Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Vil egentlig ikke. Har en sterk psykisk lidelse som jeg jobber med å bli kvitt. Hatt den i 4 år. Det innebærer traumer. Jeg har to valg nå: - Søke om trygd - Hoppe ut i arbeidslivet uten livbøyle og håpe på det beste Jeg har tenkt mye på arbeid. Jeg må få meg en jobb. Jeg ønsker ikke å være trygdet, men det tar tid å bli frisk fra det jeg sliter med. Det kan sikkert gå 5-15 år til. Umulig å si! Helt umulig, må bare ta ett år av gangen. Går fast til psykolog som mener jeg kan bli frisk. Men jeg har et behov for en høyere, stabil inntekt. NÅ. Jeg er med, i regi av NAV, i noe som skal hjelpe folk ut i studier eller jobb. Jeg har bare vært der noen få ganger, og sa at jeg ville ta det rolig mtp den psykiske helsen og retraumatisering. Men nå angrer jeg, for jeg trenger en jobb helst i går. Fikk et brev som endret alt, hele livssituasjonen. Jeg er desperat. Jeg vet ikke om jeg har sjans til å greie det, men er det best å prøve jobb først, så trygd? Problemet er at jeg har ikke 1 år til disposisjon/rehabilitering! Jeg har ikke det lenger. Endringen må komme nå, og fort. Jeg har ikke tid til å bli frisk, jeg må presse meg til det ene eller det andre og håpe på det beste. Men hva er best for meg? Har vært i NAV-systemet i 7 år. Vært med i et tiltak og div. greier. Gått på skole (voksenopplæring). Men jeg kan ikke studere, det har jeg ikke tid til. Jeg må finne en kjapp løsning og høyere lønn raskt. Spørsmålet er hvorvidt jobb er best for meg (om jeg takler det, og det ikke gjør at jeg blir slått tilbake så hardt at jeg havner så langt nede at jeg blir fullstendig ødelagt) eller om jeg skal fortsette i mitt mislykkede livsspor og søke trygd. Man kan vel slutte på trygd hvis man ønsker å jobbe om 5-10 år? Anonymkode: a5e54...784
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Du kan ikke søke trygd om ikke saksbehandleren din hos nav er enig, om han/hun ikke først skriver i "mappa" du har hos dem at du er ferdig avklart og ute av stand til å være i noen form for arbeid vil du bare få søknaden i retur. Du kan ikke søke før du får klarsignal til å søke fordi du er ferdig avklart og de er sikre på at du ikke kan jobbe igjen. Siden du er i et opplegg og har en behandler som mener du vil bli frisk vil aldri nav gå med på at du søker uføretrygd. Men om du har legeattester fra spesialist på at du ikke kan jobbe og nav ved saksbehandleren din er enig i det må han/hun skrive en rapport om det som sendes til de som godkjenner søknadene før du søker. Om du blir ufør kan du alltid jobbe, du kan jobbe litt uten å få trekk i trygd, du kan jobbe mer og få trekk i trygd eller du kan jobbe mye og miste trygden fordi du tjener for godt. Men du mister ikke uføregraden din, jobber du f.eks i 4 mnd og går på en smell fordi det ble for mye får du bare trygden din igjen fordi det ikke gikk. Det er det som er fint med den nye trygdereformen, man kan alltid prøve seg i jobb, man kan alltid jobbe det man klarer i gode perioder, uten å miste retten sin til trygd om man igjen får en dårlig periode. Anonymkode: 3cf72...cf1
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du kan ikke søke trygd om ikke saksbehandleren din hos nav er enig, om han/hun ikke først skriver i "mappa" du har hos dem at du er ferdig avklart og ute av stand til å være i noen form for arbeid vil du bare få søknaden i retur. Du kan ikke søke før du får klarsignal til å søke fordi du er ferdig avklart og de er sikre på at du ikke kan jobbe igjen. Siden du er i et opplegg og har en behandler som mener du vil bli frisk vil aldri nav gå med på at du søker uføretrygd. Men om du har legeattester fra spesialist på at du ikke kan jobbe og nav ved saksbehandleren din er enig i det må han/hun skrive en rapport om det som sendes til de som godkjenner søknadene før du søker. Om du blir ufør kan du alltid jobbe, du kan jobbe litt uten å få trekk i trygd, du kan jobbe mer og få trekk i trygd eller du kan jobbe mye og miste trygden fordi du tjener for godt. Men du mister ikke uføregraden din, jobber du f.eks i 4 mnd og går på en smell fordi det ble for mye får du bare trygden din igjen fordi det ikke gikk. Det er det som er fint med den nye trygdereformen, man kan alltid prøve seg i jobb, man kan alltid jobbe det man klarer i gode perioder, uten å miste retten sin til trygd om man igjen får en dårlig periode. Anonymkode: 3cf72...cf1 Jeg vet ikke hva psykologen mener, men dette er en "langtidsdiagnose". Jeg ønsker å arbeide først og fremst, men er det realistisk? Å hoppe ut i det. Jeg har forsøkt arbeidsrettet tiltak nå, og ønsker å gå all the way for å se hvordan det passer meg. Dvs jobb. En jobb som er lagt til rette for at jeg skal kunne trives/tørre å jobbe der. Min drøm er å få en ansettelse et sted, kjenne at dette takler jeg skikkelig greit, og ha lønn på over 20 000 i mnd. Pr idag sitter jeg med 12 000 i mnd. Det er min drøm. Så tenkte jeg på trygd, jeg vet ikke hva det er engang. Trodde det var at man ble pensjonist nesten. Men så godt at man kan jobbe. Jeg skal kanskje spørre om å få et møte med nav og si at jeg kjenner meg klar for avklaring. Så får jeg heller hoppe vekk fra trygden hvis jeg får den, om jeg på mystisk vis blir kvitt traumene mine om noen år. Men takk for svar. Enig i at det var lurt at man får prøve seg i jobb om man føler at man klarer det. Går forresten på aap, står at funksjonsevnen må være nedsatt med 40%. Min funksjonsevne er pr idag anslått til å være nedsatt 90%. Så det er ikke noe problem. Problemet er at jeg ikke vil være trygda. Men kan kanskje slå meg til ro med det om det ikke er permanent, helt bestemt. Om jeg har muligheten til å komme meg og stå på egne bein bare jeg får tida til hjelp. Men hørt det er vanskelig å få det innvilget ja, men som sagt er jeg desp. Mange tanker. Beklager. Jeg har det ikke noe bra nå, så det kommer bare rot når jeg skriver Anonymkode: a5e54...784
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Men vil du få høyere trygd enn aap da? Med 12.000 i måneden utbetalt på aap er du vel på minstesats? Minstesats på uføretrygd er ikke særlig høyere.... Man beregner aap og uføretrygd på samme måte, drøye 60% av gjennomsnittslønnen din før du ble syk, eller minstesats om gjennomsnittslønnen var veldig lav. Barnetillegget er riktignok høyere på uføretrygd da. Anonymkode: 3cf72...cf1
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men vil du få høyere trygd enn aap da? Med 12.000 i måneden utbetalt på aap er du vel på minstesats? Minstesats på uføretrygd er ikke særlig høyere.... Man beregner aap og uføretrygd på samme måte, drøye 60% av gjennomsnittslønnen din før du ble syk, eller minstesats om gjennomsnittslønnen var veldig lav. Barnetillegget er riktignok høyere på uføretrygd da. Anonymkode: 3cf72...cf1 Det spiller ikke SÅ stor rolle om det ikke er veldig mye høyere. Men stod 2,28xgrunnbeløpet. Det er vel 17000 i mnd (brutto?). Jeg har 14000 brutto nå. Spm er i større grad hva som er realistisk for meg da aap ikke er aktuelt lenger. Hva jeg bør satse på. Hva jeg kan få til. Som sagt hadde det optimale vært å tjene over 20 000, men... Anonymkode: a5e54...784
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 Det er vel ingen som vil ansette deg nå uansett. Å tro du kan komme deg ut i arbeidslivet og vips få høy lønn vitner jo om at du trenger en realitetssjekk. Bare måten du ordlegger deg på viser jo at du ikke er klar for jobb. Anonymkode: b6cf8...c26
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det spiller ikke SÅ stor rolle om det ikke er veldig mye høyere. Men stod 2,28xgrunnbeløpet. Det er vel 17000 i mnd (brutto?). Jeg har 14000 brutto nå. Spm er i større grad hva som er realistisk for meg da aap ikke er aktuelt lenger. Hva jeg bør satse på. Hva jeg kan få til. Som sagt hadde det optimale vært å tjene over 20 000, men... Anonymkode: a5e54...784 Du må nesten begynne med et møte hos nav. Det er ikke lett å bli ufør i dag, og det er vanskeligere med psykisk sykdom fordi det er vanskelig å vite sikkert at du ikke vil bli bedre/bra med behandling og dermed i stand til å jobbe etterhvert. Om du ikke har mann som tjener bra og har barn vil du få et ganske høyt barnetillegg på uføretrygd da, mener det er på rundt 3.000 kr i måneden. Jeg er ufør selv, men pga fysisk sykdom, jeg hadde aap i 5 år før jeg ble ufør og i mitt tilfelle var det ikke noen tvil. Jeg vil aldri blir frisk eller i stand til å jobbe nok til å brødfø meg selv. Jeg håper jo jeg blir i stand til å jobbe litt etterhvert, kan ikke gi opp det håpet, men jeg vil alltid være syk. Anonymkode: 3cf72...cf1
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ingen som vil ansette deg nå uansett. Å tro du kan komme deg ut i arbeidslivet og vips få høy lønn vitner jo om at du trenger en realitetssjekk. Bare måten du ordlegger deg på viser jo at du ikke er klar for jobb. Anonymkode: b6cf8...c26 Så pent sagt, da. Takk for tilliten. Jeg tror noen vil ansette meg. Jeg sier jo ikke: "Hei, jeg heter Guro og er et vrak, kan jeg jobbe her?". Man fokuserer på hva man kan tilby andre. Men jeg behøver så mye tilrettelegging. Er det realistisk? Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Høy lønn.. hehe.. den var god. Høy lønn er 50 000 brutto i måneden. Ikke 20 000. Anonymkode: a5e54...784
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må nesten begynne med et møte hos nav. Det er ikke lett å bli ufør i dag, og det er vanskeligere med psykisk sykdom fordi det er vanskelig å vite sikkert at du ikke vil bli bedre/bra med behandling og dermed i stand til å jobbe etterhvert. Om du ikke har mann som tjener bra og har barn vil du få et ganske høyt barnetillegg på uføretrygd da, mener det er på rundt 3.000 kr i måneden. Jeg er ufør selv, men pga fysisk sykdom, jeg hadde aap i 5 år før jeg ble ufør og i mitt tilfelle var det ikke noen tvil. Jeg vil aldri blir frisk eller i stand til å jobbe nok til å brødfø meg selv. Jeg håper jo jeg blir i stand til å jobbe litt etterhvert, kan ikke gi opp det håpet, men jeg vil alltid være syk. Anonymkode: 3cf72...cf1 Ja, har bedt om et møte nå. Virker som alt er vanskeligere med psykisk sykdom ja, fordi "det er håp", men ingen ser hvor ødelagt jeg er bortsett fra mannen min. Jeg vil bli frisk, men jeg er realistisk. På folkemunne kalles det "negativ". Da har vi hatt aap like lenge, da. Men ser den ja, at det er lett med tvil når det gjelder psykisk sykdom. Jeg heller mot å hoppe ut i arbeid om jeg finner noe, for hvis det går til helvete så har jeg i hvert fall prøvd. Er 2,5 år siden sist jeg prøvde. Har vært i behandling, men hjelper jo ikke Anonymkode: a5e54...784
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så pent sagt, da. Takk for tilliten. Jeg tror noen vil ansette meg. Jeg sier jo ikke: "Hei, jeg heter Guro og er et vrak, kan jeg jobbe her?". Man fokuserer på hva man kan tilby andre. Men jeg behøver så mye tilrettelegging. Er det realistisk? Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Høy lønn.. hehe.. den var god. Høy lønn er 50 000 brutto i måneden. Ikke 20 000. Anonymkode: a5e54...784 Mener du 20 000 før eller etter skatt? Er det før skatt, så er jeg enig i at det ikke er så mye. Er det etter skatt så er det ganske normal lønn for mange Anonymkode: 2a382...598
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du 20 000 før eller etter skatt? Er det før skatt, så er jeg enig i at det ikke er så mye. Er det etter skatt så er det ganske normal lønn for mange Anonymkode: 2a382...598 Snakker man ikke alltid brutto da. Gjennomsnittlig årslønn i september 2016 var 43 300 kroner i måneden. Så nei, det er ikke "normal lønn for mange", det regnes som svært lav lønn. Anonymkode: a5e54...784
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Snakker man ikke alltid brutto da. Gjennomsnittlig årslønn i september 2016 var 43 300 kroner i måneden. Så nei, det er ikke "normal lønn for mange", det regnes som svært lav lønn. Anonymkode: a5e54...784 Jeg har utbetalt litt over 23000, 35000 før skatt, som pedagogisk leder i barnehage med 8 år ansennitet, så jo det er ganske normal lønn. Det er mange som har dårligere lønn enn det Anonymkode: 2a382...598
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #13 Skrevet 10. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har utbetalt litt over 23000, 35000 før skatt, som pedagogisk leder i barnehage med 8 år ansennitet, så jo det er ganske normal lønn. Det er mange som har dårligere lønn enn det Anonymkode: 2a382...598 Skjønner ikke helt hvorfor du tror at du er utgangspunktet i verden. Men du har tross alt 15 000 mer i måneden, så hva er poenget ditt? Mannen min har 3 års ansennitet i sin jobb og tjener brutto 22 000. Det gjorde han etter 1 måneds ansennitet og. Det er minstelønn fastsatt av arbeidstilsynet. Men uansett er det en uinteressant diskusjon, da tråden ikke handler om det - i det hele tatt. Den handler om hvorvidt jeg bør søke trygd eller hoppe inn i arbeidsmarkedet. Og hva mine sjanser er. Jeg har en sterk drivkraft i forhold til å arbeide. Men mine psykiske lidelser stopper meg. Anonymkode: 7cc34...f38
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #14 Skrevet 10. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke helt hvorfor du tror at du er utgangspunktet i verden. Men du har tross alt 15 000 mer i måneden, så hva er poenget ditt? Mannen min har 3 års ansennitet i sin jobb og tjener brutto 22 000. Det gjorde han etter 1 måneds ansennitet og. Det er minstelønn fastsatt av arbeidstilsynet. Men uansett er det en uinteressant diskusjon, da tråden ikke handler om det - i det hele tatt. Den handler om hvorvidt jeg bør søke trygd eller hoppe inn i arbeidsmarkedet. Og hva mine sjanser er. Jeg har en sterk drivkraft i forhold til å arbeide. Men mine psykiske lidelser stopper meg. Anonymkode: 7cc34...f38 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du angriper meg. Jeg trodde den andre anonyme var deg (hi), ser nå at det er en annen kode. Men jeg ser fremdeles ingen grunn til at du er så sur. Men men, du får ha lykke til Anonymkode: 2a382...598
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #15 Skrevet 10. mai 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hvorfor du angriper meg. Jeg trodde den andre anonyme var deg (hi), ser nå at det er en annen kode. Men jeg ser fremdeles ingen grunn til at du er så sur. Men men, du får ha lykke til Anonymkode: 2a382...598 Angriper? Jeg forsøker bare å rette på deg, du tjener 15 000 mer i måneden og mener at siden du har 8 års ansennitet så betyr det at 15 000 kroner mindre enn deg er alt for høyt for en som skal starte på scratch i jobbmarkedet. Det synes jeg er feil og rart.. Anonymkode: 7cc34...f38
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #16 Skrevet 10. mai 2017 Den som sitter på det svaret er jo bare du?! Vi kan da umulig vite hva du makter. Du svartmaler deg selv såpass at det er lett å tenke at du ikke er klar for jobb. Jeg leser at du vil ha jobb, men mellom linjene får jeg inntrykk av at det er på grunn av det økonomiske, ikke pga. det sosiale, mestringsfølelsen, det å føle at man gjør noe nyttig og bidrar. Det er lettere å fange opp uviljen enn ønsket om egentlig å jobbe. Anonymkode: e76cf...245
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #17 Skrevet 10. mai 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Angriper? Jeg forsøker bare å rette på deg, du tjener 15 000 mer i måneden og mener at siden du har 8 års ansennitet så betyr det at 15 000 kroner mindre enn deg er alt for høyt for en som skal starte på scratch i jobbmarkedet. Det synes jeg er feil og rart.. Anonymkode: 7cc34...f38 Nei, det er jo ikke det jeg sier i det hele tatt Anonymkode: 2a382...598
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #18 Skrevet 10. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, det er jo ikke det jeg sier i det hele tatt Anonymkode: 2a382...598 Og ja, jeg synes du angriper og er ufin helt unødvendig Anonymkode: 2a382...598
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #19 Skrevet 10. mai 2017 Men du sier du trenger mye tilrettelegging. Hva går dette ut på da? Anonymkode: 94d43...ee9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå