Gå til innhold

Et barnebord og et voksenbord i dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig? Eller bør alle sitte ved samme bord? Det blir 10 barn i døpen. Tenkte kanskje de hadde syntes det var hyggelig med eget bord. Vi skal leie et grendehus så ting er ikke så høytidelig. 

Anonymkode: b3b3f...4ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på alderen til barna.

Om de er så små at de stadig trenger hjelp fra de voksne blir det mye mindre stress å ha de innimellom de voksne.

Her satt vi voksne og barn om hverandre mens vi spiste middag, da fikk barna hjelp til å dele opp mat, skjenke i brus osv av de voksne på siden av seg. Men barna fikk gå fra bordet når de hadde spist opp også hadde vi litt leker, tegnesaker osv som de kunne drive med mens de voksne spiste ferdig og skravlet.

Anonymkode: cdf4f...290

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på alderen til barna.

Om de er så små at de stadig trenger hjelp fra de voksne blir det mye mindre stress å ha de innimellom de voksne.

Her satt vi voksne og barn om hverandre mens vi spiste middag, da fikk barna hjelp til å dele opp mat, skjenke i brus osv av de voksne på siden av seg. Men barna fikk gå fra bordet når de hadde spist opp også hadde vi litt leker, tegnesaker osv som de kunne drive med mens de voksne spiste ferdig og skravlet.

Anonymkode: cdf4f...290

Ok sant det. Det blir tre 12 åringer som jeg hadde tenkt å plassere på voksenbordet(den ene er mitt barn så vet at hun ikke vil på barnebordet men heller sitte i fred med sine to venninner). De 10 andre barna er i alder 3-6. Kanskje for små til å greie seg selv da. Tenkte at det var mer stas for barna. Da kan de grise og søle eget bord uten at det er veldig krise. 

H.i 

Skrevet

I dåpen til min sønn hadde jeg barnebord. 3 barn i alderen 3-5 år. De koste seg og fikk gå ifra som de ville  hadde dåpen i bhg  så de hadde mye å leke med😊

Anonymkode: 9ec26...b5a

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok sant det. Det blir tre 12 åringer som jeg hadde tenkt å plassere på voksenbordet(den ene er mitt barn så vet at hun ikke vil på barnebordet men heller sitte i fred med sine to venninner). De 10 andre barna er i alder 3-6. Kanskje for små til å greie seg selv da. Tenkte at det var mer stas for barna. Da kan de grise og søle eget bord uten at det er veldig krise. 

H.i 

Det er ikke sikkert foreldrene synes det er like stas at de griser fritt på penklærne sine. ;) 5-åringen min kunne fint sittet ved eget barnebord og hadde storkost seg, men 3-åringen vil jeg gjerne ha mulighet til å passe på.

Anonymkode: a0162...005

Skrevet

Finnes det noen som husker tilbake til egen barndom og faktisk likte å sitte ved "barnebordet"? Jeg er åpen for at andre kanskje har opplevd det anderledes, men for min del føltes det som å bli stengt ute fra fellesskapet. Jeg tror ikke noen av de voksne forsto hvordan jeg følte det, vi ungene i familien var gode venner, så problemet lå ikke ved barnebordet, men i følelsen av å ikke få være med. Jeg vet at det ikke var ment sånn, jeg er egentlig ingen sart sjel, men de der barnebordene plaget meg.

Når jeg holder selskap sitter barna alltid sammen med oss voksne, og får ta sin naturlige del i det sosiale fellesskapet som et måltid er. Så sørger jeg heller for å ha et område der de kan trekke seg unna å leke når de er ferdige å spise, så de slipper å sitte ved bordet til alle de voksne er ferdige, det blir fort langdrygt for ungene. I forhold til følelsen av å bli utestengt er det noe helt annet å ha et sted man kan trekke seg tilbake til når man er lei av fellesskapet, enn å bli plassert utenfor fellesskapet fordi fellesskapet tror man synes det er hyggeligere å være utenfor.

Anonymkode: f678f...266

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det noen som husker tilbake til egen barndom og faktisk likte å sitte ved "barnebordet"? Jeg er åpen for at andre kanskje har opplevd det anderledes, men for min del føltes det som å bli stengt ute fra fellesskapet. Jeg tror ikke noen av de voksne forsto hvordan jeg følte det, vi ungene i familien var gode venner, så problemet lå ikke ved barnebordet, men i følelsen av å ikke få være med. Jeg vet at det ikke var ment sånn, jeg er egentlig ingen sart sjel, men de der barnebordene plaget meg.

Når jeg holder selskap sitter barna alltid sammen med oss voksne, og får ta sin naturlige del i det sosiale fellesskapet som et måltid er. Så sørger jeg heller for å ha et område der de kan trekke seg unna å leke når de er ferdige å spise, så de slipper å sitte ved bordet til alle de voksne er ferdige, det blir fort langdrygt for ungene. I forhold til følelsen av å bli utestengt er det noe helt annet å ha et sted man kan trekke seg tilbake til når man er lei av fellesskapet, enn å bli plassert utenfor fellesskapet fordi fellesskapet tror man synes det er hyggeligere å være utenfor.

Jeg likte det veldig godt når jeg kjente de andre barna. Jeg var veldig sjenert, så det var veldig greit å kunne snakke sammen uten at alle de voksne fulgte med. Men sv samme grunn ble det veldig kleint hvis jeg ikke kjente de andre barna noe særlig. ;)

Anonymkode: a0162...005

Skrevet

Ser det er litt delte meninger om dette. Jeg ønsker kun det beste for barna. Har ingenting imot å ha de ved vårt bord. Tenkte det kanskje var hyggelig for de å ha sitt eget bord. Dette er 10 barn som kjenner hverandre godt fra før. Jeg kan jo høre med søskene våre om hva de tenker 😊 de er jo foreldrene så de har sikkert en mening om det 👍

H.i 

Skrevet

Du må i hvert fall være forberedt på støy. 10 3-6 åringer kommer ikke til å være stille

Anonymkode: 19af4...8f6

Skrevet

Et alternativ kan jo være å sette barnebordet inntil voksenbordet vist det er plass. 

Anonymkode: c5428...201

Skrevet

Vær så snill, ikke gjør det. Vi har vært i selskap med barnebord og det blir bare stress. Har endt opp med at jeg eller mannen må sitte med barna på barnebordet siden de har vært så små at de trenger hjelp, 3 år. Lettere å ha barnet mellom de voksne og kunne delta i samtalene, enn å sitte på barnebordet "alene". Likte det heller ikke selv som liten.

Anonymkode: b58b5...234

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må i hvert fall være forberedt på støy. 10 3-6 åringer kommer ikke til å være stille

Anonymkode: 19af4...8f6

Ja de samme 10 ungene er her tre ganger i året på bursdagsfeiring så vet hvordan de er 😂 men de 20 voksne som kommer er ganske høylytte de også 👍

H.i

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vær så snill, ikke gjør det. Vi har vært i selskap med barnebord og det blir bare stress. Har endt opp med at jeg eller mannen må sitte med barna på barnebordet siden de har vært så små at de trenger hjelp, 3 år. Lettere å ha barnet mellom de voksne og kunne delta i samtalene, enn å sitte på barnebordet "alene". Likte det heller ikke selv som liten.

Anonymkode: b58b5...234

Fikk dere ikke lov å sette 3 åringen hos dere? Dette hadde vi aldri nektet. De fleste er skolestartere da. Kun en på 3 år og en på 4. Resten er 6 år. 

H.i

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk dere ikke lov å sette 3 åringen hos dere? Dette hadde vi aldri nektet. De fleste er skolestartere da. Kun en på 3 år og en på 4. Resten er 6 år. 

H.i

Hvis det var dekket til ungen min på et barnebord hadde jeg regnet med at det var fordi vertskapet ville at ungene skulle sitte der. Hvis ungen da trengte hjelp hadde jeg ikke bedt om å få plassere ham/henne til meg, men selv flyttet meg til ungen. Det er mye mulig vertskapet ikke hadde nektet meg å sette ungen hos meg, sammen med de voksne, men med mindre vertskapet faktisk sørget for å pressisere at det ville være helt i orden, hadde jeg tenkt at det ville være uhøffelig å be om.

Skrevet

Har opplevd at minsten ble plassert ved barnebird da han var 1.5 år, det var ikke suksess for å si det slik. Søsken var 2.5 og 4.5 så de var ikke mye hjelp. Det var middag fra helvetet, tror ikke jeg fikk i meg så mye. Barnebilder var rett bak meg så satt snudd rundt hele tiden.

Respekterte vertenes valg, men raste litt inni meg og det ble ikke bedre da en som var større enn mine barn plutselig fikk sitte ved hovedbildet fordi han ville være med mamma.

Så jeg tenker, lag et barnebord i tillegg, så kan de som ønsker det sette seg der.

Anonymkode: ff1a4...e63

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har opplevd at minsten ble plassert ved barnebird da han var 1.5 år, det var ikke suksess for å si det slik. Søsken var 2.5 og 4.5 så de var ikke mye hjelp. Det var middag fra helvetet, tror ikke jeg fikk i meg så mye. Barnebilder var rett bak meg så satt snudd rundt hele tiden.

Respekterte vertenes valg, men raste litt inni meg og det ble ikke bedre da en som var større enn mine barn plutselig fikk sitte ved hovedbildet fordi han ville være med mamma.

Så jeg tenker, lag et barnebord i tillegg, så kan de som ønsker det sette seg der.

Anonymkode: ff1a4...e63

Det var en god ide! Hvis man dekker til alle ved et hovedbord, men har et annet der de barna som ønsker det kan sitte, så er det ingen som vil føle seg utestengt, foreldrene kan velge å ha de barna som trenger opfølging sittende hos seg, og de barna som synes voksenbordet er kjedelig fåret annet alternativ. Jeg tror jeg hadde sagtat de av barna som vil sitte ved barnebordet kan ta med tallerken gllass ogbestikk fra voksenbordet bort dit.Da er det et tydelig valg for ungene,samtidig som man slipper å dekke på dobbelt. 

Skrevet

Synes eget barnebord er fint. Men husk at om det er en 2-3 åring som trenger hjelp med mat/ ikke sitter stille... søler mye Osv. Kan det bli stress for foreldrene!!

Anonymkode: 67aa6...b1d

Skrevet

Jeg elsket å sitte ved barnebordet ! Vil gjernr sitter der fortsatt 😂 vi tenkte å ha barnebord..men endte opp med å plassere barna med foreldre i nærheten av hverandre neders på langbordet.

Anonymkode: 08442...891

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette.

Anonymkode: 2b6be...948

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det var dekket til ungen min på et barnebord hadde jeg regnet med at det var fordi vertskapet ville at ungene skulle sitte der. Hvis ungen da trengte hjelp hadde jeg ikke bedt om å få plassere ham/henne til meg, men selv flyttet meg til ungen. Det er mye mulig vertskapet ikke hadde nektet meg å sette ungen hos meg, sammen med de voksne, men med mindre vertskapet faktisk sørget for å pressisere at det ville være helt i orden, hadde jeg tenkt at det ville være uhøffelig å be om.

Oki. Vi har bare bedt nær familie så jeg hadde blitt overrasket over at noen ikke hadde satt barna hos seg selv om det fantes et barnebord. De kjenner meg såpass godt at jeg håper virkelig ikke de hadde trodd at de som voksne måtte sitte på barnebordet for å hjelpe barnet. Om vi faller på at barna skal ha eget bord så skal jeg si fra til alle at det er frivillig om barna har lyst til å sitte der og så dekker vi bare på ekstra plasser på voksebordet så foreldrene kan finne ut hvor det passer best at deres unge sitter. 

H.i

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var en god ide! Hvis man dekker til alle ved et hovedbord, men har et annet der de barna som ønsker det kan sitte, så er det ingen som vil føle seg utestengt, foreldrene kan velge å ha de barna som trenger opfølging sittende hos seg, og de barna som synes voksenbordet er kjedelig fåret annet alternativ. Jeg tror jeg hadde sagtat de av barna som vil sitte ved barnebordet kan ta med tallerken gllass ogbestikk fra voksenbordet bort dit.Da er det et tydelig valg for ungene,samtidig som man slipper å dekke på dobbelt. 

Ja det var lurt. Lander nok på å gjøre det sånn. Tenkte bare at det var mye artigere for de å sitte der å skravle enn å sitte på et voksenbord spredt fra hverandre å høre på voksenprat. Selv trivdes jeg bedre på barnebord enn voksenbord når jeg var liten. Syntes alltid det var så kjedelig å høre på voksenprat. Men vi er jo alle forskjellige 😊

H.i 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes eget barnebord er fint. Men husk at om det er en 2-3 åring som trenger hjelp med mat/ ikke sitter stille... søler mye Osv. Kan det bli stress for foreldrene!!

Anonymkode: 67aa6...b1d

De kan selvfølgelig velge å ha han hos seg om de ønsker det. Jeg og samboer er tante og onkel til alle ungene så vi kjenner de godt. Kunne aldri falt meg inn å tvunget noen av de til å sitte der 👍

H.i 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...