Gå til innhold

hva har jeg krav på av fri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 barn under utredning. Har møter med bv, bup, skole og sykehus.

Hva har jeg krav på fra jobben? Og hva må eventuelt avspaseres?

Anonymkode: 16c9d...d7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bruke av sykt barn dagene dine for å følge barn til sykehus o.l.

Trenger du flere dager enn det er det vanlig å avtale med arbeidsgiver og ta ut velferdspermisjon uten lønn. Dialog med arbeidsgiver er viktig her, regner ikke med det går hele arbeidsdager hver gang du skal på et måte så kanskje du kan få dele opp noen sykt barn dager i timer?

Anonymkode: f8fab...208

Skrevet

Har ikke mulighet uten lønn. Dumt å ta av ferien da jeg må ha barnevakt i ferien kjedelig for barna.

Skrevet

Er alle tre barna dine under utredning?? 

Anonymkode: b4038...fd1

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må bruke av sykt barn dagene dine for å følge barn til sykehus o.l.

Trenger du flere dager enn det er det vanlig å avtale med arbeidsgiver og ta ut velferdspermisjon uten lønn. Dialog med arbeidsgiver er viktig her, regner ikke med det går hele arbeidsdager hver gang du skal på et måte så kanskje du kan få dele opp noen sykt barn dager i timer?

Jeg har alltid fått omsorgspermisjon på de dagene.. Aldri brukt sykt barn dager på sånt.

Anonymkode: 4fa8b...8bc

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid fått omsorgspermisjon på de dagene.. Aldri brukt sykt barn dager på sånt.

Anonymkode: 4fa8b...8bc

Men du har ikke krav på det...

Så kommunikasjon med arbeidsgiver er viktig, er du heldig får du fri med lønn uten å bruke sykt barn dager, men det kan du altså ikke kreve.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke mulighet uten lønn. Dumt å ta av ferien da jeg må ha barnevakt i ferien kjedelig for barna.

Du har ingen rett til å få fri med lønn, men du kan spørre din arbeidsgiver. Selv driver jeg en liten bedrift og hos meg hadde du ikke fått betalt velferdspermisjon da det blir for dyrt for firmaet og du måtte da tatt ut ferie eller sykt barn hvis de kravene oppfylles.

Anonymkode: 0ff88...57d

Skrevet

Jeg jobber i kommunen og får alltid fri med lønn til tannleger for alle, BUP, sykehus. Synes jeg leverer en søknad hver eneste mnd, hvis ikke mer. Aner ikke hva grensen er. Snill sjef, at det er kommune hjelper selvsagt. Til gjengjeld står jeg på, har lite fravær for min egen del og utfører mine arbeidsoppgaver plettfritt.

Anonymkode: 11e11...b85

Skrevet

Du kan bruke syktbarndager (omsorgspenger, mener jeg det heter). Har noen av barna kroniske lidelser kan man søke nav om flere sykedager til barna.

Anonymkode: 2e672...f57

Skrevet

Jeg jobber i kommunen og får fri til alt sånt med lønn. Velferdspermisjon. 

En hel dag søker vi om. En time eller to avtales bare muntlig. 

Men mannens firma gir ikke velferdspermisjon med lønn.

Anonymkode: 523b9...da8

Skrevet

Snakk om mange enkelt timer. Hvor søke?

Alle er under utredning, er alene.

Hi

Skrevet

Kan jeg spørre hva de er under utredning for? det er vel genetisk sykdom siden det gjelder alle tre?

Anonymkode: b4038...fd1

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om mange enkelt timer. Hvor søke?

Alle er under utredning, er alene.

Hi

I mitt firma er det ikke noe å søke etter, man får ikke velferdspermisjon med lønn for sånt

Om dere får det på din arbeidsplass skal det stå i personalpermen hvordan du går frem for å få det. Du må rett og slett snakke med sjefen din. 

Skrevet

Utredning kan du søke nav om betalt for. Mamma fikk det når hun var med på utredning for sønnen til samboeren. 

Alt annet må du søke arbeidsgiver om. Du har krav på fri ved besøk hos spesialisthelsetjenesten, men ikke krav om fri med lønn. Vi får det, men vi er veldig heldig . 

Anonymkode: 2e6ce...edc

Skrevet

Ville tatt en tlf til nav for å høre hvilke rettigheter du har. Burde jo kunne få noe fri til dette med støtte fra nav, slik at det hverken går ut over deg eller arbeidsgiver

Anonymkode: afe0f...908

Skrevet

Arbeidsgiver kan få det refundert fra nav men det må søkes om og du må ha attest fra lege/ utreder.

Snakk med nav.

Skrevet

Takk for svar. De minste har enkoprese, eldste mulig psykisk utviklingshemmet.

Hi

Skrevet

Jeg pleier å få velferdsperm, men er nok alt etter hvor man jobber.

Anonymkode: 7d2b8...edd

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. De minste har enkoprese, eldste mulig psykisk utviklingshemmet.

Hi

Hvor lang tid tar denne utredningen?

Det er lenge siden du skrev om disse barna dine for første gang her inne.

Anonymkode: cc116...33d

Skrevet

Da ikke samme person. Ikke lenge siden jeg fikk vite om eldste.

Men, det tar tid. 

Skrevet

Hvis du er alene med barna kan du søke om å få overført dagene som far har om du ikke allerede har det. Ved kroniske sykdommer kan du også få økt sykt barn dager. Til dette må legen deres sende legeerklæring. Når du har fått utvidet antall sykt barn dager kan du snakke med arbeidsgiver om hvordan de ønsker at du organiserer dette. Vi kan ikke dele opp våre sykt barndager. Det er hele dager eller ingenting. Noen timer prøver jeg å jobbe inn, med det er ikke alltid dette går. Går det ikke har jeg snakket med arbeidsgiver. Jeg har dermed fått velferdspermisjon en dag en gang som jeg delte opp i timer og fordelte utover.   

Anonymkode: d8e5d...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...