Gå til innhold

Noen som har studert psykologi her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt meg inn på psykologi og jus. Begge er studier jeg ønsker, men psykologi er en klar førsteplass. 
Nå har det seg slik at jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse og har alltid fått tilrettelagt når det kommer til muntlige presentasjoner osv i skole. Jeg vet at jus ikke har noe muntlig, så den er ganske grei. Men siden psykologi egentlig er førstevalget så lurer jeg på hvordan dette studiet er. Er det mye muntlig, er det muntlige eventuelt i små inndelte grupper osv. Jeg tenkte å sende en mail til universitetet men tenkte å høre her i første omgang :) 

Jeg skal selvfølgelig komme meg gjennom litt muntlig om det kreves, men om jeg finner ut at psykologistudiet innebærer veldig mye muntlig så går jeg nok for andrevalget. 

Ønsker forøvrig kun svar fra de som faktisk har informasjonen jeg ber om. :)

Anonymkode: 56d34...05f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er endel muntlig øvelser sin filmes for å lære kommunikasjon...

Anonymkode: 00cb6...44e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er endel muntlig øvelser sin filmes for å lære kommunikasjon...

Jeg skrev at jeg kun ønsket svar fra de som hadde den informasjonen jeg spurte etter, nettopp for å unngå svar som dette,

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev at jeg kun ønsket svar fra de som hadde den informasjonen jeg spurte etter, nettopp for å unngå svar som dette,

nå misforstod jeg ! Beklager. 
Jeg trodde du hintet til youtube o.l for lærevideoer for å takle fremføringer. Takk for svar!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner faktisk ikke hva som er galt med svaret mitt. Da jeg gikk var det ikke muntlige eksamener, men kommunikasjonskurs der man ble filmet og man gikk igjennom filmen med flere fra kullet. Mye rollespill! 

Skrevet

Å jobbe som psykolog hvis du har unnvikende pf.. Du kan komme igjennom studiet...men hvordan blir det for deg å jobbe som psykolog? 

Hvis du hadde hatt unnvikende pf, men hadde fått behandling for det ville jeg vært mer positiv.

Beklager, dette ble brutalt, men jeg kjente behov for å skrive det

Anonymkode: 5d332...5a0

Skrevet

Nå er det ikke alle psykologer som jobber direkte med klienter nødvendigvis.

Anonymkode: 38dd2...f02

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner faktisk ikke hva som er galt med svaret mitt. Da jeg gikk var det ikke muntlige eksamener, men kommunikasjonskurs der man ble filmet og man gikk igjennom filmen med flere fra kullet. Mye rollespill! 

Samme har jeg hørt fra de jeg kjenner som er psykologer. Men jeg har jo ikke førstehåndssvar, så jeg skynder meg snart ut av tråden igjen ;)

Hi, om jeg var deg så ville jeg diskutert med den som satte diagnosen din eller du går i behandling hos om den mener du vil greie å gjennomføre studiet med de begrensningene du har. Ellers, jeg har tatt et annet helsestudie jeg ble fortalt jeg ikke var i stand til å gjennomføre pga. mye plager etter en skade - men min vilje var større enn begrensningene mine, det var beintøft, for å si det pent. Jeg måtte også utfordre meg på en del ting jeg var svært ukomfortabel med, men da minnet jeg meg selv på hvor inderlig jeg ønsket dette, og da gikk det bra likevel. Men å gå inn i et studie med tanken om at du skal unngå mye av det som er nødvendig, det tror jeg er vanskelig. Som sagt, det var beintøft mange ganger for meg under studiet, men jeg vil alltid være takknemlig for at jeg tok det studiet, det endret meg som person, ga meg en enorm mestringsfølelse, jeg vokste enormt personlig, og jeg har blitt dyktig i det jeg jobber med. Det var verdt alt! Men lett var det ikke, og jeg søkte aldri om å slippe unna noe, jeg måtte finne måter å takle ting på.

Snakk med en som kan din diagnose og kontakt gjerne også studieveileder på studiestedet og snakk med denne.

Anonymkode: 3b038...026

Skrevet

Men ja..for å svar

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke alle psykologer som jobber direkte med klienter nødvendigvis.

Anonymkode: 38dd2...f02

Men de må ha masse kontakt med pasienter i praksis under studiet. Skal man ta et studium som tar utgangspunkt i at du skal bli en hjelper for mennesker i stor nød, så må du være egnet til det. Unnvikende pf er en stor ulempe..

Men ja...profesjonsstudiet er MYE muntlig foran grupper. Redskapet til psykologer er ofte samtale og relasjonsbygging. Det må følgelig øves på

Anonymkode: 5d332...5a0

Skrevet

Men selv om du ikke skal jobbe klinisk, så må du nødvendigvis forholde deg til mennesker og krav. Hvis du skal forske, må du vel også framføre resultater av det du forsker på, kanskje intervjue pasienter eller på annet vis komme i situasjoner der du er i "rampelyset"? Nå vet jeg jo ikke akkurat hva som er mest problematisk for deg, pf arter seg jo forskjellig. Tøft gjort av deg å tenke på et sånt studie! Håper du har tenkt å gå i terapi underveis, dette studiet kan jo bidra i din prosess for å bli bedre, selv om det ikke bør være hovedgrunnen, selvfølgelig. Jeg er usikker på om du kan påregne tilrettelegging i muntlig-situasjoner, men det finner du jo ut ved å ringe og sjekke. Alle som studerer må jo strekke seg og utfordre seg på ett eller annet vis, og du må finne ut om det er realistisk for deg å gå igang med psykologi nå. Jeg kjenner flere psykologer som klarer seg godt i jobb på tross av egne dårlige utgangspunkt. 

Anonymkode: e7437...9f6

Skrevet

Ja, det legges mye vekt på muntlig aktivitet. Både gruppearbeid, holde presentasjoner foran resten av kulle og selvsagt praksis med pasienter senere i studiet vektlegges. Jeg var nervøs for alt dette i  starten, særlig det å holde presentasjoner foran andre.  Men man venner seg til det, og etterhvert som man opplever mestring er det gøy. 

Anonymkode: 745e4...a56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...