Gå til innhold

Skal 8 år gamle jenter lukte svette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at jenta mi på 8 år har begynt å få svettelukt. Merker det når hun er mye i aktivitet at det begynner å lukte. Hun er ganske stor og velutviklet for alderen, men ser ikke noen andre tegn enn at hun lukter. Er dette normalt, eller bør vi ta kontakt med lege/helsesøster?

Anonymkode: 85f75...f54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal og skal. Det er i all fall ikke unormalt. Mange jenter kommer i puberteten i niårsalderen. Det er ingen grunn til å kontakte helsesøster, men dere må hjelpe henne med hygienen og klesskift, samt skaffe henne en god deodorant. 

Anonymkode: 27c82...ea1

Skrevet

Kan være hudpubertet. 

Anonymkode: 72dbd...a53

Skrevet

Ok, jeg må ta en prat med henne om dette. Hun lukter det sikkert selv også, hvordan kan jeg tilnærme meg henne på en god måte angående dette uten å gjøre henne flau og forlegen?

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg må ta en prat med henne om dette. Hun lukter det sikkert selv også, hvordan kan jeg tilnærme meg henne på en god måte angående dette uten å gjøre henne flau og forlegen?

HI

Min erfaring er at barn i den alderen ikke blir flaue over slike ting. De har enda ikke lært at kroppslukt er flaut og ekkelt. Men pass på å ikke skape skam. Bare fortell henne at når man begynner å bli stor så lukter det mer av kroppen, og at det er viktig å vake seg og skifte klær for at denne lukten ikke skal bli ekkel for andre.

Anonymkode: 27c82...ea1

Skrevet

Hun liker å låne mine parfymer og hudkremer, så skal nok ikke bli noe problem å få henne til å bruke deodorant også :)

HI

Skrevet

Det tror jeg er helt normalt. merket det litt på jenta mi av og til fra cirka den alderen og lærerne sa at de også hadde begynt å merke det litt og at det var på tide med dusj og skift etter gymmen i den alderen.

Anonymkode: 93e95...c34

Skrevet

Ta kontakt med lege og hør hva de sier. Det samme skjedde med min jente, legen trodde det kanskje kunne være tidlig pubertet. Nå, 3 mnd senere, etter blodprøver, ultralyd og hormontest, har hun faktisk fått påvist det og skal starte behandling. 

Anonymkode: bfad0...635

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...