Gå til innhold

Gå til lege? Jenta på 8 årt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har hatt en fotvorte, men etter bare føtter ute etter varmen som var virker det som det er gått hull på vorta. Nå er det et lite helt rundt hull der vorta var  som går under huden og der ligger det en liten "lomme" med væske og litt blod. Prøvd å kneppe det ut, men gjør fryktelig vondt for henne. Har smurt på fucidin og tatt på plaster som puster. Hun sier det er vondt å gå på foten. Skulle nok vært hos legen, men jeg har halsbetennelse, feber og er skikkelig dårlig, kan det vente til i morgen? 

Anonymkode: a973f...88c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ta en paracet og ibux før du tar med ungen din til legen da?

Anonymkode: f2b5f...551

Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Jeg ville ha gjort det :) 

Anonymkode: 87ca3...04a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har hatt en fotvorte, men etter bare føtter ute etter varmen som var virker det som det er gått hull på vorta. Nå er det et lite helt rundt hull der vorta var  som går under huden og der ligger det en liten "lomme" med væske og litt blod. Prøvd å kneppe det ut, men gjør fryktelig vondt for henne. Har smurt på fucidin og tatt på plaster som puster. Hun sier det er vondt å gå på foten. Skulle nok vært hos legen, men jeg har halsbetennelse, feber og er skikkelig dårlig, kan det vente til i morgen? 

Anonymkode: a973f...88c

Klart det kan vente. Hun må bare unngå å belaste det hvis det gjør for vondt. Det går ikke hull på vorter. Vorter er et virus som påvirker cellene i huden, mest sannsynlig har en klase med vorteceller falt av pga friksjon. Vortecellene blir infiltrert av hårørsårer (næring til vorta), og det gjør at det begynner å blø når vorta faller av. Den andre væska er mest sannsynlig væskeutsiving med hvite blodceller som skal rydde opp i såret som oppstår. Sår gror bedre med tilgang på luft (noe det ikke får med fucidin), og det holder å rense det med saltvann og plaster for å holde rent. 

Men er det betent med bakterier siden du velger å bruke fucidin? Fucidin er antibiotika, og unødvendig bruk er med på å skape redistens så  det kan bli vanskelig å behandle alvorlige infeksjoner. 

Ring og bestill time, og følg med på såret om det virker betent. Ser du puss? Er det hovent? Varmt? Osv. 

Anonymkode: f8f6f...aa7

Skrevet

Ville bare støtte meg til ano over her. Ikke bruk Fucidin. Det er sjeldent indisert. Skaper bare unødvendig resistens. Skyll rikelig med saltvann.

Anonymkode: 0d87c...d52

Skrevet

Sjølvsagt kan det vente til i morgon, - minst.  Ein kan ikkje fylle opp legevakta med fotvorter.  Eg hadde gjeve det nokre dagar og sett om det kom seg.  Vaske og plastre, og sjå etter eventuell infeksjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...