Gå til innhold

Gruer meg så til keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha planlagt snitt snart, og jeg gruer meg så veldig. Det er tredje gang jeg har keisersnitt - jeg har både et haste- og et planlagt snitt bak meg som gikk helt fint uten komplikasjoner. Men like fullt gruer jeg meg veldig denne gangen.

Da jeg var på samtale på sykehuset, møtte jeg en lege som snakket lite norsk. Jeg forsøkte å fortelle om at jeg gruet meg, og det eneste hun fikk sagt var at det skjønte hun veldig godt, det er fare for komplikasjoner osv. 

Jordmoren min sa at helsepersonell ofte gruer seg mer til keisersnitt enn andre, fordi de vet hvordan det i enkelte tilfeller kan gå.... Heller ikke spesielt oppmuntrende. 

All informasjon på nett er skrevet til noen med fødselsangst - og det virker som om at man vil "skremme" dem bort fra å velge keisersnitt. 

Så ja, jeg er livredd! :(

Anonymkode: f92fd...0ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare ikke tenke så mye på det. Lettere sagt enn gjort. Du kan jo evt be om full narkose så du slipper være våken? 

Anonymkode: 7b0ea...2cd

Skrevet

Skjønner at du gruer deg. Jeg har to ks bak meg selv og vil ikke gjøre det igjen. Men for en jordmor du har da. Hun var litt dust syns jeg. Du kan trøste deg med at i noen land kommer 80 % av barna med ks. Og det går som regel fint. Og den informasjonen som er ute der har jo i stor grad som funksjon å skremme kvinner fra å ta ks. Når du først sitter i ks-båten tenker jeg du ikke burde tenke så mye på absolutt den delen. Det er så mye annet fint ved å få barn. Ikke tenk på det værste. Du skal få møte knøttet ditt, og du har kanskje planlagt en dato? Så da kan du kjøpe en liten babybok og begynne å lime inn ultralydbilder o.l. og kjøpe inn små plagg du kan ta med på sykehuset (om du orker å stelle hen). Det blir veldig koselig med en baby i hus ☺️ Tenk på det praktiske og det hyggelige. Ikke på det fæle. Det blir som det blir. Uansett om du tar ks eller v-fødsel. 

Anonymkode: 28691...8a4

Skrevet

Skjønner deg godt. Kroppen min ble herpa etter tredje snitt. 

Anonymkode: c89a4...4e8

Skrevet

Begge mine snitt har gått helt supert! Hadde ikke gruet meg for å gjøre det på nytt.

Anonymkode: 1e283...cd7

Skrevet

Jeg har 3 snitt, det siste var planlagt og jeg var våken. De andre ble foretatt i narkose, så synes det var fint å være våken. 

Jeg forstår godt at du gruer deg, men forsøk likevel å fokusere på at det går bra. Jeg jobber selv på sykehuset og har vært med på mange keisersnitt, og ingen har hatt komplikasjoner som har vært noe farlig. Det kan være vanlig ved flere ks, og etter operasjoner i buken, at de bruker litt tid pga arrvev. Blodtrykksfall kan forekomme,men det er over omtrent før du merker det da de regulerer dette på få sekunder. Du må være åpen om angsten din, fortell hvordan du vil ha det, vil du ha info underveis om hva de gjør, eller vil du ha musikk på øret slik at du ikke hører noe osv.

Masse lykke til 😊

Anonymkode: c774b...2e9

Skrevet

Jeg har 4 snitt og hadde gjort det 20 ganger til hvis mulig og aktuelt.

Skrevet

Tok nettop mitt tredje snitt.

Grudde meg veldig veldig!!

Men gikk suuuuuper fint. Slapp av det går nok kjempe fint !

Anonymkode: 8286e...061

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...