Gå til innhold

Ufør med minstesats.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man er 100% ufør, men har noen år der man greier å jobbe og tjene mer enn det man har i trygd, øker uførestønaden da? Eller vil den alltid ta utgangspunkt i inntektsgrunnlaget før man ble uføretrygdet?

Finnes det annen måte å få økt uføretrygden sin på?

Anonymkode: 36e42...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regelen er at du kan komme tilbake i arbeid "en periode" uten å miste uføretrygden din, du trenger altså ikke søke på nytt og du får ikke beregnet trygden på nytt etter en periode i arbeid. Du bare får trygden som før.

Men hvor lang den perioden er står det ikke noe om så vidt jeg kan se, så jeg vet ikke hvor lenge du må jobbe for å måtte gjennom hele bøtteballetten med sykemelding, aap, arbeidsprøving osv osv for å måtte søke ufør på nytt og få nytt grunnlag.

Da jeg ble ufør i fjor brukte de de siste 10 årene som grunnlag for trygden min. Egentlig bruker de vel gjennomsnittslønnen for de siste tre årene før første sykemelding, men siden jeg hadde fått barn annenhvert år og de ikke tar med årene med omsorgslønn måtte de lenger tilbake for å finne en gjennomsnittslønn hvor jeg ikke hadde hatt foreldrepenger eller permisjon uten lønn i påvente av barnehageplass.

Så om man ser på reglene for utregning av uføretrygd bør du jo ha vært i jobb 2-3 år da, for å få økt gjennomsnittslønnen din?

Anonymkode: c2bd6...98f

Skrevet

Trygden blir vel som den er. 

Men så kan man jo spørre seg om ufør er rett ytelse for deg da du faktisk spekulerer i at du er frisk nok til å jobbe (i håp om å øke ytelsen). 

Du burde vel gå under andre ytelser. 

Anonymkode: 7dc78...a0a

Skrevet

Det er inntekten ved uføretidspunktet (altså de siste 3 år) som er grunnlaget for beregning av uførepensjon, og den forandres ikke selv om du senere får en bedre betalt jobb.

Anonymkode: 1f6e0...5e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...