Gå til innhold

Tvangsinnleggelse pga lav bmi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får svar på dette i morgen, men spør her allikevel da noen her kan ha erfaring i forhold til dette. 

Kan man bli tvangsinnlagt pga lav bmi dersom man ikke har en spiseforstyrrelse, men det kan relateres til rusmisbruk?

Link gjerne til lovverk :)

Anonymkode: 206a8...24e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tilfellet jeg tenker på gjelder det en person med bmi på 12,5 (om jeg har regnet riktig). 

Hi

Skrevet

Bmi på tolv er ekstremt lavt , nå vet ikke jeg begrunnelse eller sak, men personen burde legges inn . 

Anonymkode: 16fdb...31b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bmi på tolv er ekstremt lavt , nå vet ikke jeg begrunnelse eller sak, men personen burde legges inn . 

Anonymkode: 16fdb...31b

Ja, det er jeg helt enig i. Spørsmålet mitt er om det gir grunn for tvangsinnleggelse?

hi

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jeg helt enig i. Spørsmålet mitt er om det gir grunn for tvangsinnleggelse?

hi

Hvis det er fare for liv og helse ( noe det absolutt er med bmi på 12) så kan man det. 

Anonymkode: c5919...2ab

Skrevet

Har en venninne med en datter som akkurat unngikk tvangsinnleggelse, hun hadde spiseforstyrrelser da, men jeg regner med reglene er de samme uansett årsak?

Det de sa da var at det ikke er en spesiell regel eller grense for når de kan legge inn, det er flere ting de ser på enn bare vekten alene. Hvor fort de har gått ned, hvor syke de er både fysisk og psykisk, villigheten til å motta hjelp frivillig osv.

Datteren til venninnen min gikk med på samtaler to ganger i uken, tett oppfølging på telefon og mail med ernæringsfysiolog osv. Da slapp hun akkurat unna innleggelse...

Anonymkode: fbec9...48f

Skrevet

Min søster ble tvangsinnlagt med bmi på 13,5. Det var/er spiseforstyrrelse da.

Anonymkode: 3f966...733

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en venninne med en datter som akkurat unngikk tvangsinnleggelse, hun hadde spiseforstyrrelser da, men jeg regner med reglene er de samme uansett årsak?

Det de sa da var at det ikke er en spesiell regel eller grense for når de kan legge inn, det er flere ting de ser på enn bare vekten alene. Hvor fort de har gått ned, hvor syke de er både fysisk og psykisk, villigheten til å motta hjelp frivillig osv.

Datteren til venninnen min gikk med på samtaler to ganger i uken, tett oppfølging på telefon og mail med ernæringsfysiolog osv. Da slapp hun akkurat unna innleggelse...

Anonymkode: fbec9...48f

Svarer her da jeg knoter med DIB på mobil:

Jeg forstår det slik at psykisk helse (spiseforstyrrelse) og rus er underlagt ulikt regelverk når det gjelder tvang. Jeg vil tro at en såpass lav vekt må tas med i vurderingen, men er usikker på i hvor stor grad man vektlegger det. 

Hi

Skrevet

I tilfellet jeg refererer til er det forøvrig forsøkt frivillig behandling. Derfor tvang må vurderes ( og det bør skje raskt).  

Hi

Skrevet

Helse- og omsorgsloven:

"Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a fjerde ledd, for undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil tre måneder."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...