rund og glad i mat, han vokser det av seg sier min venninne. 

Uansett, på ALLE bilder (jeg sjekket nå) spiser dette barnet, og for det meste usunn mat. Pizza, pølser, boller, is, godteri og kaker. 

Jeg får så vondt av barnet, er det mulig at man av kjærlighet ikke ser at barnet er ekstremt tykk? At de ikke forstår at de ødelegger barnet ved å gi han slik mat? Hvis hun passer han en helg så kommer det ca 10-12 bilder og på samtlige spiser han noe dritt. 

Er det mulig? Å ikke forstå at barnet trenger hjelp?

Anonymkode: d3b18...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at noen barn har gener som gjør at de lettere å gå opp i vekt. Men jeg tenker også, som saksbehandler i barnvernet, at det er en form for omsorgssvikt å ikke ta vare på barnets helse.

Skrevet

Omsorgssvikt! Barnet får alt for mye karbohydrater og usunn mat. Barnet har sikkert anlegg for å legge på seg også. Desto viktigere med et fornuftig kosthold. 

Anonymkode: bac97...803

Skrevet

Synd de ikke skjønner dette selv. Vi har to gutter på 6 og 9 år, eldste er tynn som en strek, så tynn at helsesøster ble litt bekymret. Han spiser godt, variert og sunt. Så har vi minstemann som er mer kompakt, ikke overvektig, men det hadde han blitt veldig fort med et usunt kosthold.

Minste har arvet mitt anlegg for å legge på seg, jeg kan knapt se på en sjokolade før jeg går opp i vekt. Vi er bevisst på dette, men har ikke noe fokus på det. Barn som er under/ overvektige skal ikke bli fortalt spis mer/ mindre mat osv. Det er de voksnes ansvar å sørge for sunn kost. I helgene har vi litt kos, barna får litt godteri, men vi har mer av oppskåret frukt og grønnsaker med din,  og guttene spiser dette. 

Anonymkode: 260ae...908

Skrevet

Jeg har fire barn, to i hver kategori.

Altså er to av dem magre som mynder enda de spiser som hester (lange, hengslete, tynne armer og ben, smale skuldre og hofter) sånn har alltid jeg vært også. To av dem er kortere, mer kompakte i kroppsfasong (brede skuldre og hofter, store hender, kortere og mer kompakte armer og ben), som sin far kunne de nok fort blitt overvektig om kostholdet ikke var riktig.

Det er ingen tvil om at kropper er forskjellig og trenger forskjellig type mat og forskjellig mengde mat for å holde seg sunne. Jeg mener at man som forelder er nødt til å tilrettelegge og venne barna til å spise normale mengder mat, lære de om porsjonsstørrelse og riktig drivstoff.

Selvfølgelig skal man ikke slanke et barn, men helt fra barnehagen av har jeg fortalt barna mine om "kroppens bensin". Kroppen trenger variert mat, både grønnsaker, frukt, melk, kjøtt osv for å være glad og holde seg frisk så det må vi spise mest av. Men vi mennesker liker å kose oss, og det er viktig å gjøre det også. Så det er helt lov å kose seg med mat vi synes smaker godt når det er bursdag, lørdagsgodt osv. Mine barn vet at kroppen ikke trenger kosemat/snop for å være frisk og glad, men siden det smaker så godt er det helt greit å kose seg med det ved spesielle anledninger.

Å la ungen leve på kosemat og godteri uten å lære det gode vaner for kropp og helse mener jeg er å svikte som forelder ja.

Anonymkode: b0fae...b02

Skrevet
2 timer siden, Solstråle92 skrev:

Jeg tenker at noen barn har gener som gjør at de lettere å gå opp i vekt. Men jeg tenker også, som saksbehandler i barnvernet, at det er en form for omsorgssvikt å ikke ta vare på barnets helse.

Jeg er enig i at det er omsorgssvikt. I tilfellet Hi forteller om er det tydeligvis ikke bare foreldrene, men også hele familien som støtter opp om omsorgssvikten. Veldig trist.

Vi har et barn som er i nesten samme kategori i familien. Der er det helt klart foreldrene som har påført barnet overvekten. For et år siden innså de at de ikke kunne fortsette som de har gjort. Barnet er fremdeles overvektig, men de har i hvert fall fått stoppet det slik at barnet ikke blir mer overvektig. Men det har vært aktiv informasjon og til slutt masing fra meg før de begynte å ta tak i problemene. De så det ikke selv, selv om barnet hadde vært normalvektig de første årene. Allerede da påpekte jeg at hvis de ikke la om kostholdet så kom barnet til å få store vektproblemer. Det var tull, fikk jeg vite. Men, nå har de ihvertfall snudd delvis.

Hi, jeg synes du skal bli tøffere med hun du kjenner. Hun er med på å gjøre sin nevø overvektig, hun er delaktig i å påføre ham helseskader!

Anonymkode: d8b76...728

Skrevet

du må la være legge deg oppi alt, dette er foreldrene problem ,ikke tanten engang

Anonymkode: d03bc...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...